Hej, jag har precis tillträtt en lägenhet där spishällen var utdragen ur vägganslutningen. Vid närmare undersökning såg jag detta:

En vit elplugg med brännmärken på toppen. Pluggen har flera kontakter och skruvar synliga ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit eluttag på vägg med sotmärken och två skruvar synliga, i en lägenhet från byggår 1959.
Skapa konto

Som jag förstått av andra trådar här så sitter nollan längst upp till vänster på pluggen. Så hur kan den fallera?

I manualen för den befintliga hällen står det

Instruktionssida om anslutning av spishäll till 230/400 V uttag, med information om installation och säkerhetsvarningar.
Skapa konto

och

Schema över möjliga kopplingar för inkoppling av spishäll till elnät med specifikationer för 230V och 400/230V.
Skapa konto

I första klippet nämns "230/400V strömuttag" och 25A proppsäkring. Senare i dokumentet nämns märkeffekt på 6,5W så jag gissar hällen var kopplad enligt alternativ 1.

Förra ägaren berättade att när hon flyttade in för två år sedan hade hällen precis bytts ut.

Fastigheten är från 1959 och då var spisarna 3-fas (alla faserna finns kvar på elcentralen och deras "strömbrytarsäkringar" har en grå nyans medan de övriga är svarta) vilket skulle motsvara ett uttag kopplat enligt alternativ 3.

Jag gissar att en alternativ 1-kopplad häll inte är kompatibel med ett alternativ 3-kopplat uttag.

Men, om man kopplar ihop dem kan det leda till en bränd nolla som på bilderna? T ex om - jag spekulerar - man använder mer än en eller två plattor samtidigt?

Jag tänkte fortsätta fylla på tråden efter hand som saker dyker upp.

Hur ser det ut i elcentralen för spis/ugn?

O ofl skrev:
Som jag förstått av andra trådar här så sitter nollan längst upp till vänster på pluggen. Så hur kan den fallera?
På bilden är ditt uttag vridet 90 grader så nollan sitter nere till vänster. Det är stiftet för en fas som gått varm.
O ofl skrev:
I första klippet nämns "230/400V strömuttag" och 25A proppsäkring. Senare i dokumentet nämns märkeffekt på 6,5W så jag gissar
Du kan sluta läsa där, det verkar vara en vanlig bruksanvisningen där tillverkaren inte vet vad de pratar om. Läs skylten på hällen istället.
O ofl skrev:
Jag gissar att en alternativ 1-kopplad häll inte är kompatibel med ett alternativ 3-kopplat uttag.
Jo, på så sätt att hällen drar mer ström än den får.

Du behöver kontrollera hur din häll är inkopplad, och ev koppla om den till tvåfas. Och du behöver byta uttag och stickpropp.

Det är inte så ovanligt att uttag går varma utan att man tydligt det orsaken, så det är bara att byta utan att fundera så mycket.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Äger du lägenheten eller hyr du?

Om du äger bör du driva detta mot föregående ägare att fixa alternativt ersätta, om du hyr ska hyresvärden fixa det.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
O ofl skrev:
Hej, jag har precis tillträtt en lägenhet där spishällen var utdragen ur vägganslutningen. Vid närmare undersökning såg jag detta:

[bild]

[bild]

I manualen för den befintliga hällen står det

[bild]
och

[bild]

I första klippet nämns "230/400V strömuttag" och 25A proppsäkring. Senare i dokumentet nämns märkeffekt på 6,5W så jag gissar hällen var kopplad enligt alternativ 1.

Förra ägaren berättade att när hon flyttade in för två år sedan hade hällen precis bytts ut.

Fastigheten är från 1959 och då var spisarna 3-fas (alla faserna finns kvar på elcentralen och deras "strömbrytarsäkringar" har en grå nyans medan de övriga är svarta) vilket skulle motsvara ett uttag kopplat enligt alternativ 3.

Men, om man kopplar ihop dem kan det leda till en bränd nolla som på bilderna? T ex om - jag spekulerar - man använder mer än en eller två plattor samtidigt?

Jag tänkte fortsätta fylla på tråden efter hand som saker dyker upp.
Mest troligt har det varit kopplat #3.
Men 1959 kanske inte nolla drogs fram. Men den måste ha funnits där nu.
Div spis har haft dålig och glappande kontakt på en fas. Därav felet.
Byt till nytt. Så kan du köra vidare.
- när man inte har nolla blir det 400V mellan 2 faser.
Mellan nolla och fas är det 230 V
Visst är växelström fantastiskt. :-)

Elsystemet nydraget sedan 1959 så nollan kom åtminstone med då

IVF, mellan nollan o de tre faserna i uttaget är det 235V på varje fas. Hällen kopplad enligt 1N enligt etikett på undersidan.

Måste propp o uttag bytas pga brännmärkena?

Redigerat:
O ofl skrev:
Elsystemet nydraget sedan 1959 så nollan lades.

Ivf, mellan nollan o de tre faserna i uttaget är det 235V på varje fas. Hällen kopplad enligt 1N enligt etikett på undersidan.

Måste propp o uttag bytas pga brännmärkena?
Byt

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad ska bytas? Det finns en nolla och tre faser och en jord. Rätt färger överallt.

Ett svar på ett ord är inte särskilt upplysande - kärnfullt måhända.

Eluttaget skall du byta (och kontakten på spiskabeln), men just nu ser vi inget som skulle motivera byte av hela elsystemet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O ofl skrev:
Vad ska bytas?
Vägguttaget och stickproppen.

Som hällen är kopplad nu så går alla plattorna på L1-fasen, det är nog förklaringen till att kontakten har blivit för varm.
Byt kontakt och uttag och koppla om hällen till alternativ 3 så kommer strömmen att delas upp mellan faserna.
Hällen borde ha kopplats enligt alternativ 3 från början.

5 53HEO skrev:
Som hällen är kopplad nu så går alla plattorna på L1-fasen, det är nog förklaringen till att kontakten har blivit för varm.
Byt kontakt och uttag och koppla om hällen till alternativ 3 så kommer strömmen att delas upp mellan faserna.
Hällen borde ha kopplats enligt alternativ 3 från början.
Hur kommer du fram till det?

O ofl skrev:
Vad ska bytas? Det finns en nolla och tre faser och en jord. Rätt färger överallt.

Ett svar på ett ord är inte särskilt upplysande - kärnfullt måhända.
Du frågade om din brända stickpropp och uttag bör bytas och jag svarade byt. Hur kan du inte koppla vad som bör bytas då

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om du äger bör du driva detta mot föregående ägare att fixa alternativt ersätta,
Varför? Av vilken anledning?

En bostadsrätts säljs som lösöre, med allt vad det innebär.

Materialkostnad för nytt Perilexuttag samt nytt Perilexsladdställ är 300-400 kr.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur kommer du fram till det?
Kopplingsschemat på hällen visar att lasten (plattorna) tar ut sin effekt från uttagen 1, 2 och 3 på hällen.
Om man sammanbinder dessa, vilket visas för alternativ 1, så kommer alla plattornas effekt att tas från den fasen som matar denna punkt. Hög effekt lika med hög ström och med största sannolikhet orsaken till att det har blivit varmgång i ett stift i kontakten och uttaget.
Eftersom alla faserna finns inkopplade till uttaget på väggen, enligt den som startat den här tråden, så ska man naturligtvis sprida ut plattornas effekt mellan faserna. Detta görs genom att koppla enligt alternativ 3 på hällen. Om det är 4 st plattor så kommer då 2 st plattor få en egen fas och 2 st få dela på den tredje fasen.
Fortfarande kan de bli hög ström i den fasen som 2 st plattor är kopplade till men mindre än dagen koppling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.