pgo_jim skrev:
okej ^^
Är det inte bra o borra med en blå bosch/aeg?

Såg på harald nyborg har dom en

SKRUVDRAGARE 18V 3Ah SELEKTA

Kraffull skruvdragare för kvalificerade arbeten.
Levereras i plastväska med 2 batteri 18 v/13 Ah.
alltså 3ah är väll ganska bra?
Jo, bosch eller AEG går lika bra att borra med som vilket annat märke av skruvdrgare som helst. Meningen är att om du har två maskiner så slipper du byta mellan bitshållare och borr på en maskin när du behöver förborra, då tar du din gamla "enkla" maskin för borrningen, och din AEG för skruvningen, där AEGns (i förhållande till budgetmaskinens) finkänslighet och precision kommer till sin rätt. Sen är säkert AEGn bättre än den billiga skruvdragaren på att borra också.

3ah är mycket bra för ett batteri. Däremot vill jag påstå att selekta nog aldrig har gjort en maskin för kvalificerade arbeten. Det är också högst troligt att en 12V maskin av bra märke, och kraftfullt utförande (ex makita 6316,6317, bosch 12VE-2) är starkare än en 18V selekta.

Mikael_L
Kave skrev:
Varför inte en AEG BS12X, inkl 2st 3.0Ah för 1786 inkl moms? Jag köpte en sådan och den är kanon. Batteriet känns som det räcker i evigheter.
Jadå, AEG är alldeles säkert en mycket bra maskin.
Urstark, men enligt specerna så ska den blå Boschen och AEGn vara ungefär likvärdiga i vridmoment. Boschen väger ca 3 hekto mindre också.
AEG ger en väldigt gedigen kvalitetskänsla med sin metallchuck. Det gedigna brukar ofta betyda lite extra vikt.

Jag skrev inte för att påstå att Boschen är den bästa maskinen ;) , utan för att tipsa den som kanske redan är på väg att köpa en var man hittar den till bättre pris.

Men åter till min chuckfråga, är det någon som kan förklara hur Bosch auto-lock system fungerar? Alltså skillnaden mot en vanlig chuck.

Auto-lock innebär att maskinen låser axeln vilket gör att man kan dra åt chucken med endast en hand (och hålla maskinen med den andra). På vanliga snabb-chuckar behöver man använda bägge händerna för att hålla mot chucken samtidigt som man drar åt den. "Auto-lock"-funktionen finns nog på de flesta proffs-maskiner man under olika benämningar.

/Micke

Mina Makitor har ingen auto-lock funktion. Jag brukar hålla ena handen på chucken och den andra handen med fingret på gasreglaget. Jag har aldrig saknat auto-lock

mattiasp skrev:
Mina Makitor har ingen auto-lock funktion. Jag brukar hålla ena handen på chucken och den andra handen med fingret på gasreglaget. Jag har aldrig saknat auto-lock
AEG'n har detta, går i stort sett inte att dra runt "motorn" när man ska dra åt chucken.
Det innebär att den stannar direkt när man släpper upp knappen också.

mattiasp skrev:
Vet inte hur det är på de äldre modellerna, men den nya LXT-serien har auto-lock..

Det kanske är de största problemet med Makita. De blir inte utslitna lika fort som det kommer nya tekniska finesser. Mina två 6337:or kommer att hålla längre än jag står ut med dem.

Jag har haft mycket nytta av skruvdragarinläggen på detta forum, och till slut blev det en Bosch GSR 12 V med 13 mm chuck och två stycken 2,6 Ah batterier. Beijer (i alla fall i Luleå) säljer för tillfället sådana för 1695 kr inklusive moms.

Sprang in på K-Rauta för att titta på en GSR 12V. Såg då att den fanns två varianter. Dels GSR 12V men även en GSR-2 12V. De kostade 2195:- resp. 1495.- GSR-2 hade "bara" 10mm chuck och max vridmoment på 20Nm tror jag det var medans GSR 12 hade mx 32Nm. Kan inte hitta GSR-2 på Boschs hemsida vilket förbryllar mig lite. Nåväl, köpte ingen av dem i alla fall. Tyckte 2195:- var lite mycket för GSR 12V och att GSR-2 12V verkade lite klen.

/Maxen

Ps. Försäljaren påstod att den starka var gjord i Schweiz och den "klena" i Malaysia. Ingen aning om det stämmer. Ds.

Har följt denna tråd nu som "passiv" medlem ett tag, men nu måste jag skriva mitt första inlägg.

Satt och slösurfade lite och dök då på detta: CarlRas - Akkuboremaskine sæt 3-pak

Min fråga är, det kan väl inte vara danska kronor?

Hoowe skrev:
Har följt denna tråd nu som "passiv" medlem ett tag, men nu måste jag skriva mitt första inlägg.

Satt och slösurfade lite och dök då på detta: CarlRas - Akkuboremaskine sæt 3-pak

Min fråga är, det kan väl inte vara danska kronor?

Självklart är det danska kronor.

ca. 2720 SEK plus moms

Mvh

Kent

Är det i så fall inte ett bra pris? Är ju nämligen på jakt efter ny skruvdragare..:)

Själv kör jag vidare med mina två Hilti SF-121, säkert inte de kralligaste maskinerna på marknaden. Men jag är mycket nöjd med dem, känns väldigt gedigna och tål smällar, väta och annat otyg utan att klaga. Finns ofta begagnade på blocket till en rimlig peng.

Mvh/Stefan

Funderar skarpt på en 18v litium skruv/borrmaskin, det känns som dom e för nya för att någon ska ha en aning om vilka som är bäst. Jag tror att Metabo var väldigt tidiga men jag gillar inte deras skruv/borrmaskin, har kollat DW, Makita och sen hittade jag en blå bosch som var 800:- billigare än sina konkurenter i en proffshandel.. Dessutom går jag från mina 12v till 18v, jag är lite irriterad för att 12v inte riktigt orkar med jobbet på en bonngård och nu med litiumbatterierna så får man ner vikten rätt regält även om motorn naturligtvis väger mer..

Kommer jag bara att bli förbannad på de lite tyngre maskinerna eller kommer jag att älska extra tillskottet i kraft, finns det någon som har erfarenhet av fler en en av de nya litium maskinerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.