Stolparna till vårt altantak behöver bytas ut då de börjat murkna nedtill.

Dimensionen är 65x140 vilket inte tycks finnas på någon av de vanliga bygghandlarna?

Vad ser ni att jag har för alternativ här?

Det är ett glastak så stolparna behöver kunna bära en del vikt.

Tacksam för hjälp!

• IMG_1236.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1235.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1234.jpeg
    Skapa konto
Vänd dig till ett sågverk eller brädgård som sågar till precis de dimensionerna du behöver.

65x135 är en limträ dimension.men det får man ofta beställa kapat i rätt längd. Jag skulle inte vara så orolig för att stolparna skulle knäckas av vikten, Misstänker att val av stolpe har mer med hur de fäster mot hammarbandet.

Hos en ovanligare bygghandel kan du nog få en 100x150 klyvd till lämplig dimension. Annars bör en 90x90 limträstolpe funka, kommer dock inte bli lika snyggt uppe.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vänd dig till ett sågverk eller brädgård som sågar till precis de dimensionerna du behöver.
Kan det vara så enkelt? 🥳 Det låter såklart smidigast. Tack för input.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
65x135 är en limträ dimension.men det får man ofta beställa kapat i rätt längd. Jag skulle inte vara så orolig för att stolparna skulle knäckas av vikten, Misstänker att val av stolpe har mer med hur de fäster mot hammarbandet.

Hos en ovanligare bygghandel kan du nog få en 100x150 klyvd till lämplig dimension. Annars bör en 90x90 limträstolpe funka, kommer dock inte bli lika snyggt uppe.
90x90 tror jag inte få plats mellan järnen i plinten. Det verkar som att jag får beställa virke i rätt dimensioner ändå.
Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.