83 071 läst ·
185 svar
83k läst
185 svar
Skumtvätta bilen - det nya poppis
Alkalisk avfettning biter på det det är tänkt att bita på, dvs vanlig icke oljebaserad smuts. Det andra tar man med kallavfettningen.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Tänkte att det kunde vara så
Jag kan förstå att man inte högtrycktvättar en kadett. Ett under att den finns kvar ännu med tanke på hur "bra" de var i rostskyddetH heimlaga skrev:Jag undviker högtryckstvätt för det pressar in vatten i alla falsar och springor och får bilen att rosta snabbare.
Om man har en ännu skraltigare bil än jag har då kan man säkert ta det litet enkelt och högtryckstvätta men min Opel Kadett har förmodligen några år kvar så den högtryckstvättar jag inte.
De handlar om sunt förnuft när man tvättar med högtryck =)
Tvättar min megane bara med högtryck och det finns inte antydan till rost någonstans på den rackaren, trodde inte den skulle klara sig så bra.
Jag har en liten fråga som har med bilvård att göra. Eftersom jag själv har firmabil sen länge så har jag dålig koll på var man köper lackstift till bil i rätt kulör och bra kvalité. Är det någon som vet? Man behöver väl även klarlack antar jag? Frågar åt en vän.
För att svara på huvudfrågan, så använder jag inte schampo alls.
Tvättade här om dagen, bilen är inte kallavfettad på hela vintern, så lacken kändes som ett sandpapper av alla asfaltsprickar, och jag gjorde som jag brukar.
Torr bil.
Kallavfettning (OKs) där det behövs, sidor upp till dörrhandtagen och aktern, bara tunn dimma så det inte rinner mer än nödvändigt (kallavfettning löser upp rostskydd)
Direkt efter vått i vått, alkalisk avfettning (OKs miljöavfettning) blandad 1:3 över hela bilen, tar en paus på 5 min, tar ett varv till med alkalisk, 5 min paus. Det är tiden som gör medlen effektiva.
Tvättar systematiskt nerifrån med högtryck, strålen ska överlappa där man drog den tidigare, och tar ett varv uppifrån o ner för att spola av.
Torkar bilen med skinn (Sonax syntetiskt)
Låter bilen stå till dagen efter, drar på ett lager Sonax flytande hårdvax, putsar av med en microfibertrasa, tar en kvart att lägga på och gnida av hela bilen.
Tvättade här om dagen, bilen är inte kallavfettad på hela vintern, så lacken kändes som ett sandpapper av alla asfaltsprickar, och jag gjorde som jag brukar.
Torr bil.
Kallavfettning (OKs) där det behövs, sidor upp till dörrhandtagen och aktern, bara tunn dimma så det inte rinner mer än nödvändigt (kallavfettning löser upp rostskydd)
Direkt efter vått i vått, alkalisk avfettning (OKs miljöavfettning) blandad 1:3 över hela bilen, tar en paus på 5 min, tar ett varv till med alkalisk, 5 min paus. Det är tiden som gör medlen effektiva.
Tvättar systematiskt nerifrån med högtryck, strålen ska överlappa där man drog den tidigare, och tar ett varv uppifrån o ner för att spola av.
Torkar bilen med skinn (Sonax syntetiskt)
Låter bilen stå till dagen efter, drar på ett lager Sonax flytande hårdvax, putsar av med en microfibertrasa, tar en kvart att lägga på och gnida av hela bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver att du blandar ut skummedlet i behållaren. De ska var koncentrerat i den som sitter på lansen, blandningen blir när du skjuter ut medlet med vattnet direkt från maskinen.
Jag kör skumtvätt som underhåll och det blir finemang varje gång. Sen någon gång i månaden så tvättar jag den mer noggrant. Sen är det underhållstvätt det är till för, har man en riktigt ingrodd sketen bil så måste den tvättas mer noggrant.
Jag kör skumtvätt som underhåll och det blir finemang varje gång. Sen någon gång i månaden så tvättar jag den mer noggrant. Sen är det underhållstvätt det är till för, har man en riktigt ingrodd sketen bil så måste den tvättas mer noggrant.
Hela poängen med skumtvätt är att få den så pass ren att man kan tvätta med svamp efter utan att använda avfettning.
Jag har kört det i flera år och är nöjd. Använder Nerta, carnet jumbo som schampo.
Men man ska inte tro att bilen bli skinande ren bara av detta utan det är ett komplement.
Använder du avfettning så tar du bort vax skydd och sabbar alla chrome lister fullständigt.
Jag kör sonax fälgtvätt på hjulen sen dränker bilen i skum, låter den stå i 5-10 min.
Spolar av noga sen tvättar som vanligt med svamp.
På vinter är det smidigt att kunna spola av den med skum för att få bort lite skit snabbt också.
Jag har kört det i flera år och är nöjd. Använder Nerta, carnet jumbo som schampo.
Men man ska inte tro att bilen bli skinande ren bara av detta utan det är ett komplement.
Använder du avfettning så tar du bort vax skydd och sabbar alla chrome lister fullständigt.
Jag kör sonax fälgtvätt på hjulen sen dränker bilen i skum, låter den stå i 5-10 min.
Spolar av noga sen tvättar som vanligt med svamp.
På vinter är det smidigt att kunna spola av den med skum för att få bort lite skit snabbt också.
Varför inte svamp? På vilket sätt är handske annorlunda?L Lutte skrev:1 underhållstvättar min svarta bil med bara skum och den blir helt ren utan hinna.
Dock för att bilen ska bli ren så bör lacken ha någon form av skydd.
I mitt fall har jag 3 lager keramiskt.
2 har testat lite allt möjligt. Men kör uteslutande snowfoam från king carthur, har dock kört med olika schampon med gott resultat.
Dock är en dedikerad prewash att föredra, gärna med en skvätt hd grön i för att ge den extra kraft.
3 kör med dubbla hinkar och microfibertvätthandske och har schampo i hinken som jag löddrat upp med högtrycken.
Skummet hinner lägga sig innan man har kommit varvet runt om man som jag har ett lackskydd med bra avrinning.
Edit
Ge fan i att gnida på bilarna med svamp, skaffa en tvätthandske
Ja. Det blir inte en fullgod tvätt av en vintersmutsig bil, men ibland nöjer jag mig med att bara blåsa på skum och sen skölja av när det verkat. Det tar bort mer än bara högtrycken, men inte allt.Dracula skrev:
Ja, det är skillnad. Förtvättmedel/foam lance schampoo och allt vad de heter är det du vill ha. Inte vanligt turtle all-in-one bilschampo från macken.
Jag kör för en komplett "vanlig" tvätt:3. När ni efter förtvätten ska tvätta bilen, och detta ev. med svamp, hur gör ni då? Sprutar på vanligt vaxschampo med högtrycken(på samma sätt som förtvätten), för att få hyfsat lödder, och sen gå på med svampen o ev. ljummet vatten i en hink? Eller fyller ni en hink med ljummet vatten o vaxshampo i den o tvättar "old school" ?
- Avfettning där det behövs
- Foam
- Vänta 5 min, under denna tid drar jag ibland på fälgrengöring och penslar fälgarna
- Högtryck och skölj av
- Schampo + mikrofiber med hink
- Skölj av
- Snabbförsegling om jag känner för det
Grejen är väl att skit lägger sig på ytan på svampen och du gnider sedan runt detta i lacken och repar. Med mikrofiber (handske, duk eller vad du nu vill) så bäddas smutsen in mellan fibrerna och förhoppningsvis håller sig borta från lacken medan du gnor runt. Samma princip som med att du putsar dina glasögon med mikrofiberduk och inte t-tröjan om du vill undvika repor.K hannaz skrev:
Ok, tack!tensiden skrev:
Grejen är väl att skit lägger sig på ytan på svampen och du gnider sedan runt detta i lacken och repar. Med mikrofiber (handske, duk eller vad du nu vill) så bäddas smutsen in mellan fibrerna och förhoppningsvis håller sig borta från lacken medan du gnor runt. Samma princip som med att du putsar dina glasögon med mikrofiberduk och inte t-tröjan om du vill undvika repor.
Vid behov anv jag kallavfettning. Nu börjar det minska av behovet.
Därefter kör jag bara alkaliskt avfettning.
Avslutar med spraywax som torkstöd med diamantduken.
Skum använder jag oftast till husbilen då jag vill att det ska ligga kvar längre.
Till bilen gör jag ofta en cocktail med skummedel, schampo och alkalisk.
Jag torkat alltid med diamantduk och med MF-dukar under dörrar, lister, dörrgångar och andra ställen där det inte blir kliniskt rent. Glömmer alltid bort att när jag lyfter bakluckan och torkar kanten, där blir det svart.
Därefter kör jag bara alkaliskt avfettning.
Avslutar med spraywax som torkstöd med diamantduken.
Skum använder jag oftast till husbilen då jag vill att det ska ligga kvar längre.
Till bilen gör jag ofta en cocktail med skummedel, schampo och alkalisk.
Jag torkat alltid med diamantduk och med MF-dukar under dörrar, lister, dörrgångar och andra ställen där det inte blir kliniskt rent. Glömmer alltid bort att när jag lyfter bakluckan och torkar kanten, där blir det svart.
En viktig del för övrigt är att förstå att det finns olika smuts, och detta kräver olika medel.
Damm och annat "sommarsmuts" tas bort med alkalisk avfettning/foam. Asfalt, tjära och fet vintersmuts tas bort med kallavfettning och denna läggs på torr yta, inte blöt.
Rätt produkt till rätt smuts så blir det bra och man blir nöjd.
Damm och annat "sommarsmuts" tas bort med alkalisk avfettning/foam. Asfalt, tjära och fet vintersmuts tas bort med kallavfettning och denna läggs på torr yta, inte blöt.
Rätt produkt till rätt smuts så blir det bra och man blir nöjd.
jag kör alltid foam när jag tvättar och bilen blir blänkande ren. Använder produkter från Tershine (funkar bra för mig och jag gillar tanken att stödja svenska företag) och en foam lance från Nilfisk med adapter för OKQ8s stationer. Rent medel i behållaren och blanda med munnstycket som tidigare nämnts.
Stegen jag gör för en komplett tvätt är
1. Fälgrengörare på alla fälgar
2. Kallavfettning på torr bil och låter verka ett par minuter (beror lite på hur kall/varm lacken är)
3. Spolar av bil och fälgar.
4. Rengör fälgarna med bilshampo och en microfiberhanske.
5. Foamar hela bilen med alkalisk avfettning och låter verka ett par minuter.
6. Spolar av bilen.
7. Tvättar bilen med schampo och microfiberhandske med dubbla hinkar
8. Lägger en keramisk quick coat, ibland som wet coat, på bilen och spolar av.
9. Torkar bilen med torkhandduk.
När jag snabbtvättar hoppar jag över steg bla steg 7,8 och 9 och är inte lika nogrann på alla punkter, tex går jag inte alltid loss på fälgarna med manuell tvätt. Kallavfettning använder jag desutom mest vinterhalvåret.
Stegen jag gör för en komplett tvätt är
1. Fälgrengörare på alla fälgar
2. Kallavfettning på torr bil och låter verka ett par minuter (beror lite på hur kall/varm lacken är)
3. Spolar av bil och fälgar.
4. Rengör fälgarna med bilshampo och en microfiberhanske.
5. Foamar hela bilen med alkalisk avfettning och låter verka ett par minuter.
6. Spolar av bilen.
7. Tvättar bilen med schampo och microfiberhandske med dubbla hinkar
8. Lägger en keramisk quick coat, ibland som wet coat, på bilen och spolar av.
9. Torkar bilen med torkhandduk.
När jag snabbtvättar hoppar jag över steg bla steg 7,8 och 9 och är inte lika nogrann på alla punkter, tex går jag inte alltid loss på fälgarna med manuell tvätt. Kallavfettning använder jag desutom mest vinterhalvåret.