Hej, har ett problem i badrummet mitt.
duschen som är i hörnet av huset har vattnet draget under golvet med sån här rör-i-rör pex slangar. har samma till handfatet också. Hur som helst fryser dem som går till duschen men inte till handfatet, antar för de till handfatet är mer mitt i rummet medan duschens slangar går nära ytterväggen. Fryser endast vid -20 utomhus ungefär.
Det finns ingen värmeslinga man kan skjuta in i själva ytterröret (mellan pex slangen och det röda röret ni ser på bilden).
Kommer inte åt röret på annat sätt än genom fördelarskåpet. Kan inte krypa under huset eller komma åt slangen på så vis. Och var inte så sugen på renovera om badrummet då det gjordes nyss, synd bara jag inte isolerade rören bättre innan vi gjorde klart badrummet.
Eller andra lösningar?
Går säker koppla in en vanlig frostskyddkabel som man drar i vattenröret, men blir genast bökigare. och tror den kan vara för tjock för att använda i ett sånt pex rör? och för tjock för att dra i mellanrummet? kanske finns nått tunt alternativ att dra i mellanrummet?
Sista alternativet är väl att dra rören på insidan av huset vidare från badkaret och inte använda de i golvet. Men hade velat undvika det.
Behöver inte hjälp med att tina vattnet, det har jag gjort förr, behöver hjälp så det inte ska hända igen.
Tacksam för tips!
duschen som är i hörnet av huset har vattnet draget under golvet med sån här rör-i-rör pex slangar. har samma till handfatet också. Hur som helst fryser dem som går till duschen men inte till handfatet, antar för de till handfatet är mer mitt i rummet medan duschens slangar går nära ytterväggen. Fryser endast vid -20 utomhus ungefär.
Det finns ingen värmeslinga man kan skjuta in i själva ytterröret (mellan pex slangen och det röda röret ni ser på bilden).
Kommer inte åt röret på annat sätt än genom fördelarskåpet. Kan inte krypa under huset eller komma åt slangen på så vis. Och var inte så sugen på renovera om badrummet då det gjordes nyss, synd bara jag inte isolerade rören bättre innan vi gjorde klart badrummet.
Eller andra lösningar?
Går säker koppla in en vanlig frostskyddkabel som man drar i vattenröret, men blir genast bökigare. och tror den kan vara för tjock för att använda i ett sånt pex rör? och för tjock för att dra i mellanrummet? kanske finns nått tunt alternativ att dra i mellanrummet?
Sista alternativet är väl att dra rören på insidan av huset vidare från badkaret och inte använda de i golvet. Men hade velat undvika det.
Behöver inte hjälp med att tina vattnet, det har jag gjort förr, behöver hjälp så det inte ska hända igen.
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag har/hade samma problem med en vägghängd toa på övervåningen vid kallare än -14. Löste det (temporärt sedan 15 år 😀) med en kopplingsdosa med en liten CPU-fläkt i locket. Kruxet är att få helt tätt i anslutningen mellan kopplingsdosan och yttre skyddsslang på ena sidan och pex-slangen på andra sidan, så att all relativt varm luft fläkten trycker in i dosan åker iväg mellan pex och skyddslang. Så använde lite byggskum till det, och nån tätmassa mellan fläkt och dosan.Emil Boman skrev:
Visst, det är inte vackert men vem bryr sig i taket på en skrubb eller inne i ett skåp?
Nu är vi på G att göra om ytterväggen där toan sitter i förbindelse med ett uterumsprojekt, räknar med att förbättra isoleringen i badrummets yttervägg så att problemet kommer försvinna då.
Tills dess sätter jag i 12v-nätadaptern i uttaget när det blir kallare än -14. Vilket brukar vara några få ggr per år. Och tar ur den när det blir varmare än -14.
Väldigt kreativ lösning, kan nog funka, lite bökigt att få plats dock men de är iaf de två högra rören på bilden, blå och röd, så kanske kan få plats med nått liknande, ska kolla vidare på det, men tack!S sanamon skrev:Jag har/hade samma problem med en vägghängd toa på övervåningen vid kallare än -14. Löste det (temporärt sedan 15 år 😀) med en kopplingsdosa med en liten CPU-fläkt i locket. Kruxet är att få helt tätt i anslutningen mellan kopplingsdosan och yttre skyddsslang på ena sidan och pex-slangen på andra sidan, så att all relativt varm luft fläkten trycker in i dosan åker iväg mellan pex och skyddslang. Så använde lite byggskum till det, och nån tätmassa mellan fläkt och dosan.
Visst, det är inte vackert men vem bryr sig i taket på en skrubb eller inne i ett skåp?
Nu är vi på G att göra om ytterväggen där toan sitter i förbindelse med ett uterumsprojekt, räknar med att förbättra isoleringen i badrummets yttervägg så att problemet kommer försvinna då.
Tills dess sätter jag i 12v-nätadaptern i uttaget när det blir kallare än -14. Vilket brukar vara några få ggr per år. Och tar ur den när det blir varmare än -14.
I ditt fall kanske det funkar att trycksätta hela boxen med en liten fläkt om du kan täta de andra rör-i-rör hjälpligt med att trycka i tätningslist eller nåt mellan PEX och skyddsslang, så du får maximalt luftflöde i den aktuella. Förutsätter att boxen är hjälpligt tät i övrigt såklart och du kanske behöver sätta tätningslist i dörrenEmil Boman skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Inte dumt de heller, märkte dock att de är småkallt i boxen också, inte så de fryser men lite kallt, tror du de räcker ändå?S sanamon skrev:I ditt fall kanske det funkar att trycksätta hela boxen med en liten fläkt om du kan täta de andra rör-i-rör hjälpligt med att trycka i tätningslist eller nåt mellan PEX och skyddsslang, så du får maximalt luftflöde i den aktuella. Förutsätter att boxen är hjälpligt tät i övrigt såklart och du kanske behöver sätta tätningslist i dörren
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Så om jag gör samma som sanamon gjort men istället för att han satt cpu fläkten på kopplingsdosan sätter jag den på själva skåpet, tätar skåpet, då blåser rumsluften in i skåpet och vidare genom slangarna mot duschen, då har jag väl fattat rätt?pacman42 skrev:
Nja de är ju ej öppet i duuschen, där sitter rören mot duschblandarens väggfäste som har nån skumgummi, får skruva loss de och kolla om de är tätt eller öppet där bak!
Förresten, under golvet skriver du. Torpargrund? Kanske läge att krypa under och spänna upp några ark gullfibermattor där röret går? Det är ju garanterat en glipa i isoleringen nära röret någonstans. Det måste ju tätas.
Att handfatet inte fryser beror säkert på att det används mer frekvent.
Att handfatet inte fryser beror säkert på att det används mer frekvent.
Nej går inte krypa under tyvärr, vet ej va de kallas men plattan är ba nån decimeter under golvetpacman42 skrev: