83 075 läst ·
185 svar
83k läst
185 svar
Skumtvätta bilen - det nya poppis
Även med biologiskt nedbrytbara produkter är det väl inte så bra att gummi, asfalt, olja, tungmetaller, och annan skit åker ut i dagvattenbrunnarna. En ska inte tvätta bilen på garageuppfarten.O Oskar2020 skrev:
Elektroniktokig
· Hallsberg
· 30 inlägg
O Oskar2020 skrev:
Du menar alltså samma substanser som rinner från våra vägar ner i vattendrag och diken? Biltvätt är knappast nån stor bov i sammanhanget. Jag tvättar i princip alltid bilarna hemma, men försöker i alla fall hellre stå på gräsmattan än på uppfarten.W Witt skrev:
Har du noga lyssnat på allt killen i filmen säger? Bland annat mot slutet när han säger att det inte alltid blir 100% rent och att man kan räkna det som en förtvätt och alla andra förutsättningar. Han är ju australier och saknar våra vinterförhållanden. Bilen sägs vara lätt dammig. Jag tror man behöver olika metoder beroende på förutsättningarna.
Som många tidigare sagt är skum bara att se som en förtvätt, många skum innehåller även alkalisk avfettning för att lösa trafikfilm m.m. Man måste <nästan> alltid tvätta bilen som vanligt med schampo efteråt, men fördelen är att mycket smuts då redan sköljts bort med hjälp av skummet.Dracula skrev:
Länkar ett klipp där man verkligen ser skillnaden att använda skum eller inte på en smutsig bil:
Bilhandlaren el MekonomenSilver78 skrev:
Jag använder skumlans enbart som en mellantvätt mellan de riktiga tvättarna eller som förtvätt. Har jag gjort en längre resa vintertid är det skönt att få av den värsta smutsen och saltet. Går ganska snabbt att blåsa på skummet, och sedan låta det verka typ 5 min för att sedan spola av.
Har man flera olika behållare så kan man även med fördel använda avfettning i skumlansen (se bara till att den avfettning du använder är blandbar med vatten)
Skall väl även tilläggas att ju bättre lackskydd du har på bilen, ju mindre aggressiva medel behöver du använda. Jag använder i princip bara avfettning några gånger per år, och oftast då vaxskyddet inte är lika bra längre. Vaxar alla mina bilar 3 ggr per år.
Har man flera olika behållare så kan man även med fördel använda avfettning i skumlansen (se bara till att den avfettning du använder är blandbar med vatten)
Skall väl även tilläggas att ju bättre lackskydd du har på bilen, ju mindre aggressiva medel behöver du använda. Jag använder i princip bara avfettning några gånger per år, och oftast då vaxskyddet inte är lika bra längre. Vaxar alla mina bilar 3 ggr per år.
Redigerat:
Skumtvätten gör knappast bilen renare, utan är ett fräsigare sätt att lösa upp trafikfilm och lättare typ av smuts som insekter och annat. Min åsikt är att man klarar sig alldeles utmärkt från denna produkt, men nog ser det häftigt ut.
Kör istället med en bra alkalisk avfettning t.ex. den från Biltema på dunk. Om det finns tjära på bilen, spraya först på torr bil på en kallavfettning. Låt verka några minuter, går sen över bilen med högtryckstvätten. Därefter kan du handtvätta bilen med ett bra löddrigt schampoo och handske eller annan mikrofiberprodukt. Spruta av. Till sist om du vill, spraya på flygrostborttagare och spola av en extra gång. Torka med quick detailer för att lägga på ett lager syntetiskt vax. Vill du vara extra grundlig t.ex. inför en polering, kör med lera runt hela bilen efter flygrostborttagningen, då tar man det där "lilla sista", men kräver efterbehandling.
Så gör jag, finns säkert tusen olika sätt som är minst lika bra.
/S
Kör istället med en bra alkalisk avfettning t.ex. den från Biltema på dunk. Om det finns tjära på bilen, spraya först på torr bil på en kallavfettning. Låt verka några minuter, går sen över bilen med högtryckstvätten. Därefter kan du handtvätta bilen med ett bra löddrigt schampoo och handske eller annan mikrofiberprodukt. Spruta av. Till sist om du vill, spraya på flygrostborttagare och spola av en extra gång. Torka med quick detailer för att lägga på ett lager syntetiskt vax. Vill du vara extra grundlig t.ex. inför en polering, kör med lera runt hela bilen efter flygrostborttagningen, då tar man det där "lilla sista", men kräver efterbehandling.
Så gör jag, finns säkert tusen olika sätt som är minst lika bra.
/S
Nej substanserna på bilen gör kanske varken till eller från. Däremot gör avfettningsmedel det. Vattenlevande organismer är väldigt känsliga för det. Där jag bor går dagvattnet rätt ut i närmsta havsvik som dessutom är badplats. Håller man sig på gräsmattan infiltreras medlen genom den och orsakar inga problem i vattnen.S SaabNiklas skrev: