useless useless skrev:
Nej, men du kan täta lite om det får dig att sova bättre...
Ursäkta om jag var otydlig

De går inte genom någon "bricka", som du skriver i första svaret. De går igenom en svart liten gummimuff, där den ena är lite invikt, och de känns överhuvutaget inte helt säkra. Som jag har förstått kommer inte silikonet att fästa på gummit om jag ska täta enbart där. Den yttre delen av gummimuffen sitter i hålen i plåtbiten som rören går igenom innan de går igenom väggen. Runt den rektangulära plåtbiten mot väggen kan jag naturligtvis lägga på lite extra silikon.

Så hur menar du täta i så fall, då jag inte har en "bricka", bara gummimuff?

BirgitS BirgitS skrev:
Aldrig sett något om något sånt. I forumet brukar folk rekommendera duschkabin när badrum är gamla och det är risk för vattenskador av en eller annan anledning.
Tack. Ja, har funderat kring duschkabin, men de är så fula och skrymmande. :-) Och även när badkaret stod där rann det ut vatten över brunnen och ut äöver golvet under badkaret. Men det kom ju bara droppar på rören längsväggen, och blandare och själva duschen har ju suttit andra änden av rummet, antagligen för att förhindra att det spolas direkt på införningen.

M marp68 skrev:
Ursäkta om jag var otydlig

De går inte genom någon "bricka", som du skriver i första svaret. De går igenom en svart liten gummimuff, där den ena är lite invikt, och de känns överhuvutaget inte helt säkra. Som jag har förstått kommer inte silikonet att fästa på gummit om jag ska täta enbart där. Den yttre delen av gummimuffen sitter i hålen i plåtbiten som rören går igenom innan de går igenom väggen. Runt den rektangulära plåtbiten mot väggen kan jag naturligtvis lägga på lite extra silikon.

Så hur menar du täta i så fall, då jag inte har en "bricka", bara gummimuff?
Det går inte att täta utifrån. tätningen utgörs, som sagt var, av en manschett limmad mot väggen som rören kommer ut genom. Plåtbrickan och de svarta gummimuffarna är bara kosmetiska.
Visst kan du täta med lite silkon runt brickan och i muffarna, men det kommer inte göra någon jättestor skillnad rent tekniskt,

• Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Det går inte att täta utifrån. tätningen utgörs, som sagt var, av en manschett limmad mot väggen som rören kommer ut genom.
Gjorde man så på 90-talet också?

Claes Sörmland
M marp68 skrev:
Stort tack för feedbacken och länken.

Tror inte det är fel på dem, och förhoppningsvis är det fackmannamässigt gjort. Dock står det ju att rörgenomförningar i plats för dusch ... ska undvikas. Jag tolkar det som att man ska placera dusch eller badkar längre ifrån rörgenomförningarna.

Och när jag nu ska placera duschen direkt vid genomförningen vill jag bara försäkra mig lite extra att det åtminstone inte kommer vatten direkt på dem när jag duschar. Och täcka dem på något annat sätt än att ha duschdraperivägg eller glasvägg.

Så hur hade ni gjort för att täta/täcka dem utvändigt lite extra från direkt stråle? Ej draperi eller vägg, dock. Finns det kanske små "tak", "hus" eller annat att montera på?
Se dagens branschregler mer som att det inte är klokt att på samhällsnivå installera rörgenomföringar i duschen på miljontals badrum för någon gång då och då får hantverkaren det inte tätt och då kan det ge en skada. Att just dina rör skulle läcka är inte så sannolikt tänker jag så i det enskilda fallet är det inte någon större sak. När du renoverar badrummet så ser du till att flytta på rörgenomföringarna.

Redigerat:
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Gjorde man så på 90-talet också?
I alla fall kring sekelskiftet när jag byggde ett badrum (aldrig igen!). Dyra var de där manschetterna också och skulle geggas in med tätskiktsguckan. Sen kortade rörmokaren av de inguckade manschetterna när rören också kortades och det bakades in i silikon. Är det fackmannamässigt gjort har jag svårt att tro att det läcker.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så här minns jag rörgenomföringen:

Handritad skiss av klädesplagg, möjligtvis en tröja, med markerade delar som kragen och ärmslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Stort tack. Då är jag med på hur det är uppbyggt.

Då kanske rörmokaren, när han flyttar blandare mm, kan skruva bort täckplåten lite för att kolla att själva genomföringen är väl utfört med manschett etc. Och täta lite extra med silikon vid manschett och även sedan vid täckplåten, och se till att gummimuffarna sitter bra och är hela.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Fick en idé om att ta en sådan där plastficka för dokument i hård men tunn genomskinlig plast. Bocka till den som ett sluttande tak med kanter och limma fast med silikon ovanför de inkommande rören. Det borde ju utgöra samma skydd som vägg eller draperi. Stänk underifrån lär inte utgöra problem.

useless useless skrev:
Är rördragningen gjord enligt reglerna i någorlunda modern tid så ska det inte vara några problem att duscha vatten på väggenomföringarna. Gummipackningen där är bara till för att hålla rören centrerade. Tätningen sitter innanför i form av en manschett hopklistrad med tätskiktet bakom kaklet.
Tror Du att badrummet är byggt enl. Säker Vatten?
Finns nog ingen tätning ngn tätning bakom väggbrickan. Flytta blandaren och duscha på

• Gilla
marp68
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Fick en idé om att ta en sådan där plastficka för dokument i hård men tunn genomskinlig plast. Bocka till den som ett sluttande tak med kanter och limma fast med silikon ovanför de inkommande rören. Det borde ju utgöra samma skydd som vägg eller draperi. Stänk underifrån lär inte utgöra problem.
Eller en lagom stor plastask typ kylskåpsförvaring som kan klippas till lite runt rören och så fästa med silikon enl tidigare förslag. Kanske inte jättesnyggt men fyller säkert önskat syfte

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Sunt förnuft och fysiska lagar. Duscha inte på det där, ställ tillbaka badkaret eller in en duschkabin.
Förutom att tätningen inte är 100 procentig, gillar inte avstängningskranarna det. En mössa över kommer hålla det konstant fuktigt under den.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Sunt förnuft och fysiska lagar. Duscha inte på det där, ställ tillbaka badkaret eller in en duschkabin.
Förutom att tätningen inte är 100 procentig, gillar inte avstängningskranarna det. En mössa över kommer hålla det konstant fuktigt under den.
Tack för input.

Tänkte nog enbart ett luftigt sluttande tak, just för att luften kan cirkulera omkring genomföringen och kranarna.

Och vanligt duschdraperi? I en vanlig U-form med lite utrymme mot väggen med genomföringen.

Redigerat:
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Tror Du att badrummet är byggt enl. Säker Vatten?
Finns nog ingen tätning ngn tätning bakom väggbrickan. Flytta blandaren och duscha på
Om det inte finns någon tätning bakom väggbrickan, är det väl inte bra att flytta blandaren och duscha på? Eller missförstår jag dig kanske?

Tyvärr ingen aning om det är byggt enligt Säker vatten.

M marp68 skrev:
Vill inte att det smyger sig in vatten eller att det spolas direkt på detta område, som om det hade byggts idag. Finns antagligen fog för att de har ändrat reglerna, så då är det väl bra att säkerställa detta när man även renoverar eller flyttar runt saker.
Tätskiktet sitter bakom kaklet, så metallbladet och gummipackningen är bara dekorationer. Om du är orolig för att det ska smyga in vatten där så behöver du även täta alla fogar, de är inte täta, utan det smyger in vatten bakom kaklet. Det är så badrum fungerar.

Claes Sörmlands skiss förklarar utmärkt.

• Gilla
marp68 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.