Hej, kan jag installera duschkabin på den här golvbrunnen lr måste det göras något? Antar att den är innan år 1990.

Har precis flyttat in för 2 veckor sedan, innan oss var det redan en duschkabin.

• Golvbrunn utan lock i badrum, sliten och med synlig smuts och vatten i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20251214_182236.jpg
    Skapa konto
  • 20251214_182400.jpg
    Skapa konto
  • Golvbrunn i badrum med gul plastdetalj och rostfritt stål omgärdad av beige kakel. Fråga om installation av duschkabin på denna brunn.
    Skapa konto
  • Badrum med kakelvägg, duschblandare och exponerad golvbrunn. Fråga om installation av duschkabin över brunnen.
    Skapa konto
M minjalogo skrev:
Hej, kan jag installera duschkabin på den här golvbrunnen lr måste det göras något? Antar att den är innan år 1990.

Har precis flyttat in för 2 veckor sedan, innan oss var det redan en duschkabin.
menade antar att den är efter år 1990

Karrock
Gick inte den andra tråden bra? Där fick du väl tips att installera kabin. Diska ur den och fyll upp med vatten, sen ska det väl gå bra att sticka ned kabinens slang däri.

• Gilla
Andreas Abelsson och 5 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Gick inte den andra tråden bra? Där fick du väl tips att installera kabin. Diska ur den och fyll upp med vatten, sen ska det väl gå bra att sticka ned kabinens slang däri.
jag har rengjort, drf la jag upp nya bilder😀

tackar för tipset, jo andra tråden var topp, skönt att få många synpunkter bara

Karrock
Ok. Så det är fix i brunnen inte döds-mög-slime?

Det ser ju ut som helvetet i den brunnen och jag skulle inte ens duscha med en kabin i det badrummet.

Karrock Karrock skrev:
Ok. Så det är fix i brunnen inte döds-mög-slime?
ja det verkar vara något matt aktigt. Det har släppt lite längst upp, kanske går att limma fast. Själva röret verkar vara stadigt. Tänkte testa köra med duschkabin i några år, sedan borde badrummet renoveras.

Ser fortfarande ut som biofilm på brunnens vägar och botten, det som har släppt i överkanten och ser ut som en folie _är_ biofilmen som skall bort - det fanns *host* förut starka alkaliska saker man fick använda för avloppsrengöring som har starkt nedbrytande verkan (förtvålning) på just organisk materia av den här typen, även om man blanda och löste upp den i hett vatten och sedan spola lösningen över klägget, men idag är det väl klorin/klorrent i koncentrerad form från en blomflaska som kanske biter lite på det så att det går att skura upp, sönderldela och spola bort det...

Med andra ord bilderna i denna tråd så är det inte färdigdiskat - du bör ha vit synlig plast på det mesta utom pluggen för renshålet typ

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Ser fortfarande ut som biofilm på brunnens vägar och botten, det som har släppt i överkanten och ser ut som en folie _är_ biofilmen som skall bort - det fanns *host* förut starka alkaliska saker man fick använda för avloppsrengöring som har starkt nedbrytande verkan (förtvålning) på just organisk materia av den här typen, även om man blanda och löste upp den i hett vatten och sedan spola lösningen över klägget, men idag är det väl klorin/klorrent i koncentrerad form från en blomflaska som kanske biter lite på det så att det går att skura upp, sönderldela och spola bort det...

Med andra ord bilderna i denna tråd så är det inte färdigdiskat - du bör ha vit synlig plast på det mesta utom pluggen för renshålet typ
ok men kan det bli någon konsekvens om jag behåller det som det är nu? Påverkar det tätskiktet på något sett?

Stefan N Stefan N skrev:
Det ser ju ut som helvetet i den brunnen och jag skulle inte ens duscha med en kabin i det badrummet.
det ser snarare ut som efterhelvetet när det fått brinna av i några tusen år😆😆

M minjalogo skrev:
ok men kan det bli någon konsekvens om jag behåller det som det är nu? Påverkar det tätskiktet på något sett?
Varför behålla - det är smuts och avlagringar precis som all annan bös du hade innan du rensade, biofilm - särskilt om man kört schampo och hårkonditionering efter varandra och i många omgångar kan bli som en dåligt hållbar läderartad ytan av påväxt med både förenad schampo/hårkonditionering som slagits ihop och bakteriematta samtidigt. Går den ha sönder med en gammal diskborste som skurar runt så är det ingen plastfolie typ tätskikt...

Koppen skall vara vit ända upp till kanten när du är färdig och finns det tätskikt så ser man det ofta som en folie (dvs. något byggplastliknande och ofta i lätt blå ton) som sticker fram under en ring i precis överkanten av koppen som klämmer det och man ser sedan ofta att foliet är bortskuret/bortklippt så nära kanten på insidan av klämringen man kan komma åt med vanliga verktyg som kniv, sax.

Du får bildsurfa på golvbrunnar - både sådana som är korrekt gjorda med rätt installerad tätskikt och där man missar olika saker så att du börja känna igen och ser vad du skall leta efter. - skulle nog säga att det fins många trådar om golvbrunnar att studera här i forumet.

Börja med att försöka identifiera din brunn, vad det är för fabrikat och hitta dess monteringsinstruktioner - det kan ibland att man måste lyfta ut vattenlåset om den är lösbartag och fota i olika vinklar, jaga efter präglad märkning av någon modellnummer eller fabrikat - det kan vara väldigt pyssel innan man hittar rätt.

Slutligen det är med tätskikt är ganska nytt som krav, så är brunnen från 1990-talet så är det inte säkert att det fins något sådant

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.