Jag beställde och fick ett jobb utfört av en entreprenadfirma. Det var ett grävjobb på min tomt som innehöll enklare rörarbeten. Jag fick ett pris som var var en uppskattat men efter en del diskussion ger de ett "maxpris" som gäller under förutsättning att de inte stöter på *nått onormalt"( berg som måste sprängas eller att det inte går att gräva runt). De börjar arbeta och förutom att de är rent dysfunktionella vad gäller när de är på plats och jobbar så är det inga egentliga problem. De stöter på ett mindre problem i slutet av uppdraget men löser det tillfredsställande.

När de är klara talar vi igenom hur de upplever att uppdraget avlöpt och jag frågar om de stött på några oförutsedda problem. Nej, inget sådant. Sista problematiken ansågs vara inom ramen för avtalet.Jag ber att få betala. Allt förefaller vara frid och fröjd.

Fyra veckor senare anländer fakturan. 34% över det överenskomna "maxpris" som sagts. Jag ringer och frågar vad som hänt och han börjar då en lång monolog om hur dyrt allt är men inte ett ord om varför priset kraftigt förändrats i mitt fall. Det är specat tid på fakturan som delvis känns taget ur luften men det är helt omöjligt att veta vad de faktiskt lagt i tid då de gjort jobbet under lång tid. ( Avtalet var att det skulle göras på fem dagar, de kom och gick under mer än en månad) Det var svårt att överblicka men jag tyckte det var skönt att äntligen fått jobbet utfört och betalade.

Jag försökte släppa det och gå vidare i livet men får erkänna att det så här i efterhand känns det som beslutet skaver. Skulle jag krigat? Dvs bestridit fakturan under dessa förhållanden? Vi hade inget avtal skrivet men jag hade ingen orsak att misstro någon. Vi hade vad jag upplevde en gemensam konsensus vad gällde förutsättningarna.

Jag är medveten om att tåget om "upprättelse" (det är överflödigt att diskutera den aspekten) har gått men jag söker lite hjälp i framtida tankegångar. Läste nyligen om att en hantverkare har möjlighet att lägga på 15% på ett avtalat pris även utan godkännande av kunden om uppdragets karaktär ändras. (Stämmer det?). Det hade det inte ändrats (enligt dem själva). Känns inte seriöst att skicka en sådan faktura då?

Tacksam för era åsikter.

H hilife skrev:
Läste nyligen om att en hantverkare har möjlighet att lägga på 15% på ett avtalat pris även utan godkännande av kunden om uppdragets karaktär ändras. (Stämmer det?).
Nej det stämmer inte. Har man offererat ett ungefärligt pris får detta maximalt överskridas med 15 procent. Det är nog det du hört gissar jag.

"om uppdragets karaktär ändras." Är ju en ganska otydlig fras men ändrar man avtalet kan naturligtvis priset också ändras. I princip hur mycket som helst. Men ett avtal kan aldrig ändras ensidigt utan då måste man komma överens om ett nytt avtal.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Det skedde ingen kommunikation om något sådant och de uppgav inga försvårande omständigheter vare sig under eller efter jobbet var klart.

Oj
Du har rätt
Det var hetsigt.
Har inte läst allt för det var en lång tråd...
Jag var väl inte lika smart som den trådskaparen som hade haft pris, skriftligt. Det borde man haft men det förefaller ändå bevisligen kunna gå fel.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
H hilife skrev:
Jag är medveten om att tåget om "upprättelse" (det är överflödigt att diskutera den aspekten) har gått men jag söker lite hjälp i framtida tankegångar.
För framtiden ha skriftliga avtal om det inte rör sig om några enstaka timmar. Använd Hantverkarformuläret för den juridiska grunden. Avtala om förseningsvite per försenad vecka. Läs vad Konsumentverket/Hallå konsument skriver om konsumenttjänstlagen. Läs de sidor med tips inför att anlita hantverkare som t.ex. en del försäkringsbolag har, kan t.ex. gälla att kolla upp företaget hos Kronofogden och Skatteverket..

• Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med att arbeta hemifrån är att man har kontroll. Jag antecknar alltid ankomst och lämning och antal hantverkare. Igår hade jag trädgårdshjälp - 3 pers i exakt 2 timmar - räkningen kommer att bli lika exakr! Är annars nöjd om det stämmer på ett ungefär - är absolut inte petig. Den enda gång det (måste ha) överskridits var när jag fick nytt badrum - men det berörde inte mig utan FB.

Jag har en känsla av att "man" inte myglar om någon av fastighetsägarna är hemma.

yonna yonna skrev:
Fördelen med att arbeta hemifrån är att man har kontroll. Jag antecknar alltid ankomst och lämning och antal hantverkare. Igår hade jag trädgårdshjälp - 3 pers i exakt 2 timmar - räkningen kommer att bli lika exakr! Är annars nöjd om det stämmer på ett ungefär - är absolut inte petig. Den enda gång det (måste ha) överskridits var när jag fick nytt badrum - men det berörde inte mig utan FB.

Jag har en känsla av att "man" inte myglar om någon av fastighetsägarna är hemma.
Drar du av tiden du har kollat hantisarna när du jobbar hemifrån?
Drar du av fikapauser lunch och toabesök också?
Hur vet din arbetsgivare att du inte myglar?
Enda sättet för arbetsgivaren att kolla så att du arbetar den tid du ska, är om du är på jobbet,har stämpelklocka och är kamera övervakad 😎
Hur ser du på det?

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Snälla
Börja inte med pajkastning nu. Ingen gillar självklart att bli övervakad, ingen gillar heller att bli lurad att betala för något som inte är utfört eller avtalat.

Växla istället över och svara på frågan i trådstarten. Skulle jag bestridit fakturan? Vi pratar rent principiellt. Vad hade du gjort? Är 34% över avtalat pris utan komplikationer, ok?
Tacksam för din åsikt.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Drar du av tiden du har kollat hantisarna när du jobbar hemifrån?
Drar du av fikapauser lunch och toabesök också?
Hur vet din arbetsgivare att du inte myglar?
Enda sättet för arbetsgivaren att kolla så att du arbetar den tid du ska, är om du är på jobbet,har stämpelklocka och är kamera övervakad 😎
Hur ser du på det?
🤣🤣🤣🤣 Jobbar i eget företag 😂

Fairlane
H hilife skrev:
Snälla
Börja inte med pajkastning nu. Ingen gillar självklart att bli övervakad, ingen gillar heller att bli lurad att betala för något som inte är utfört eller avtalat.

Växla istället över och svara på frågan i trådstarten. Skulle jag bestridit fakturan? Vi pratar rent principiellt. Vad hade du gjort? Är 34% över avtalat pris utan komplikationer, ok?
Tacksam för din åsikt.
Svar ja. Ni kommer överens om ett pris, inget verkar ha påverkat överenskommelsen, då ska man inte behöva betala 34% mer.

• Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Nä jag tycker du ska gå vidare i livet nöjd och till nästa gång är du mer förbered. Att gå och gräma sig är onödigt. 🍺

H hilife skrev:
Skulle jag krigat? Dvs bestridit fakturan under dessa förhållanden?
Ja, självklart skulle du gjort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.