cillan
Skulle ni godta sådana här sprickor på en altan färdigbyggd för en vecka sedan?
2 plank har sprickor så gott som på hela längden och de andra har flera kortare sprickor. Närbild på träplankor med en sträckt orange snöre som markerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med röda streckmärkningar för utmätning eller planering av snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitlaserade träplankor med röd markering längs plankornas kanter
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i träplanka på en nybyggd terass med synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser helt normalt ut.

Om man har betalat för nån sorts monstervirke är det en annan femma, men det ser ju ut som vanligt trallvirke. Då får man räkna med sprickor.
 
  • Gilla
Lajmen
  • Laddar…
sunnis
Byt planken?
 
cillan
Kilrain Kilrain skrev:
Ser helt normalt ut.

Om man har betalat för nån sorts monstervirke är det en annan femma, men det ser ju ut som vanligt trallvirke. Då får man räkna med sprickor.
Så även om de går längs hela brädan så är det okej och inget jag kan klaga på?
Kommer dessa sprickor bli värre/bredare med tiden?
Tycker bara det ser lite oroväckande ut när det är så stora sprickor redan och jag oroas av hur det då kommer se ut efter något år :thinking:
 
cillan
sunnis sunnis skrev:
Byt planken?
Ska jag klaga hos snickare som byggde altanen?
 
cillan cillan skrev:
Så även om de går längs hela brädan så är det okej och inget jag kan klaga på?
Kommer dessa sprickor bli värre/bredare med tiden?
Tycker bara det ser lite oroväckande ut när det är så stora sprickor redan och jag oroas av hur det då kommer se ut efter något år :thinking:
Kan det bli värre? Tja, kanske. Men vår altan såg likadan ut när vi lät bygga den för typ fyra-fem år sen, och vi har inte behövt åtgärda nåt ännu. Så jag skulle inte vara alltför orolig.

Men vi såg även till att behålla reservvirke, så vi kan byta enskilda brädor om det skulle behövas.

Att klaga hos snickaren känns meningslöst. Man får vad man betalar för, och vanligt trallvirke är ganska kass kvalitet. Vill man undvika sprickor får man nog betala minst dubbelt upp, för att kunna kassera alla brädor som spricker, och arbetskostnaden för att byta brädor när de spricker.
 
cillan
Kilrain Kilrain skrev:
Kan det bli värre? Tja, kanske. Men vår altan såg likadan ut när vi lät bygga den för typ fyra-fem år sen, och vi har inte behövt åtgärda nåt ännu. Så jag skulle inte vara alltför orolig.

Men vi såg även till att behålla reservvirke, så vi kan byta enskilda brädor om det skulle behövas.

Att klaga hos snickaren känns meningslöst. Man får vad man betalar för, och vanligt trallvirke är ganska kass kvalitet. Vill man undvika sprickor får man nog betala minst dubbelt upp, för att kunna kassera alla brädor som spricker, och arbetskostnaden för att byta brädor när de spricker.
Ok tack för svar och jag hoppas vi har samma tur som ni, att det inte blir värre
 
cillan cillan skrev:
Skulle ni godta sådana här sprickor på en altan färdigbyggd för en vecka sedan?
2 plank har sprickor så gott som på hela längden och de andra har flera kortare sprickor.[bild] [bild] [bild] [bild]
Beror lite på vem som har byggt, nogräknade snickare som hämtar direkt från byggvaruhus sorterar bort de redan på byggvaruhuset. Beställer du hem buntat virke så får du behålla dem om du inte har avtalat annat med leverantören, de behöver ju inte läggas dock om man inte vill.
När det gäller hållbarheten så spelar det ingen större roll.
 
  • Gilla
cillan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.