Badrumsprojekt där planen är bygga färdigt badrummet, tätskikta och plattsätta för att sedan bygga en skiljevägg till duschen med cementslammad XPS-skiva innanför tätskiktet. Se bifogad lånad bild.

I dagsläget är allt gipsat med humidboard (väggar och tak) och golvet är flytat.

Ni som gjort detta – hur gick ni tillväga med infästningen? Måttade ni in skivan och bara limmade mot kaklet (med rätt lim), eller använde ni även U-fästen eller skruv för att fixera skivan på något sätt? Räcker det isf att limma U-fästena?

Jag kommer inte skruva något öht. Vill inte sabba varken tätskikt eller golvvärmeslang.
Min farhåga gäller främst taket (jag vill ha skivan från golv till tak). Räcker det att limma den mot den nedreglade takgipsen? Jag har gles under gipsen som är riktad med ganska fet karskruv. Allt är väldigt stumt men känner mig ändå rådvill om detta kommer räcka.

• Kaklat badrum med duschvägg och golv i mönstrad stil; synlig toalett och spegel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar!

Är det ingen här som gjort detta?

Bumper också denna, TS kanske kom fram till nån lösning. Har en vidare fundering, ponera att man bygger upp skiljeväggen på våta sidan m h a våtrumsskiva, hur gör man en nischhylla i den ?

N Nordjohan skrev:
Bumper också denna, TS kanske kom fram till nån lösning. Har en vidare fundering, ponera att man bygger upp skiljeväggen på våta sidan m h a våtrumsskiva, hur gör man en nischhylla i den ?
Jag tog beslutet att regla upp väggen istället. Skapade lite mer möjligheter för dörrlösning.

Jag limmade en stålprofil mot golvet och la i en 45x70 som limmades mot profilen. Dubbla limmade och skruvade ändreglar. Mellanreglar på cc300 och kortlat på tre nivåer. Säkrade med vinkeljärn i varje regel uppe och nere. 15 mm plyfa och våtrumsgips. Allt för maximal vridstyvhet. Säkert overkill på allt men lika bra att ta i när man ändå är igång.

Var lite lurigt när och petigt i taket där jag fick skära ut gipset motsvarande regel och plyfa.

• Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
N Nordjohan skrev:
T ex lux har ju färdiga moduler för nischer. De är lite luriga att hitta men sök på typ amazon. Då får du skära ut motsvarande ut skivan och sen limma i modulen.
Alternativet är väl att limma ihop flera skivor med uttag ur den tjockare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.