Har ett (dubbelt) infällt ojordat vägguttag. Kan man sätta en förhöjningsram bakom detta och
dra ut en kabel i en kabelkanal och leda fram den till ett (nytt utanpåliggande) vägguttag?
Vilken kabel ska jag lägga i kanalen?
Vilken kabel ska jag använda om jag skipar kanalen utan spikar den i stället?

På ett annat ställe skulle jag vilja dra ut en kabel på samma sätt, men i andra änden vill jag ha ett grenuttag, får man köpa ett färdigt (med kabel), klippa kontakten och ansluta den till vägguttaget, och låta kabeln löpa genom en kanal även här... Alternativt använda ett grenuttag och köpa in lösmeterkabel och koppla in det i vägguttaget?

• Gilla
Pingbs
  • Laddar…
Fråga 1: det går fint. Använd EKK 3G1.5 om du använder list, annars EKRK (om det är torrt utrymme, annars EKK eller EKLK) Jordtråden isoleras och lämnas i dosa och uttag

Fråga 2: inte tillåtet. Gör som vid fråga ett men sätt ett utanpåliggande 4-vägs uttag, eller så många du behöver

Tackar,
Isoleras? med eltejp eller ska det vara något annat, vulktejp?
Skippar alternativ 2, misstänkte att det inte var OK.

Gick förbi en utanpåliggande strömbrytare här på jobbet (statligt verk) och efter att ha läst om FK i kanaler som endast kan öppnas med verktyg osv, såg jag att denna kabelkanal kunde öppnas utan verktyg, tittade in och satte tillbaka locket. Vad fanns då under locket? Några lösa FK...

Finns det en X plint på uttaget så lägg den dit, eller sätt en ubåt/sockerbit

Aha, kom på ett ställe till... Jag skulle vilja ställa ett piano framför ett vägguttag men behöver använda vägguttaget, vad finns det för lösning på det. Finns det något typ av doslock med näsa eller nåt som man kan
dra ut kabel igenom för att "flytta" på vägguttaget och då sätta ett utanpåliggande uttag?

Japp det finns näslock

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Men är detta tillåtet:
Ta bort vägguttaget och skarva på EKK med ubåtar och dra ut det på utsidan och sätta ett näslock över hålet?
Finns det näslock som har skruvhål. Hmm, detta är ju en gammal dosa där finns det inga skruvhål som på nya fina väggdosor. Å andra sidan flyttar man ju inte pianot så lätt, men det borde väl inte spela någon roll. Grejen är väl den att man inte ska kunna komma åt strömmen så lätt

Ja det är tillåtet. Då sätter du ett dosclips E14 261 00 så att du kan skruva fast locket
E4C86170-FCD3-45EC-B070-C213461691C2.JPEG

Är det i möblerade rum så är det EKRK (kulo) som gäller.
Det borde finnas näslock för kopplingsdosa och då går det kanske skruva i väggen bredvid dosan.

Protte

Låter ju kanon, men dessa hittar man väl bara hos riktiga elgrossister eller i nätbutikerna?

prototypen skrev:
Är det i möblerade rum så är det EKRK (kulo) som gäller.
Det borde finnas näslock för kopplingsdosa och då går det kanske skruva i väggen bredvid dosan.

Protte

Tänkte iofs även här köra kabelkanal, men har även en del EKLK hemma, den skulle väl också fungera

Fixat dosclips... som bilden ovan.
Vilket håll ska de sitta åt för att nypa åt allra bäst?

Kanal och EKLK är ingen höjdare, den vill liksom inte ligga kvar. Bättre då med EKK (mera som en sladd)

Protte

Jag vill bara tillägga en liten sak. Om du har ett gammalt uttag som inte tillverkas längre så kan du inte sätta en förhöjningsram bakom just den, utan då är du tvungen att köpa ett nytt uttag + ram.

//Patrik

Nejdå, ny ram och nytt uttag.

Hur var det med vilket håll dosclips:en skall sitta för att nypa bäst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.