Hej, tänkte ställa en fråga ang ett uttag som förra ägaren satt upp. Använder uttaget för att koppla motorvärmarkabel. Lite då och då så löser jordfelsbrytaren ut då jag kopplar in kabeln, detta trots att jag har en timer som inte är på. Oftast så tar det en stund innan den löser ut efter jag kopplat. Tilläggas bör att den även löser ut, dock bara ibland, då timern står på on. Kommer ta hit en elektriker att kolla dragningen men var lite nyfiken på om någon har en tanke ang detta.
Mvh lasse

Öppna uttaget och se om det finns "skräp" inne i uttaget. Det brukar vara rätt vanligt att det finns div insektsrester i uttag ute och det kan göra att det blir en överledning till jord.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
I första hand skulle jag misstänka motorvärmaren. Vad händer om du kopplar något annat i uttaget?

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Hur är statusen på motorvärmaren/ålder?

Inte ovanligt att salt och fukt ger upphov till överledning till jord. En timer brukar bara bryta ena polen, så fasspänning kan ligga på till värmaren även då timern
är i från-läge=utlöst jordfelsbrytare vid överledning.

Och glöm inte sladden mellan uttaget och bilen, speciellt dess stickpropp som pluggas in i bilen. Det är nog billigast att byta den, även om de har svinaktiga priser.

Tack för ert engagemang. Ska ta och kolla upp sladden till bilen så får vi se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.