6 876 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Skydda inkommande rör från duschvatten
Ursäkta om jag var otydliguseless skrev:
De går inte genom någon "bricka", som du skriver i första svaret. De går igenom en svart liten gummimuff, där den ena är lite invikt, och de känns överhuvutaget inte helt säkra. Som jag har förstått kommer inte silikonet att fästa på gummit om jag ska täta enbart där. Den yttre delen av gummimuffen sitter i hålen i plåtbiten som rören går igenom innan de går igenom väggen. Runt den rektangulära plåtbiten mot väggen kan jag naturligtvis lägga på lite extra silikon.
Så hur menar du täta i så fall, då jag inte har en "bricka", bara gummimuff?
Tack. Ja, har funderat kring duschkabin, men de är så fula och skrymmande.BirgitS skrev:
Det går inte att täta utifrån. tätningen utgörs, som sagt var, av en manschett limmad mot väggen som rören kommer ut genom. Plåtbrickan och de svarta gummimuffarna är bara kosmetiska.M marp68 skrev:Ursäkta om jag var otydlig
De går inte genom någon "bricka", som du skriver i första svaret. De går igenom en svart liten gummimuff, där den ena är lite invikt, och de känns överhuvutaget inte helt säkra. Som jag har förstått kommer inte silikonet att fästa på gummit om jag ska täta enbart där. Den yttre delen av gummimuffen sitter i hålen i plåtbiten som rören går igenom innan de går igenom väggen. Runt den rektangulära plåtbiten mot väggen kan jag naturligtvis lägga på lite extra silikon.
Så hur menar du täta i så fall, då jag inte har en "bricka", bara gummimuff?
Visst kan du täta med lite silkon runt brickan och i muffarna, men det kommer inte göra någon jättestor skillnad rent tekniskt,
Se dagens branschregler mer som att det inte är klokt att på samhällsnivå installera rörgenomföringar i duschen på miljontals badrum för någon gång då och då får hantverkaren det inte tätt och då kan det ge en skada. Att just dina rör skulle läcka är inte så sannolikt tänker jag så i det enskilda fallet är det inte någon större sak. När du renoverar badrummet så ser du till att flytta på rörgenomföringarna.M marp68 skrev:Stort tack för feedbacken och länken.
Tror inte det är fel på dem, och förhoppningsvis är det fackmannamässigt gjort. Dock står det ju att rörgenomförningar i plats för dusch ... ska undvikas. Jag tolkar det som att man ska placera dusch eller badkar längre ifrån rörgenomförningarna.
Och när jag nu ska placera duschen direkt vid genomförningen vill jag bara försäkra mig lite extra att det åtminstone inte kommer vatten direkt på dem när jag duschar. Och täcka dem på något annat sätt än att ha duschdraperivägg eller glasvägg.
Så hur hade ni gjort för att täta/täcka dem utvändigt lite extra från direkt stråle? Ej draperi eller vägg, dock. Finns det kanske små "tak", "hus" eller annat att montera på?
Redigerat:
I alla fall kring sekelskiftet när jag byggde ett badrum (aldrig igen!). Dyra var de där manschetterna också och skulle geggas in med tätskiktsguckan. Sen kortade rörmokaren av de inguckade manschetterna när rören också kortades och det bakades in i silikon. Är det fackmannamässigt gjort har jag svårt att tro att det läcker.BirgitS skrev:
Stort tack. Då är jag med på hur det är uppbyggt.
Då kanske rörmokaren, när han flyttar blandare mm, kan skruva bort täckplåten lite för att kolla att själva genomföringen är väl utfört med manschett etc. Och täta lite extra med silikon vid manschett och även sedan vid täckplåten, och se till att gummimuffarna sitter bra och är hela.
Då kanske rörmokaren, när han flyttar blandare mm, kan skruva bort täckplåten lite för att kolla att själva genomföringen är väl utfört med manschett etc. Och täta lite extra med silikon vid manschett och även sedan vid täckplåten, och se till att gummimuffarna sitter bra och är hela.
Fick en idé om att ta en sådan där plastficka för dokument i hård men tunn genomskinlig plast. Bocka till den som ett sluttande tak med kanter och limma fast med silikon ovanför de inkommande rören. Det borde ju utgöra samma skydd som vägg eller draperi. Stänk underifrån lär inte utgöra problem.
Tror Du att badrummet är byggt enl. Säker Vatten?useless skrev:
Finns nog ingen tätning ngn tätning bakom väggbrickan. Flytta blandaren och duscha på
Eller en lagom stor plastask typ kylskåpsförvaring som kan klippas till lite runt rören och så fästa med silikon enl tidigare förslag. Kanske inte jättesnyggt men fyller säkert önskat syfteM marp68 skrev:
Sunt förnuft och fysiska lagar. Duscha inte på det där, ställ tillbaka badkaret eller in en duschkabin.
Förutom att tätningen inte är 100 procentig, gillar inte avstängningskranarna det. En mössa över kommer hålla det konstant fuktigt under den.
Förutom att tätningen inte är 100 procentig, gillar inte avstängningskranarna det. En mössa över kommer hålla det konstant fuktigt under den.
Tack för input.Isakare skrev:
Tänkte nog enbart ett luftigt sluttande tak, just för att luften kan cirkulera omkring genomföringen och kranarna.
Och vanligt duschdraperi? I en vanlig U-form med lite utrymme mot väggen med genomföringen.
Redigerat:
Om det inte finns någon tätning bakom väggbrickan, är det väl inte bra att flytta blandaren och duscha på? Eller missförstår jag dig kanske?Christer G.V. skrev:
Tyvärr ingen aning om det är byggt enligt Säker vatten.
Tätskiktet sitter bakom kaklet, så metallbladet och gummipackningen är bara dekorationer. Om du är orolig för att det ska smyga in vatten där så behöver du även täta alla fogar, de är inte täta, utan det smyger in vatten bakom kaklet. Det är så badrum fungerar.M marp68 skrev:
Claes Sörmlands skiss förklarar utmärkt.