20 630 läst ·
55 svar
21k läst
55 svar
Skydda sig mot flytande nolla?
Tror snarare att reportern drar lite förhastade slutsatser baserat på Eons uttalande att det kan röra sig om nollfel, detta är ett rimligt uttalande vid tidpunkten då detta är det vanligaste felet vid den typ av överspänningar.T tompaah7503 skrev:
Läser du artikeln ser du att man ville höja inkommande spänning då elektriker mätt att denna låg för lågt, vilket enligt artikeln lett till att lampor börjat blinka.
Vi kan konstatera att man lyckades med råge att höja spänningen.
Nu tror jag inte spänningen magiskt blivit för låg över natten utan snarare brukar blinkningar bero på glappkontakt någonstans på vägen, kan även vara fel på kabeln eller någon ny överkänslig ljudanläggning, men det sista finner jag inte för troligt då toleranserna för acceptabel spänningsnivåer är såpass höga.
Misstänker man börjat i fel ände här, normalt förfarande hade varit kontroll av serviskabel och tillhörande anslutningspunkter, isolationsfel samt strömbelastningstest/kontinuitetsmätning av minst PE/PEN följt av en vanlig spänningsmätning både belastat och obelastat. Vid behov kontrollera hela vägen från nätstationen samt kontrollera intilliggande anläggningar.
Nu verkar det som man fått in ett symptom; låg spänning, och direkt försökt kurera med att höja spänningen.
Bara spekulationer givetvis, men värt att tänka på att man ofta kan spänningsändra genom att vrida på en så kallad omsättningsomkopplare, i vissa fall kan dock transformatorn vara byggd för att klara olika förekommande spänningar, till exempel 6 och 10 kV, i dessa fall ska inte omsättningen ändras då stegen är alldeles för stora utan lågspänningen regleras istället inom sitt steg med ett annat vred.
Oavsett görs allt detta naturligtvis utan någon last inkopplad så man kan mäta att spänningen är korrekt innan man skickar ut något, därför kan denna typ av fel inte uppstå.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det är inte överdrift, jag har (nästan) varit med om det. Inte riktigt direkt personligt.Bo.Siltberg skrev:
I samband med stambyte i brf. där jag var ordf. släpptes PEN till en hel trappuppgång. Allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes. Brand utbröt men självslocknade i 2 lägenheter.
En kollega till mig bodde i den drabbade trappuppgången, han berättade att han kom hem från jobbet och hittade en konstig klump på TVn, upptäckte att det var en klump smält plast som hade varit en KabelTV dekoder. TVn var död, mikron i köket var död, kylskåpet var dött. Då behövde han gå på toa. Lampan i taket lyste svagt. Medan han stod där lyste den plötsligt upp kraftigt och exploderade, glas regnade ner, då valde han att ta sig ut, och ytterligare lampor exploderade på vägen ut.
Den ansvariga elfirman var lite rolig. Efteråt "vi har inte gjort något fel, att det hände just nu när vi jobbade med stigarledningarna var bara ett sammanträffande. Men vi betalar alla skador, kom bara med kvitton, vi står för allt". Samma firma hade på tidigare byggmöte muttrat om att det gick åt två skruvar istället för förväntade en skruv att montera upp källararmaturer, de ville ha det som en kostnad utöver fastpriset, det var visserligen flera hundra armaturer, men...
Intressant tråd!
Upplever att fokus varierar mellan olika scenarios och vittnesmål, mellan historia och gällande regler.
Är det någon som vågar sammanfatta - vilka regler finns idag?
En undran, som jag började i en annan tråd, är att idag har ingående vattenledning en jordfläta över avstängningskranen - utfört på sent 50-tal eller tidigt 60-tal. (Ingen aning om rörsystemet har någon anslutning till elskåpet.). Nu när järnröret byts ut mot plast försvinner jordningen genom röret.
Idag finns inget speciellt med elen, men planerar en viss egen elproduktion och vid strömavbrott kunna driva centrala produkter som cirkulationspumpar och en del belysning.
Bör / skall / måste denna jordning återskapas?
Hur? (Vilka alternativ finns?)
Upplever att fokus varierar mellan olika scenarios och vittnesmål, mellan historia och gällande regler.
Är det någon som vågar sammanfatta - vilka regler finns idag?
En undran, som jag började i en annan tråd, är att idag har ingående vattenledning en jordfläta över avstängningskranen - utfört på sent 50-tal eller tidigt 60-tal. (Ingen aning om rörsystemet har någon anslutning till elskåpet.). Nu när järnröret byts ut mot plast försvinner jordningen genom röret.
Idag finns inget speciellt med elen, men planerar en viss egen elproduktion och vid strömavbrott kunna driva centrala produkter som cirkulationspumpar och en del belysning.
Bör / skall / måste denna jordning återskapas?
Hur? (Vilka alternativ finns?)
Förstår inte vad som syftas på i första stycket.. Regler angående vad?A Albireo skrev:Intressant tråd!
Upplever att fokus varierar mellan olika scenarios och vittnesmål, mellan historia och gällande regler.
Är det någon som vågar sammanfatta - vilka regler finns idag?
En undran, som jag började i en annan tråd, är att idag har ingående vattenledning en jordfläta över avstängningskranen - utfört på sent 50-tal eller tidigt 60-tal. (Ingen aning om rörsystemet har någon anslutning till elskåpet.). Nu när järnröret byts ut mot plast försvinner jordningen genom röret.
Idag finns inget speciellt med elen, men planerar en viss egen elproduktion och vid strömavbrott kunna driva centrala produkter som cirkulationspumpar och en del belysning.
Bör / skall / måste denna jordning återskapas?
Hur? (Vilka alternativ finns?)
Är slangen i plast blir det svårt att jorda, nog inte många som ägnat detta en tanke, men aldrig fel att fundera på var i huset man drar in ledare av olika slag, kan man dra in allt på samma ställe och förbinda är det bra.
Din fråga med elproduktion känns lite för allmänt ställd för att kunna få riktiga svar, varför inte hoppa på någon likartad tråd eller skapa en ny och ange gärna lite fler detaljer, hur ska.du producera elen, vilken spänning, vad ska kopplas in och hur osv..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
De regler som finns idag är kortfattat att en skyddsutjämning ska utföras för nya byggnader. Den potentialutjämnar alla ingående ledningar, i den mån det finns ledande ledningar idag. Detta krav har funnits ett tag men jag har inte kollat vad som gällde på 60-talet. Den jordfläta du hade på vattenledningen kanske handlade om skyddsutjämning. Om nu nu inte har någon inkommande vattenledning i metall längre så finns ju ingenting att skyddsutjämna.
Något skydd mot flytande nolla finns det inga krav på vad jag vet annat än väl underhållen anläggning, den del man rår över. Det är ju lite svårt att uppnå, men överspänningsskydd ligger nog närmast till hands.
Något skydd mot flytande nolla finns det inga krav på vad jag vet annat än väl underhållen anläggning, den del man rår över. Det är ju lite svårt att uppnå, men överspänningsskydd ligger nog närmast till hands.
Ta och titta på den här videon, där är det tydligen vattenledningsnolla,E elmont skrev:
Ska bla ha varit utbrett i Stockholm, samt att ”allt” skulle ha varit bortbyggt sedan länge.
Hursa?E elmont skrev:
http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/aldre-man-far-bota-for-elstold
Har vi några exempel på prisvärda och pålitliga delar om man nu skulle önska sig ett sådant skydd, pris totalt för material?GK100 skrev:
Och skulle man till äventyrs vilja ordna ett skydd mot dessa fel och även tex fasbrott pga utlöst säkring högre upp i kedjan passar det bra med ett nätövervakningsrelä som manövrerar en kontaktor. Det är inte helt fel om man har mycket känslig utrustning och lite instabilt nät.
Har själv satt in liknande hos några lantbrukare jag brukar hjälpa med lite hobbyelinstallationer. Där finns bra exempel på sån utrustning i form av tex mjölkningsrobotar, automatik för utfodring osv samtidigt som det ligger redo för att köras via reservkraft under ganska orena, grovhuggna förhållanden. Löser ut några gånger per år pga sättningar i nätet som annars skulle gett byten av i sig undermåligt konstruerade kretskort fast med förgyllt pris.
Känns som det inte är något för gemene husägare då ett fel eventuellt skulle rendera ett stort frågetecken följt av förbikoppling av nästa ovetande husägare.. Men en tydlig instruktion borde fungera.
Men då är frågan om man inte bör ha fler skydd samtidigt, exempelvis uppkomna ljusbågar.
Klicka här för att svara
