Hej!

Jag och min sambo vill köp ett hus. Han har ett biologiskt barn som han inte vill ha kontakt med.

Ifall min sambo skulle dö och vi äger huset gemensamt har barnet rätt till 25% av huset. Vi tänker därför att jag ska äga huset som enskild egendom. Min sambo vill ändå vara med och betala, men om vi då skulle göra slut istället har han ju ingen rätt till huset. Eller kan man skriva avtal på att vid separation får han halva men ej vid dödsfall? Verkar ju jättekonstigt och att barnet lätt skulle kunna hävda att han visst har rätt till huset vid dödsfall.

Barnet i fråga är 2 år och kan ej avsäga sig arvsrätten.

• Arg
  • Ledsen
maja.andersson27189 och 3 till
  • Laddar…
Det ni vill är, som jag tyder det, att göra din sambos son arvslös i möjligaste mån? Varför?

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gift er och skriv ett äktenskaps förord och testamente med kvarsittningsrätt.

• Gilla
Syll
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det ni vill är, som jag tyder det, att göra din sambos son arvslös i möjligaste mån? Varför?
Hur hjärtlöst det än låter och är så är det ett oönskat barn. Kommer inte dra hela historien för okända människor på ett byggforum. Rent praktiskt så vill jag inte behöva köpa ut huset från honom om min sambo dör.

Det var komplicerat.
Men om jag fattade det rätt så kan sonen göra anspråk till sitt arv om pappa lagt in pengar. Då ni gör det i uppsåt att barnet inte får sin lagligt rätt till arv.
Kan man göra barn arvslösa? - Laglott - Lawline
Han får tänka till nästa gång istället. Hoppas han ändrar sig för barnets skull =)

• Gilla
maja.andersson27189 och 4 till
  • Laddar…
Karlia
H Huzzbutt skrev:
Gift er och skriv ett äktenskaps förord och testamente med kvarsittningsrätt.
Då barnet är särkullbarn fungerar inte kvarsittningsrätt, det har rätt till sin andel.

Jag kan inte låta bli att tänka att en tvååring går fortfarande bra att få ett förhållande med. Skulle ni få barn kommer erat barn ha ett halvsyskon oavsett de vuxnas konflikt.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Moral åsido så har ni hittat de två vägarna. Antingen äger du huset och han åker ut om ni delar på er. Eller så äger ni huset tillsammans med allt vad det innebär. Han kan inte testamentera bort ungens lagliga lott.

Två rätt ruttna idéer man kan överväga annars är:
- ungen adopteras bort och har inte längre rätt till arv.
- låta en stiftelse eller aktiebolag eller liknande äga huset.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Då barnet är särkullbarn fungerar inte kvarsittningsrätt.

Jag kan inte låta bli att tänka att en tvååring går fortfarande bra att få ett förhållande med. Skulle ni få barn kommer erat barn ha ett halvsyskon oavsett de vuxnas konflikt.
Ja, och jag har gjort påtryckningar på min sambo att ha kontakt med sin son men som det ser ut nu så vill jag skydda mig.

Hur ser det ut med att begränsa tillgången till arvet först när barnet uppnått en viss ålder? Det kan man väl göra? Måste barnet/förmyndare gå med på det så som att skjuta upp arvet tills båda föräldrarna gått bort?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Syll skrev:
Hur hjärtlöst det än låter och är så är det ett oönskat barn. Kommer inte dra hela historien för okända människor på ett byggforum. Rent praktiskt så vill jag inte behöva köpa ut huset från honom om min sambo dör.
om inte din sambo blivit våldtagen och tvingad att behålla barnet så är det någonstans ett beslut som tagits. Det är väl bara att sträcka på ryggen och äga sina handlingar. Kokar lite inombords hur man kan göra så mot en 2åring.

• Gilla
maja.andersson27189 och 17 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Om en förälder kallar sitt barn oönskat kanske en adoption av den andra förälderns eventuella kommande partner vore det bästa som kunde hända barnet.
S Syll skrev:
Hur ser det ut med att begränsa tillgången till arvet först när barnet uppnått en viss ålder? Det kan man väl göra? Måste barnet/förmyndare gå med på det så som att skjuta upp arvet tills båda föräldrarna gått bort?
Ett minderårigt barn skulle inte fritt förfoga över arvet men arvet skulle fortfarande behöva delas ut till barnet, så nej.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Moral åsido så har ni hittat de två vägarna. Antingen äger du huset och han åker ut om ni delar på er. Eller så äger ni huset tillsammans med allt vad det innebär. Han kan inte testamentera bort ungens lagliga lott.

Det vore något att adoptera bort ungen till en annan medan han bor hos mamman

Till alla som blir så arga så kan jag säga att mitt egna särkullbarn går på samma avdelning på förskolan och jag har en helt ok till bra kontakt med mamman. Vi bara umgås ej med barnet och mamman. Min sambo har inget intresse av barnet.

• Ledsen
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att ni alla förstår att det inte är en okomplicerad situation.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Då du själv har barn skulle jag vara mycket försiktig med olika upplägg - går det riktigt fel kanske du hindrat ditt barn från att få ut hela sitt arv. Det är ju inte så att man vet vem i ett par som kommer dö först.

KristinaRT
Jag tror att det vore en bra idé att prata med en jurist i detta fallet.

Dels för att situationen kan ändras, barnet är bara 2, mycket kan hända med barnet, mamman och din sambo som ändrar hur de ser på situationen. Men också för att (om man läser mellan raderna) din sambo och barnets mamma inte står på god fot, vilket kan innebära ”fulspel” och att man ”hävdar sin rätt” etc.

Tycker det är bra att du försöker medla, oavsett hur oönskad man är så är det ju inte barnet som valt att födas. ”Skulden” där ligger ju på mamman….

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Karlia
S Syll skrev:
Ja, och jag har gjort påtryckningar på min sambo att ha kontakt med sin son men som det ser ut nu så vill jag skydda mig.

Hade det gällt era eventuella gemensamma barn skulle det gå att skjuta upp arvet. För särkullsbarn går det inte - det är ju inte bara ni som vill försöka göra särkullsbarn arvlösa. De har ett starkt skydd i lagen.

Kanske att ni kan försöka se 25% inte som en katastrof? Försöka se till så du kan bo kvar även utan den summan? Förhoppningsvis lever ju sambon många år till.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.