5 565 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Skydda egendom sambo
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Fler ruttna ideer.....
Belåna HELA huset och så köper du aktier för pengarna själv och så skriver du ett testamente.
Jag gillar att du försökt, och livet är alltid inte helt lätt.
Belåna HELA huset och så köper du aktier för pengarna själv och så skriver du ett testamente.
Jag gillar att du försökt, och livet är alltid inte helt lätt.
Jag tror många reagerar med ledsnad eller ilska då det är en oskyldig tvååring inblandad. Oavsett hur det kom till är två vuxna människor inblandade.
Det kan vara svårt vid en separation att uppträda vuxet (eller om ett förhållande aldrig ägde rum men vid viss aktivitet finns risk för barn, det vet alla) men det finns rådgivning osv till hjälp. Biologiskt arv betyder mycket. Att ha en biologisk pappa som bor i närheten utan att vilja ha kontakt - det kommer att påverka tvååringen.
Det kan vara svårt vid en separation att uppträda vuxet (eller om ett förhållande aldrig ägde rum men vid viss aktivitet finns risk för barn, det vet alla) men det finns rådgivning osv till hjälp. Biologiskt arv betyder mycket. Att ha en biologisk pappa som bor i närheten utan att vilja ha kontakt - det kommer att påverka tvååringen.
”Skulden” ligger på mamman OCH pappan.KristinaRT skrev:
Jag tror att det vore en bra idé att prata med en jurist i detta fallet.
Dels för att situationen kan ändras, barnet är bara 2, mycket kan hända med barnet, mamman och din sambo som ändrar hur de ser på situationen. Men också för att (om man läser mellan raderna) din sambo och barnets mamma inte står på god fot, vilket kan innebära ”fulspel” och att man ”hävdar sin rätt” etc.
Tycker det är bra att du försöker medla, oavsett hur oönskad man är så är det ju inte barnet som valt att födas. ”Skulden” där ligger ju på mamman….
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Frågan ligger på juridiktavlan, så därför lämnar jag i möjligaste mån mina personliga åsikter utanför mitt svar.
Det bästa sättet att undvika den beklagliga situationens upprepande, är vasektomi. Tyvärr, i detta fall, är vasektomi utan patientens samtycke förbjudet enligt svensk lag sedan 1974.
Det bästa sättet att undvika den beklagliga situationens upprepande, är vasektomi. Tyvärr, i detta fall, är vasektomi utan patientens samtycke förbjudet enligt svensk lag sedan 1974.
Se till att teckna en försäkring som löser ut partnerns lån vid dödsfall. Använd pengarna till att lösa ut barnets laglott.
Oavsett skäl tycker jag det är smutsigt att planera för att göra ett barn arvslöst. Även utan kontakt så har man ett ansvar. Arvet skall inte bero antalet sköna föräldrar helger. För mig finns det ett undantag. Mamman har förlett pappan i syfte att bli gravid. Dvs lurat honom att hon är skyddad etc, och bara ser honom som donator. Och på ett sätt när hon inte tillåter pappan var en del av barnet.
Oavsett skäl tycker jag det är smutsigt att planera för att göra ett barn arvslöst. Även utan kontakt så har man ett ansvar. Arvet skall inte bero antalet sköna föräldrar helger. För mig finns det ett undantag. Mamman har förlett pappan i syfte att bli gravid. Dvs lurat honom att hon är skyddad etc, och bara ser honom som donator. Och på ett sätt när hon inte tillåter pappan var en del av barnet.
Typ inget konsekvenstänk alls. Vad säger att han inte gör likadant här.M MetteKson skrev:
Jag ser bara en ekonomsik soppa.
Såg om adoption, kan man som ena förälder bara adoptera bort sitt ansvar utan mammans medhåll? Det ger ju bara nackdelar till mamman och den möjliga plastpappan. Och han tar bort sitt ansvar totalt.
Tyvärr inte ens då.M mojjen skrev:Se till att teckna en försäkring som löser ut partnerns lån vid dödsfall. Använd pengarna till att lösa ut barnets laglott.
Det finns gummi, ja om gummit går sönder och hon ändå behållt så är jag kluven. Man har ett val att stoppa in den och gummit skyddar rätt bra ändå.
Precis. Beslutet och beteendet är ju inte begränsat till en liten del av en person.M MetteKson skrev:
Det är ett beteende som antagligen följer med genom livet.
Det är en tvååring som han behandlar så här
Själv har jag ett par måttstockar på folk. En är att de som inte är snälla med barn och djur har något som saknas. Som de flesta människor har.
Arvsrätten är ju byggd för att förhindra just detta som efterfrågas... Konstiga konstruktioner kan leda till oavsedda effekter.
Man kan egentligen inte adoptera bort ett barn - man kan adoptera ett barn och då krävs förälderns medgivande. Så mammans eventuella nya man skulle om han så ville kunna adoptera barnet och pappan kan medge det - men pappan kan inte sluta vara förälder till barnet utan att någon annan vill bli det.Rkarlsson skrev:
Det jag misstänkte.1 16386 skrev:
Bra att barnets skydd finns där.
Den juridiska slutsatsen är ändå att det krävs sofistikerad lösning för att undanhålla ett barns arvsrätt. Antingen kontaktar man en jurist för detta (med tvivelsam utgång) eller så följer man syftet med lagen.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hade jag varit TS så hade jag blivit ledsen av många svar här.
Bara för att man har en åsikt behöver man inte yttra den.
Snälla svara på ursprungsfrågan.
Till och med jag hade en åsikt, nyss och nu.........
Bara för att man har en åsikt behöver man inte yttra den.
Snälla svara på ursprungsfrågan.
Till och med jag hade en åsikt, nyss och nu.........
Jag tycker att du skall byta sambo, den du har nu verkar sakna empati fullständigt.
Oavsett vuxnas trassel så har 2 åringen inte gjort något för att straffas på det här viset.
Du hittar säkert någon bättre, de flesta är det.
Oavsett vuxnas trassel så har 2 åringen inte gjort något för att straffas på det här viset.
Du hittar säkert någon bättre, de flesta är det.