L Lutte skrev:
1 underhållstvättar min svarta bil med bara skum och den blir helt ren utan hinna.
Dock för att bilen ska bli ren så bör lacken ha någon form av skydd.
I mitt fall har jag 3 lager keramiskt.

2 har testat lite allt möjligt. Men kör uteslutande snowfoam från king carthur, har dock kört med olika schampon med gott resultat.
Dock är en dedikerad prewash att föredra, gärna med en skvätt hd grön i för att ge den extra kraft.

3 kör med dubbla hinkar och microfibertvätthandske och har schampo i hinken som jag löddrat upp med högtrycken.
Skummet hinner lägga sig innan man har kommit varvet runt om man som jag har ett lackskydd med bra avrinning.

Edit
Ge fan i att gnida på bilarna med svamp, skaffa en tvätthandske
Hur gör du med tvätthandsken, sköljer du ut eller slänger du den i tvättmaskinen varje gång?

P phred skrev:
Nu blev jag nyfiken, vad är det för spray du använder? Har bara hört talas om lera innan för att ta bort flygrost.
Nu var det inte mig du frågade men jag kommenterar ändå, jag kör med ironx flygrostborttagare från Selaclean. Grymt effektiv och en liten sprayflaska kostar 200:- på Mekonomen.

• Gilla
phred
  • Laddar…
R RealElwood skrev:
Hur gör du med tvätthandsken, sköljer du ut eller slänger du den i tvättmaskinen varje gång?
Tvättar den för hand under rinnande vatten efter varje gång, sen åker den in i maskinen efter 3-4tvättar vilket är kanske var 14e dag eller så

A Agvar skrev:
jag kör alltid foam när jag tvättar och bilen blir blänkande ren. Använder produkter från Tershine (funkar bra för mig och jag gillar tanken att stödja svenska företag) och en foam lance från Nilfisk med adapter för OKQ8s stationer. Rent medel i behållaren och blanda med munnstycket som tidigare nämnts.

Stegen jag gör för en komplett tvätt är
1. Fälgrengörare på alla fälgar
2. Kallavfettning på torr bil och låter verka ett par minuter (beror lite på hur kall/varm lacken är)
3. Spolar av bil och fälgar.
4. Rengör fälgarna med bilshampo och en microfiberhanske.
5. Foamar hela bilen med alkalisk avfettning och låter verka ett par minuter.
6. Spolar av bilen.
7. Tvättar bilen med schampo och microfiberhandske med dubbla hinkar
8. Lägger en keramisk quick coat, ibland som wet coat, på bilen och spolar av.
9. Torkar bilen med torkhandduk.

När jag snabbtvättar hoppar jag över steg bla steg 7,8 och 9 och är inte lika nogrann på alla punkter, tex går jag inte alltid loss på fälgarna med manuell tvätt. Kallavfettning använder jag desutom mest vinterhalvåret.
Prova nästa gång att köra kallavfettningen vått i vått med den alkaliska. Trodde inte på det själv förens jag fick syn på det i en tvätthall på en bilfirma.

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Prova nästa gång att köra kallavfettningen vått i vått med den alkaliska. Trodde inte på det själv förens jag fick syn på det i en tvätthall på en bilfirma.
Kan du förklara lite mer?

D dibb skrev:
Kan du förklara lite mer?
Läs mitt inlägg på sidan 2 i den här tråden.

P phred skrev:
Nu blev jag nyfiken, vad är det för spray du använder? Har bara hört talas om lera innan för att ta bort flygrost.
Jag provade biltemas flygrostborttagare senast. Funkade hyffsat faktiskt men se till att avfetta och göra rent innan så den kommer åt ordentligt

A
W Witt skrev:
Även med biologiskt nedbrytbara produkter är det väl inte så bra att gummi, asfalt, olja, tungmetaller, och annan skit åker ut i dagvattenbrunnarna. En ska inte tvätta bilen på garageuppfarten.
Ingen fara. På min uppfart så stannar vattnet på tomten. Avloppet går ut i gräsmattan.
Brandmännen tvättar sina däremot så att allt vatten rinner rakt ner i en brunn :p. I för sig går de ju rakt ut i en av de mest förorenade sjöarna i syd men man behöver ju inte skita ner den mer.
Jag tvättar endast i gds tvättar vintertid, aldrig från våren till hösten.

-RB- -RB- skrev:
Jag inser att jag måste lära min kropp att röra sig snabbare. Jag vaxade bilen igår och det tog flera timmar.
Sonax är gubbvax =) Brukar ta 1-1.5 timme när jag polerar bilar, alltså endast lackskyddet. Jag vill att de ska sitta en stund innan man buffar av det. Och helst 2 ggr för att få lite trevligare yta.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skumtvätt? En gång och aldrig mera! Det blev inte alls rent. Kör med borste. Det går snabbt, men det är inte fullt så effektivt som svamp eller handske. Vanligt vaxschampo. Avfettning på våren.
Av en granne fick jag lära mig hur man vaxar på bästa sätt. Det vill jag göra fler gånger, för att inte smutsen och tjäran skall fastna så lätt.
Men tack ändå för alla fina tips!
Tvättborste med röda och blå borst för bilvård.

P phred skrev:
Är ett medel du sprutar på, likt avfettning som (oftast) blir lila när det reagerar med flygrosten. Löser väl inte den värsta som suttit länge, men efter en vinter där det värt att dra på några gånger.
Tror även Biltema börjat sälja flygrostborttagare för en tämligen billig peng och bra helt ok resultat. Välbehövligt då och då, men inget som behövs varje gång.

C Cider skrev:
Skumtvätt? En gång och aldrig mera! Det blev inte alls rent. Kör med borste. Det går snabbt, men det är inte fullt så effektivt som svamp eller handske. Vanligt vaxschampo. Avfettning på våren.
Av en granne fick jag lära mig hur man vaxar på bästa sätt. Det vill jag göra fler gånger, för att inte smutsen och tjäran skall fastna så lätt.
[bild]
Hädelse det där, torkar du av med skrapa också?

:cool:

A
C Cider skrev:
[bild]
Tyvärr är det nog de sämsta sättet att tvätta en bil. Nu kör jag ju med borste på vintertid men sen polerar jag bort alla repor en sådan borste ger på våren.
Så svårt är de inte att lägga på ett lackskydd, du lägger på det efter du polerat den sen torkar du av. :p

• Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Hädelse det där, torkar du av med skrapa också?

:cool:
Skrapa? Ja ibland: varför inte?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
T
När blev biltvättning värsta prylsporten?

Jag lämnar min till en rekondare, ingen aning om hur han gör men ren blir den.

• Gilla
Janne.J och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Tyvärr är det nog de sämsta sättet att tvätta en bil. Nu kör jag ju med borste på vintertid men sen polerar jag bort alla repor en sådan borste ger på våren.
Så svårt är de inte att lägga på ett lackskydd, du lägger på det efter du polerat den sen torkar du av. :p
Det sämsta sättet är nog att anlita en tvättautomat. Det vill jag helst slippa och då tvättar jag hellre själv. Borsten är inte kattpiss heller: den är av toppkvalitet. Jag är 75+ och jag borde kanske inte ens visa mig ute i dessa tider, allra minst tvättandes en bil. Men det är ju rätt kul. :love:

• Gilla
mikeyboy86 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.