Hej
Jag har oisolerade innerväggar och skulle vilja ändra på detta. På 70-80 talet så skummade mina föräldrar sina ytterväggar med skum, är detta något man fortfarande gör och är det något man kan göra själv, då i innerväggarna för att få ner ljudnivån från dom yngre medlemmarna i familjen :-) Är det någon som har info om detta tas detta tacksamt emot.

PU-skum används ju som isolering men jag har aldrig hört talas om att man skulle öppna innerväggar för att skumma. Men det kanske går.

Går det inte att spruta in lösull?

Skumisolering ska du inte använda till detta då dess ljudabsorption är extremt dålig.

Tanken med skum var att det är enkelt, så att öppna väggarna var inte tanken snarare att man borrade hål under golvfodret och sprutar så att man fyller upp därifrån. det skummet som jag tänkte på var något vattenbaserat och vad jag vet så var det en himla skillnad i ljudisolering jämfört med hur det var när det var oisolerat

Tyvärr är skummet helt verkningslöst. Du behöver ett ljudabsorberande material i regelfacket. Dess funktion är att absorbera den resonans som uppstår där. Stenull med volymvikt typ flexibatt är det du ska använda.

För att förbättra ljudisoleringen ytterligare kan du öka massan i väggens skivmaterial genom att skruva på fler lag gips med överlapp och noggrann fogtätning runt om och vid genomföringar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.