Hej

Har haft en elektriker hemma som dragit lite el till en värmepumpsinstallation. Tyvärr kunde jag inte vara hemma och när jag fick se jobbet blev jag lite fundersam.

En gammal brytare för 3 faser som fanns i rummet bredvid har använts för att skarva kabel. Vad jag kan se har den ingen brytarfunktion längre. Längre bort på slingan har man installerat en ny brytare (mer om denna nedan), det ser alltså ut som det är två brytare i serie fast det inte är det, den ena är bara kopplat vidare i. Jag önskar råd om detta är OK. Risken för olycka är minimal så länge jag bor här men man skulle kunna tro att strömmen är bruten när den inte är det.
Elkabelskarvning i en grå kopplingsbox med synliga ledare och kontaktklämmor, monterad vid en svagt färgad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa fråga: Enligt installationsmanualen skall det installeras en allpolig brytare. Jag vet inte riktigt vad det är, men tror att det är en brytare som bryter alla faser och noll. Jag har öppnat den vita brytaren som sitter i serie med den gråa ovan,och vad jag kan se bryts faserna, men nollan går obruten genom - brytaren har bara tre kontakter för ledare. Lite svårt att se för den ville inte öppna sig helt. Är detta en lämplig brytare?
En säkerhetsbrytare för en värmepump installerad på en vägg, med varningsetikett som avråder användning för start och stopp.
Skapa konto

Sista frågan: Kolla på den här dragningen. Jag fattar inte varför man inte kapade den grova kabeln högre upp, satte en vanlig dosa och skarvade i den, och sedan gick vidare lite högre upp på väggen. Det verkar lite puckat att sätta kabeln sp lågt när det är uppenbart att väggarna skall renoveras. Visst, det finns lite rör i vägen men jag hade själv klarat av att klammra den i höjd med den grova kabeln. Ska det se ut så här?
Gammal elektrisk installation i ett rum med synliga kopparrör och radiator, kablar löper längs väggen. Potentiella risker med eldragningar diskuteras.
Skapa konto

Det finns mer som är märkligt med montaget men jag orkar inte gnälla om småskitar. Exv är ledarna skalade så det finns koppar utanför ubåtarna, man har inte använt rör vid genomföring genom vägg och en tempgivarkabel har dragits genom att borra hår genom karmen på en dörr. Elektrikern verkar ha haft bråttom.

Tacksam om någon kan regler kan kommentera, och gärna lite råd om man skall acceptera en dragning mitt på väggen.

A
Kopplingar ska göras i anvisat utrymme av tillverkaren eller i kopplingsdosor etc. Tycker inte det är ok att använda en arbetsbrytare som dosa. Man kan tro att denna brytare är funktionell som du säger också. Det är inte bra.

Jadå den där nya Garo ska vara en godkänd lastfrånskiljare och neutral behöver inte brytas så det är ok.

Dragningen av el var inte jättesnyggt gjort. Den elektrikern behöver öva mer på detta. Det ska vara snygga böjar och ledningar ska helst följa rummets kanter så gott det går. Och apparater bör placeras i symmetri. Ser inte bra ut med arbetsbrytaren som kopplingsdosa en bit upp.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Jag har klagat på användningen av en gammal brytare som kopplingsdosa. Har svårt att förstå hur någon kan tro att jag vill ha kvar den mitt på väggen.

Jag har även klagat på dragningen. Det är ett enklare utrymme så det är OK om det inte är något konstverk, men har svårt att fatta varför man inte satte kabeln högre och i linje. Blir inte helt lätt att renovera den väggen och eventuellt kakla med en kabel mitt på . . . tänkte sätta ett innertak som döljer kabeln. Kanske kunde han sätta rör längst upp för att förenkla montaget?

Förhoppningsvis rättar dom. Tycker synd om elektrikern, han har borrat femton hål på fel höjd ... Och kabeln är för kort för att få till det så det kan behövas en ny hela vägen. Kanske hade han inte tillgång till någon stege. Om han frågat hade han fått låna en.

Tack för info om den nya brytaren, och skönt att den är OK.

Jag håller med om att ser hemskt ut, det ser verkligen ut som man har fokuserat på en bekväm arbetshöjd. Jag skulle försöka få dom åtgärda. speciellt den bortkopplade säkerhetsbrytare borde vara svår att försvara.

Det var kanske torsdag eftermiddag och dags att göra helg?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som sagt att använda brytaren som kopplingsutrymme skapar oklarhet, vilket betyder att det är fel. Den duger säkert som kopplingsutrymme. Men detta att den är en brytare kan gen felaktig tro att strömmen kan brytas.

Sedan ser ju hela dragningen av kabeln ut som det vore gjort av en PRAO elev eller, då hade det nog varit bättre utfört.

Jag förutsätter att du inte har betalat något ännu?

Förresten, om man tittar noga på bilden. Är dosan av plast eller metall? de har ju kopplat bort skyddsjord från sin plint. OM dosan behöver vara jordad så är den inte det längre nu, i så fall grovt felaktigt.

Sedan, på bilden ser det ut som trådarna är grövre i den matande kabeln. Har man alltså gått ned i area på den anslutande kabeln? Hur är det säkrat i centralen?
Det behöver inte vara klockrent fel att gå ned i area sådär, men man gör inte så. På den högraste blå tråden ser det ut som ett jack i kopparen från slkalningsverktyget, i så fall under plasten, som kan förvränga vad man ser, så det är oklart hur det är. Men OM det är en skada på kopparn så finns stor risk att den kommer att gå av där senare, en perfekt brottanvisning. Och just nollan i en trefasinstallation vill man inte få glapp i. det brukar betyda att ansluten elektronik brinner.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hej

Tack för svar.

Brytaren (nu dosan) är av plast. Vet inte om den behöver jordas, kan inget om detta. Spelar mindre roll, jag kommer begära en riktig kopplingsdosa på rätt höjd.

Det är 16A. Man har gått ned i area. Jag blev misstänksam så jag jämförde med en 1,5 mm2 kabel jag hade liggande för jag tyckte det såg tunt ut, och mätte med skjutmått. Jag får det till att den nya kabeln är 2,5 mm2. Den gamla grövre kabeln är nog en kvarleva från när det var 20A elpanna som matades.

Vad gäller jack, ja det finns lite. Jag skulle själv inte lämna det så. Nu skall det ju bli en ny dosa så det finns chans att rätta.

Och ja, det var en torsdag. Jag vill inte framstå som en jobbig gnällspik, alla kan ha en dålig dag på jobbet eller vara lite nybörjare. Det är OK, men det är skönt att få råd här så man kan föreslå en bra lösning och ha en konstruktiv dialog. I det här fallet är tillräckligt bra gott nog, projektet är rätt omfattande och det här är en liten detalj, men jag vill helst ha en så säker elinstallation som möjligt när vi ändå håller på. Jag har betydligt värre elkopplingar hemma än den här men tänker att man får rätta och förbättra efter hand.

Tacksam för kommentarer på detta.

• Gilla
useless
  • Laddar…
A
Ja det där tycker jag de borde få göra om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.