Byggahus.se
Hej!
Jag har monterat alldeles nyss denna badkarrsvägg och den kommer med plastlock till skruvarna på ramen som jag inte kan sätta på.
När jag bara trycker på den som det står på monteringsanvisnigar förstörs de små plastspåren på lockets insida (se bifogat kort!)

Hur gör man det egentligen?

• Närbild på en duschvägg med en oskyddad skruv i fokus, som avser problem med montering av plastlock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller tre gråa plastlock för skruvar mot en bakgrund av ett badrum.
    Skapa konto
  • Plastlock till badkarrsvägg med synliga skador på plastspåren på insidan, hålls i handen.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad badkarsvägg i ett kaklat badrum med synliga skruvar på ramen.
    Skapa konto
Ska dom inte "slajdas" på, från sidan?

Killgissar också att dom måste skjutas på.
Så läpparna glider under skruvhuvudet.
Men ser svårknepigt ut. Tryck samtidigt som du skjuter? Hand som håller en grå plastdetalj med röd pil som markerar skjutriktningen.
Skapa konto

Pilen lockets skjutriktning

Redigerat:
F FDT skrev:
Killgissar också att dom måste skjutas på.
Så läpparna glider under skruvhuvudet.
Men ser svårknepigt ut. Tryck samtidigt som du skjuter?[bild]
Pilen lockets skjutriktning
Det samma trodde jag också först. Fast det gick inte att skjutas sedan tittade jag på anvisningarna som visar att de bara trycks på. Och det går inte heller...:thinking:

• Illustration av monteringsinstruktioner för en möbeldel med skruvar och tryckknappsfästen.
    Skapa konto
Dum fråga kanske, men det är inte så att du använt fel skruv. Dina bilder visar torx och instruktionen stjärnskruv. Sen om det spelar någon som helst roll vet jag ju inte heller.....

L Ludde76 skrev:
Dum fråga kanske, men det är inte så att du använt fel skruv. Dina bilder visar torx och instruktionen stjärnskruv. Sen om det spelar någon som helst roll vet jag ju inte heller.....
De var bara dessa kort skruv som fanns med i förpackningen.

D Dimitris76 skrev:
anvisningarna som visar att de bara trycks på. Och det går inte heller...:thinking:
Det är inte så enkelt att det som inte går med våld, går med lite mer våld? :cool: Alltså att du måste trycka hårdare för att få dem att snäppa fast?

Eller så skär du bort flärparna som ska snäppa över skruvskallen och limmar dit locket med en dutt silikon, smältlim eller annat "klet".

Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte så enkelt att det som inte går med våld, går med lite mer våld? :cool: Alltså att du måste trycka hårdare för att få dem att snäppa fast?

Eller så skär du bort flärparna som ska snäppa över skruvskallen och limmar dit locket med en dutt silikon, smältlim eller annat "klet".
Silikonlimning är alltid Plan B! :rofl:

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut om fel skruv.........skruvskallen ska nog sitta en våning ner och inte hamna omedelbart under plastpluggen som nu. Finns ju ingen möjlighet att skjuta eller snäppa den där på plats över skallen.

S Stefan1972 skrev:
Tycker det ser ut om fel skruv.........skruvskallen ska nog sitta en våning ner och inte hamna omedelbart under plastpluggen som nu. Finns ju ingen möjlighet att skjuta eller snäppa den där på plats över skallen.
Vad menar du "en våning ner"?

D Dimitris76 skrev:
Vad menar du "en våning ner"?
Ja att skallen skulle vara mindre och gå in genom hålet och dras emot nånting inne i profilen?
Men jag ser nu när jag tittar på anvisningen att det inte verkar så.........

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Det kanske mer är så att du dragit skruvarna för hårt så att de ligger för djupt. Troligen ska ju plastlocket snäppas över skallen på skruven men det kräver ju då att den är så pass mycket "utanför" att plasten kan klättra över skallen och snäppa fast.

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.