5 104 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Ooops.... skruven gick rätt igenom tätskikt och kakel
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Ooops, valde rätt skruvlängd och allt för att bara precis tränga igenom gips och OSB. Glömde att jag gjort en schampoo-nisch i duschen på andra sidan...
Skruven har alltså gått igenom tätskikt och spräckt lite kakel.
Hur lagar jag detta? Vill inte ta bort kaklet. Däremot kan jag täta skiktet på rätt sätt, och därefter sätta på en ny stor kakelplatta som täcker hela baksidan i nischen. Men det senare är i så fall mest en designgrej, huvudsaken är att få det tätt.
Några idéer?
Skruven har alltså gått igenom tätskikt och spräckt lite kakel.
Hur lagar jag detta? Vill inte ta bort kaklet. Däremot kan jag täta skiktet på rätt sätt, och därefter sätta på en ny stor kakelplatta som täcker hela baksidan i nischen. Men det senare är i så fall mest en designgrej, huvudsaken är att få det tätt.
Några idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
det är ju knappast första gången det monteras upp nåt med skruv i våtutrymmen så jag hade nog bara pumpat in nå tätningsmedel som fyllt upp och sen på med ett nytt kakellager som du är inne på.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Skall det göras helt rätt, antar att vi pratar om foliebaserat tätskikt? Då bör du leta efter dokumentation från tätskiktstillverkaren om godkänd skarvningsmetod.
Ofta handlar det om att folie skall limmas med typ 10cm överlapp (med rätt limmtyp). Dvs. du får knacka bort minst två plattor, utan att skada folien.
Skall man vara lite praktisk, så borde det bli tätt, och nästan lika godkänt om du följer instruktioner för håltagning i kakel/tätskikt. Alltså när plattan är borta, tryck in silikon i hålet, i med en plugg, silikon i pluggen och dra i en skruv som helst skall försvinna in helt i hålet, i det här fallet. Skall det vara riktigt OK, så skall du helst ha en träbit eller ngt. på andra sidan, så att silikon inte bara trycks ut genom hålet. det skall bli tryck i silikonet när man drar i skruven. Vid håltagning genom kakel så skall hålet inte gå igenom skivan/kortlingen, för då blir det inte tryck i hålet när man skruvar i skruven.
Ofta handlar det om att folie skall limmas med typ 10cm överlapp (med rätt limmtyp). Dvs. du får knacka bort minst två plattor, utan att skada folien.
Skall man vara lite praktisk, så borde det bli tätt, och nästan lika godkänt om du följer instruktioner för håltagning i kakel/tätskikt. Alltså när plattan är borta, tryck in silikon i hålet, i med en plugg, silikon i pluggen och dra i en skruv som helst skall försvinna in helt i hålet, i det här fallet. Skall det vara riktigt OK, så skall du helst ha en träbit eller ngt. på andra sidan, så att silikon inte bara trycks ut genom hålet. det skall bli tryck i silikonet när man drar i skruven. Vid håltagning genom kakel så skall hålet inte gå igenom skivan/kortlingen, för då blir det inte tryck i hålet när man skruvar i skruven.
Håller inte med Stefan, inte när det är inne i duschen. Att "pumpa i nåt tätningsmedel" säkerställer ju inte att det blir tätt vit tätskiktet, då du inte ser vad du gör.
Du skriver att du kan "täta skiktet på rätt sätt" men vill inte ta bort kaklet. Tänkte du göra det från baksidan då, där du skruvat?
Du skriver att du kan "täta skiktet på rätt sätt" men vill inte ta bort kaklet. Tänkte du göra det från baksidan då, där du skruvat?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Absolut, jag läste lite slarvigt, såg inte att planen var att kakla ovanpå plattan.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tänker man att det ska bli tätt före rätt så hadde nog jag använt en självhäftande tätremsa rakt över skadan som det är och sen kaklat om bakstycket finns såna som är i samma material som brunnsmanchetter inte regelrätt men säkrare än att börja byta plattor i duschen
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det går att byta en platta med försiktighet
Om du ändå sätter en hel platta baksom så hade jag försiktigt knackat loss de två skadad plattorna, försiktigt skrapat bort fixen och friställt folien. På lämpligt lim och en ny foliebit.
fix på befintliga plattor och två stora kluttar nere till Hö/Vä.
PlattBom gör inte så mycket på det utrymmet
Om du inte fyller utrymmet som bildas med fix så kommer inte vatten tränga upp i samma grad som med fix.
fix på befintliga plattor och två stora kluttar nere till Hö/Vä.
PlattBom gör inte så mycket på det utrymmet
Om du inte fyller utrymmet som bildas med fix så kommer inte vatten tränga upp i samma grad som med fix.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
enda som kan hända är ju att våtrumsgruppens spaningsenhet gör tillslag och ser att du inte har lagat tätskiktet på ett fackmannamässigt sätt ?