Jag har en lampa kopplad enligt bild, som beter sig lite skumt.
Det är en lågenergilampa på 7W som håller på och blinkar lite då och då efter man har släckt den, det kan den hålla på med en bra stund. Ställer man båda strömbrytarna "tvärtom" så inträffar det inte.
Den enda slutsatsen jag kan dra är att den ena ledningen mellan brytarna är mer eller mindre kortsluten till någon annan ledning så att lampan får ström, men inte så mycket att den lyser normalt. Men skruvar jag ur lampan och mäter så finns där ingen spänning (0,2 V). Så hur 17 kan den hålla på och blinka?
Så nästa fråga:
Garage+varmförråd får ström från huset via en nedgrävd kabel. Allt går på samma 10A säkring, vilket ju inte är så mycket att hurra för om man vill koppla in motor- + kupevärmare x2 samtidigt som elvärmen i förrådet och lite annat står på. Kablarna ut till garaget är 2,5 mm2, resten är 1,5. Kan man byta till en 16A säkring istället och sätta ett extra "slav"-proppskåp i garaget där man delar upp befintliga ledningar på flera 10A säkringar eller strider det mot någon regel? (Då bör jag ju kunna komplettera med ett 16A uttag också ifall jag vill bränna på för fullt med svetsen någon gång.)
Måste man i så fall koppla allt till den nya centralen eller kan man ha kvar saker vid sidan av? (I det senare fallet så kan det bli lite komplext p.g.a. lampan i första frågan. Den sitter utanpå garaget med en strömbrytare i huset och en i garaget.)
Vad får man räkna med att en elektriker tar för det i så fall? (Arbete + material. Alla ledningar i garaget är utanpåliggande och lätt åtkomliga.)