Ooops, valde rätt skruvlängd och allt för att bara precis tränga igenom gips och OSB. Glömde att jag gjort en schampoo-nisch i duschen på andra sidan...

Skruven har alltså gått igenom tätskikt och spräckt lite kakel.

Hur lagar jag detta? Vill inte ta bort kaklet. Däremot kan jag täta skiktet på rätt sätt, och därefter sätta på en ny stor kakelplatta som täcker hela baksidan i nischen. Men det senare är i så fall mest en designgrej, huvudsaken är att få det tätt.

Några idéer?

Skadat kakel i en duschnisch med en synlig spricka och en bit som har gått sönder på grund av en genomträngande skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruv som trängt genom gips och spräckt kakel i en duschnisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är ju knappast första gången det monteras upp nåt med skruv i våtutrymmen så jag hade nog bara pumpat in nå tätningsmedel som fyllt upp och sen på med ett nytt kakellager som du är inne på.

En stor klump med silikon in i hålet så att det blir helt igenomfyllt med silikon, och sen limma fast kakelbiten med silikonet?

Redigerat:
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Skall det göras helt rätt, antar att vi pratar om foliebaserat tätskikt? Då bör du leta efter dokumentation från tätskiktstillverkaren om godkänd skarvningsmetod.

Ofta handlar det om att folie skall limmas med typ 10cm överlapp (med rätt limmtyp). Dvs. du får knacka bort minst två plattor, utan att skada folien.

Skall man vara lite praktisk, så borde det bli tätt, och nästan lika godkänt om du följer instruktioner för håltagning i kakel/tätskikt. Alltså när plattan är borta, tryck in silikon i hålet, i med en plugg, silikon i pluggen och dra i en skruv som helst skall försvinna in helt i hålet, i det här fallet. Skall det vara riktigt OK, så skall du helst ha en träbit eller ngt. på andra sidan, så att silikon inte bara trycks ut genom hålet. det skall bli tryck i silikonet när man drar i skruven. Vid håltagning genom kakel så skall hålet inte gå igenom skivan/kortlingen, för då blir det inte tryck i hålet när man skruvar i skruven.

Håller inte med Stefan, inte när det är inne i duschen. Att "pumpa i nåt tätningsmedel" säkerställer ju inte att det blir tätt vit tätskiktet, då du inte ser vad du gör.

Du skriver att du kan "täta skiktet på rätt sätt" men vill inte ta bort kaklet. Tänkte du göra det från baksidan då, där du skruvat?

pelpet skrev:
En stor klump med silikon in i hålet så att det blir helt igenomfyllt med silikon, och sen limma fast kakelbiten med silikonet?
Och ställ sen en schampoflaska eller varför inte en krukväxt framför, så syns inte den lilla skadan :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hempularen skrev:
Alltså när plattan är borta, tryck in silikon i hålet,
Eller med plattan kvar, borde ju rimligen fungera lika bra.

Absolut, jag läste lite slarvigt, såg inte att planen var att kakla ovanpå plattan.

Tänker man att det ska bli tätt före rätt så hadde nog jag använt en självhäftande tätremsa rakt över skadan som det är och sen kaklat om bakstycket finns såna som är i samma material som brunnsmanchetter inte regelrätt men säkrare än att börja byta plattor i duschen

Redigerat:
M
Fogen mellan och bakom plattorna är inte vattentät. Så att bara tejpa för på utsidan av en platta är väl kanske inte så bra. Fylla hålet är väl det som går att göra. Går det verkligen att knacka bort en platta och få rent fästmassan bakom från tätskiktet?

Ja det går att byta en platta med försiktighet

Tryck in sillikon, sen limma dit biten med annat lim,tror inte det kommer synas så mycket.
Undvik att borra i fog eller precis bredvid fog.

Om du ändå sätter en hel platta baksom så hade jag försiktigt knackat loss de två skadad plattorna, försiktigt skrapat bort fixen och friställt folien. På lämpligt lim och en ny foliebit.
fix på befintliga plattor och två stora kluttar nere till Hö/Vä.
PlattBom gör inte så mycket på det utrymmet
Om du inte fyller utrymmet som bildas med fix så kommer inte vatten tränga upp i samma grad som med fix.

Krångla inte till det.
Fyll hålet med våtrumssilikon, limma dit ny platta ovanpå.
Det finns garanterat inget vatten alls någonsin bakom denna platta på den höjden.

enda som kan hända är ju att våtrumsgruppens spaningsenhet gör tillslag och ser att du inte har lagat tätskiktet på ett fackmannamässigt sätt ?

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.