R
pgo_jim skrev:
att kvaliten är obefintlig är jag väl medveten om

Det är ju en orsak att det är prisskillnad på proffs, mellan och lågbudget maskiner ^^

Sen väger en billig maskin mer än en dyrare har jag för mig också

Nimh batteri är det, de man laddar ur o laddar på?
Li ion är väll de man kan dottladda?
Så som jag förstått det så är det mer så att NiMH batterier kan ta/tar skada av att laddas titt som tätt fast dom inte är urladdade. Lithiumbatterier däremot kan man ladda lite hur som helst.

Det farligaste för en NiMh batteri är att avbryta en laddning...
Sen skadar det inte att ladda ur det helt innan man laddar det, om inte alltid men så ofta det går.
NiCd var ännu kännsligare mot det senare än NiMh.

pgo_jim skrev:
Sen väger en billig maskin mer än en dyrare har jag för mig också

Detta är både rätt och fel...

En dyrare maskin väger ofta mer pga. mer metall i växellådan m.m. samt en robustare konstruktion.
En liten parantes är dock att Lithiumbatterier väger mindre än NiMh eller NiCd och det Lithiumbatterier är ju fortfarande mer vanligt på proffsmaskiner än billigare maskiner i dagsläget.

pgo_jim skrev:
Jag tänkte fråga

ska köpa en billig borrmaskin
Farsan har en blå bosch som förvisso är jättebra
Men eftersom han e snickare och jobbar en hel del och skruvar o dyl

så är det sällan den maskinen är hemma och är den hemma är den ofta på laddning med båda batterierna

Vilken av dom billigaste borrmaskinerna rekommenderar ni?

alltså under 300
Jag har haft min beskärda del av billiga skruvdragare och de har alla varit rätt kassa att jobba med förutom en PowerCraft 18V. Den har en helt annan kraft än hornbachs usla einhell och bauhaus ännu sämre AlphaTools. PowerCraften har faktiskt även hållit en ganska lång tid. Dock vet jag inte om den kostar under 300 men jag tror inte att den är mycket dyrare, och de pengarna är i så fall väl investerade.

Tackar för all information

Vart köper man powercraft 18v?

hehe ^^

Vart köper man dom då?^^

kände på rustas 7,2v för 80pix
Den var extremt lätt, kändes som en leksak och kvaliten är väll densamma?
Jag struntar nog i med att köpa borr/skruv tills jag får råd med en blå bosch

Även om jag inte skruvar så mycket så måste jag säga att dom är suveräna

En av grannarna som e lite hemmafixare men inte fullt så duktiga
Farsan kom dit och skulle skruva i skruvar i "gips" expander tror ja de heter
Då hade han köpt en ny Orange/svart Black & Decker

Dels hade den inga växlar
Sen orka den inte dra skruven och den slira sönder bitsen

Fram med den gamla pålitliga blåa boschen, inga problem

Men jag undrar..
Kan en grön bosch skruvdragare funka?
Ja alltså en renodlad skruvdragare liten och nätt sak?

Kostar runt 400kr men har ju litiumjon lr hur de stavas

proffs varianten kostar runt 900kr till och laddar bla fortare och säkert mycket mer än så

Men vad tycker ni?
Gröna boschen lär duga åt mig tror jag iallafall, Borrar gör farsan för det är jag dålig på så då kan han ju ha sin

Men skruva just då är det ju smidigt om man har en liten sak som alltid är redo och inte är så tung å hålla?

Panasonic är som vanligt ett hett tips om man inte vill bli besviken ;)

pgo_jim skrev:
hehe ^^
Gröna boschen lär duga åt mig tror jag iallafall, Borrar gör farsan för det är jag dålig på så då kan han ju ha sin

Men skruva just då är det ju smidigt om man har en liten sak som alltid är redo och inte är så tung å hålla?
Det beror väl på hur mycket och vad du ska skruva, Kanske bättre att köpa en budget borr/skruvdragare v18.

Sedan att du är dålig på att borra, Tror du att alla här kunde borra på en gång, sno borrmaskinen och borra det finns spackel och murbruk mm. Då får du lära dig det med. :D OM du har intressa att pula.

pgo_jim skrev:
hehe ^^

Vart köper man dom då?^^

kände på rustas 7,2v för 80pix
Den var extremt lätt, kändes som en leksak och kvaliten är väll densamma?
Jag struntar nog i med att köpa borr/skruv tills jag får råd med en blå bosch

Även om jag inte skruvar så mycket så måste jag säga att dom är suveräna

En av grannarna som e lite hemmafixare men inte fullt så duktiga
Farsan kom dit och skulle skruva i skruvar i "gips" expander tror ja de heter
Då hade han köpt en ny Orange/svart Black & Decker

Dels hade den inga växlar
Sen orka den inte dra skruven och den slira sönder bitsen

Fram med den gamla pålitliga blåa boschen, inga problem

Men jag undrar..
Kan en grön bosch skruvdragare funka?
Ja alltså en renodlad skruvdragare liten och nätt sak?

Kostar runt 400kr men har ju litiumjon lr hur de stavas

proffs varianten kostar runt 900kr till och laddar bla fortare och säkert mycket mer än så

Men vad tycker ni?

Jag antar att du tänker på den minsta IOX när du pratar grön Bosch för 400? Den är verkligen trevlig att jobba med, men bara som ett komplement till en riktig dragare. Den duger bra att skruva upp tavlor och hyllor med eller skruva ihop en ikea-hylla med, men så fort det är fler än en 10-tal skruvar som ska dras eller om det är lite grövre dimension på dom är den för klen och plågsamt långsam.
Bosch har några nya gröna varianter som är grövre än den minsta orginal-IOX:en som är både starkare och med två växlar. De funkar säkert jättebra som dragare för hemmapularen men jag tror inte de duger att borra med.

Mikael_L
Jag hugger första bästa skruvdragartråd för att ge ett tips... :o

För dom som är sugen på en blå Bosch och bor i Uppsala eller har vägarna förbi tänkte jag tipsa om att jag såg att Maskin & Verktyg på Boländerna (nära sthlmsrondellen) hade GSR12 inkl 3 st 2,6Ah NiMHbatteri för 1495:- + moms, 1875:- inkl.

Så vitt jag kan bedöma är det inget skumt med paketet, dvs inte GSR12-2 (som har betydligt lägre vridmoment) "riktiga" 2,6Ah-accar, 13mm chuck.

Chucken är det enda jag ändå undrar lite över, det står inte auto-lock på den, och den har inte heller de där "klicken" när man drar åt den, som auto-lock-chuckarna annars har. Men jag stod i butiken och skruvade på en GSR12-VE2, med den vanliga autolock-chucken och jämförde, funktionsmässigt kunde jag inte riktigt inse om det var någon skillnad. För en vanlig hemmafixare kan det dock inte spela ngn större roll, alla andra maskiner har ju "vanlig" chuck annars.

Men om någon kan redogöra för Bosch auto-lock funktion åt mig vore jag glad. Vad har t.ex. klickljudet för funktion?

http://www.uppsalamaskin.se

edit: sen skulle jag hellre köpa den med 2 batterier och lite billigare, men men.

kan bara instämma, är också mycket nöjd med min AEG, den är med i alla möjliga sammanhang och har inte gjort mig besviken ännu... snart ska den få leka med karmskruv, det kan ju bli en riktig utmaning...

pgo_jim skrev:
Jag tänkte fråga

ska köpa en billig borrmaskin
Farsan har en blå bosch som förvisso är jättebra
Men eftersom han e snickare och jobbar en hel del och skruvar o dyl

så är det sällan den maskinen är hemma och är den hemma är den ofta på laddning med båda batterierna

Vilken av dom billigaste borrmaskinerna rekommenderar ni?

alltså under 300
Kolla på Silvan: Kampanjtidning - SILVANSV
De har en 18V 2.0ampere skruvdragare med väska och extra batteri. Nersatt från 599 till 399. Om du senare köper en blå Bosch eller AEG eller nåt annat dyrare så är det fortfarande bra att ha denna till att förborra med.
Dvs då använder du denna med en borr i och förborrar. Boschen/AEG använder du för att skruva i skruven med. Spar tid. Speciellt vid grövre /längre dimensioner på skruven.

okej ^^
Är det inte bra o borra med en blå bosch/aeg?

Såg på harald nyborg har dom en

SKRUVDRAGARE 18V 3Ah SELEKTA

Kraffull skruvdragare för kvalificerade arbeten.
Levereras i plastväska med 2 batteri 18 v/13 Ah.
alltså 3ah är väll ganska bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.