Hej hopp.
Jag försöker hitta en lämplig ersättare till Makita DF330D till jobbet, men det är svårt. Vi har några mindre Milwaukee M12-maskiner, men de är inte lämpliga till vissa moment. De är för starka, och framförallt tar det någon sekund innan maskinen kommer upp i varv/full styrka, så de är helt enkelt inte lämpliga. De två Makitorna vi har är runt tretton år gamla och chucken håller på att vara slitna på båda två så det är verkligen dags att hitta en ersättare.
Detta med styrka/hastighet: Är det för att Milwaukeen är borstlös? Makitorna går igång på en gång även på lägre vridmoment, men Milwaukeen gör bara det när man har den i borrläge, på lägre moment tar det som sagt en liten stund. En sak vi gör mycket är att sätta diverse fästelement i metallstolpar, i förborrade hål, och på lägre moment är Milwaukeen för svag i början för att dra igenom lacken i hålen, och vrider man upp momentet drar man av skruven. Med Makitan är detta inte ett problem alls. Och överhuvudtaget är Milwuakeen dålig till finare jobb, det känns lite som att man justerar hastighet snarare än vridmoment.
Så, vi skulle behöva något nytt. Har någon erfarenhet av Bosch GSR 12V-15 FC? Den har lägre vridmoment, så den kanske skulle vara lämplig.
Jag har gärna med en riktig chuck, då blir maskinen väldigt mångsidig, annars hade en skruvdragare funkat bra.
All input mottages tacksamt.
Jag försöker hitta en lämplig ersättare till Makita DF330D till jobbet, men det är svårt. Vi har några mindre Milwaukee M12-maskiner, men de är inte lämpliga till vissa moment. De är för starka, och framförallt tar det någon sekund innan maskinen kommer upp i varv/full styrka, så de är helt enkelt inte lämpliga. De två Makitorna vi har är runt tretton år gamla och chucken håller på att vara slitna på båda två så det är verkligen dags att hitta en ersättare.
Detta med styrka/hastighet: Är det för att Milwaukeen är borstlös? Makitorna går igång på en gång även på lägre vridmoment, men Milwaukeen gör bara det när man har den i borrläge, på lägre moment tar det som sagt en liten stund. En sak vi gör mycket är att sätta diverse fästelement i metallstolpar, i förborrade hål, och på lägre moment är Milwaukeen för svag i början för att dra igenom lacken i hålen, och vrider man upp momentet drar man av skruven. Med Makitan är detta inte ett problem alls. Och överhuvudtaget är Milwuakeen dålig till finare jobb, det känns lite som att man justerar hastighet snarare än vridmoment.
Så, vi skulle behöva något nytt. Har någon erfarenhet av Bosch GSR 12V-15 FC? Den har lägre vridmoment, så den kanske skulle vara lämplig.
Jag har gärna med en riktig chuck, då blir maskinen väldigt mångsidig, annars hade en skruvdragare funkat bra.
Kolla på Bosch gsr 12v 32. Har precis kommit ut. Betydligt mindre än 12V-15 och också en bra bit mindre än 12V-35.
Dock vill du ju ha en svagare maskin och denna är både betydligt starkare och högre varvtal är 12V-15 (som f.ö. inte är borstlös) och även starkare än 12V-35. Å andra sidan har denna mjukare reglering än föregångarna.
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsr-12v-32-06019N7000
Till skillnad från föregångarna har denna också metallchuck och kickback.
Jag kunde inte motstå och köpte en för ett par veckor sedan och sålde mina två 12V-15.
Bilden visar 12V-15 och 12V-32 mot varandra.
Dock vill du ju ha en svagare maskin och denna är både betydligt starkare och högre varvtal är 12V-15 (som f.ö. inte är borstlös) och även starkare än 12V-35. Å andra sidan har denna mjukare reglering än föregångarna.
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsr-12v-32-06019N7000
Till skillnad från föregångarna har denna också metallchuck och kickback.
Jag kunde inte motstå och köpte en för ett par veckor sedan och sålde mina två 12V-15.
Bilden visar 12V-15 och 12V-32 mot varandra.
Bosch GSR 12V-15FC och även - 35FC är en trevlig maskin som sällan sviker iom. möjligheten att byta chuck när det behövs.F FZB skrev:Hej hopp.
Nu är det en uppdaterad modell ute eller kanske på väg om det är FlexiClick varianten man är ute efter.
Precis! Efterföljaren DDF083 med ett 2.0 Ah-batteri håller en låg vikt och är välbalanserad. Kolborstfri motor med mkt snabb acceleration. Väldigt stark med tanke på det lilla formatet.rakt09 skrev:
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-ddf083z-borrskruvdragare-18v
mer är merClasseClas skrev:
men förstod de som ts prioriterade finlir framför kraft. håller med om att det i vissa lägen är irriterande med maskiner som laggar och eller startar ojämnt.
och Makita DF330D tycks säljas fortfarande?
Nu missade jag att DF330D är en 10.8 voltsmaskin med batteriet i handtaget. Den kanske går att få tag i men antingen hoppar man på nya 12 voltsbatterierna (look a like som 18 V) eller 18 voltsbatterier.rakt09 skrev:
Efterföljaren med chuck för 12 volt med kolborstfri motor heter DF332D och den minsta utan chuck heter DF032D.
För 18 V så skulle jag kolla på DDF487 med chuck (minst och lättast) och som redan nämnts DDF083 utan chuck.
Som ovan redan föreslagit kan jag rekommendera df032 om det för rena skruvjobb ni söker en lätt men ändå stark maskin.
Jag kör den med både 2Ah o 4Ah batteri..
https://www.verktygsvaruhuset.se/pr...yNdTouI5yyMoqhV_z1GDGfJRL62VwNbmnRB0iuCxJhoEi
Jag kör den med både 2Ah o 4Ah batteri..
https://www.verktygsvaruhuset.se/pr...yNdTouI5yyMoqhV_z1GDGfJRL62VwNbmnRB0iuCxJhoEi
i sammanhanget kan påpekas att 10,8 och 12 är olika benämningar på samma sak, dvs tre li-ion celler i serie. om man föredrar att ha batteriet inuti handtaget eller separat utanför handtaget blir en smaksak.
i det senare fallet kan man konstatera att ett enkelradigt 18v batteri är hyggligt lättviktigt det med. så är övriga verktyg man kör 18v, kan det vara en väg att gå.
själv har jag valt att göra så.
i trånga lägen är förresten en dtl061 ett stort nöje. dock kraft mer än precision i det fallet, eftersom det är en slagskruvdragare.
.
i det senare fallet kan man konstatera att ett enkelradigt 18v batteri är hyggligt lättviktigt det med. så är övriga verktyg man kör 18v, kan det vara en väg att gå.
själv har jag valt att göra så.
i trånga lägen är förresten en dtl061 ett stort nöje. dock kraft mer än precision i det fallet, eftersom det är en slagskruvdragare.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer. Jag som har en äldre serie blå Bosch 10.8 V med batteri i greppet kan väl tycka att de maskinerna har väl svulliga handtag så det blir en ergonomifråga också.rakt09 skrev:
Nyare Bosch 12 V-maskiner har också batteriet i handtaget så ingen skillnad där. Också kompatibla med de äldre 10,8-märkta batterierna.ClasseClas skrev:
Tack för alla kommentarer!
Som sagt, tack för alla kommentarer. Det lutar åt Boschen, om vi inte bara ersätter den.
12V-15 är väl det närmaste tror jag.N nb. skrev:
Den blir för otymplig tyvärr. Jag har provat maskiner som inte har batteri i handtaget och de blir för otympliga för vissa saker vi gör. Eller det är klart det går, men helst inte.nanowire skrev:
Ohh men titta, någon butik verkar har dem faktiskt. Sist jag kollade (ifjol om jag minns rätt) hittade jag dem inte i Sverige alls. Och det är inte bara chucken, hela den delen wobblar lätt. Det går bra än så länge, men det skulle vara trevligt med en fräsch maskin.rakt09 skrev:
Blir för otymplig tyvärr.ClasseClas skrev:
Har sett dem också, men som sagt, jag har mycket hellre batteriet i handtaget.ClasseClas skrev:
Nu missade jag att DF330D är en 10.8 voltsmaskin med batteriet i handtaget. Den kanske går att få tag i men antingen hoppar man på nya 12 voltsbatterierna (look a like som 18 V) eller 18 voltsbatterier.
Efterföljaren med chuck för 12 volt med kolborstfri motor heter DF332D och den minsta utan chuck heter DF032D.
För 18 V så skulle jag kolla på DDF487 med chuck (minst och lättast) och som redan nämnts DDF083 utan chuck.
Som sagt, tack för alla kommentarer. Det lutar åt Boschen, om vi inte bara ersätter den.
Ok, förstår. Notera dock att bosch är större/klumpigare (förutom just själva batteriet då som bygger mer åt sidorna).F FZB skrev:
Köp en kolborstfri. Du kommer inte att ångra det valet.F FZB skrev:Tack för alla kommentarer!
12V-15 är väl det närmaste tror jag.
Den blir för otymplig tyvärr. Jag har provat maskiner som inte har batteri i handtaget och de blir för otympliga för vissa saker vi gör. Eller det är klart det går, men helst inte.
Ohh men titta, någon butik verkar har dem faktiskt. Sist jag kollade (ifjol om jag minns rätt) hittade jag dem inte i Sverige alls. Och det är inte bara chucken, hela den delen wobblar lätt. Det går bra än så länge, men det skulle vara trevligt med en fräsch maskin.
Blir för otymplig tyvärr.
Har sett dem också, men som sagt, jag har mycket hellre batteriet i handtaget.