3 213 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
spackla skruvhål under tätskikt?
Hej! Jag håller på med badrummet hemma, har satt upp cementskivor (aquaboard) som det senare skall fästas tätskikt och kakel på. Nu undrar jag om man skall spackla igen skruvhål och skivskarvar innan man lägger på primer och tätskikt (+fiberremsor), har nämligen hört att det inte skulle vara nödvändigt!? Vet någon om detta stämmer? - Och om det nu skall spacklas, är det isåfall också nödvändigt med glasfiberremsor i spacklet?
mvh Mangan
mvh Mangan
Jag använder LIP tätning och ringde till dem för att fråga om skarvarna på Knaufs Aquapanel som är limmade. De sa att dessa inte behövde spacklas, men remsas såklart. Spacklade dock alla skruvhuvuden...pust. Hade redan gjort det innan jag ringde så jag frågade aldrig om dessa.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det är tom. fel att spackla. Vanliga spackel man använder på gips etc. är inte tillräckligt hållfasta för att sätta kakel på. Det gäller då främst i skarvarna, har man väldigt sotra glipor så kan man spackla med ett cementbaserat spackel.
Det du redan hade spacklat på skruvhuven är nog inget problem, skulel det bli fästproblem på små ytor lär ju inte vara ngt problem.
Det du redan hade spacklat på skruvhuven är nog inget problem, skulel det bli fästproblem på små ytor lär ju inte vara ngt problem.
Klicka här för att svara