Efter att ha använt mig av Boschen GSR12V i helgen så måste jag säga att jag är riktigt nöjd! riktigt härlig maskin att ha å göra med!!
Ett batteri räckte hela helgen ( åtminstone 150 skruv och div. borrningar)
Rekomenderas varmt!
Ett batteri räckte hela helgen ( åtminstone 150 skruv och div. borrningar)
Rekomenderas varmt!
Kollade lite i beskrivningen och ett 2.0Ah ska laddas på ca en timma med laddaren som följde med, men har adrig kollat om det stämmer. Är du stressad får du ta en VE-modell som ska fixa det på ca 30min.
skruvdragaren är det isärklass viktigaste verktyget (min mening).
Själv har jag 1 hilti 12v
1 hilti 10v
1 panna 12v
1 bosch 12v
Hilti 12:an och Pannan är dom som jag använder. i jämnförelsen är dom andra bara skit. (ursäkta utrycket)
Har heller tyvärr inte modellbeteckning på maskinerna.
Hiltin är den vanliga 121:an i alla fall
Skulle jag däremot köpa en ny maskin idag så skulle de antingen bli Makitan eller den nya pannan som snart kommer med li-on batteri
Själv har jag 1 hilti 12v
1 hilti 10v
1 panna 12v
1 bosch 12v
Hilti 12:an och Pannan är dom som jag använder. i jämnförelsen är dom andra bara skit. (ursäkta utrycket)
Har heller tyvärr inte modellbeteckning på maskinerna.
Hiltin är den vanliga 121:an i alla fall
Skulle jag däremot köpa en ny maskin idag så skulle de antingen bli Makitan eller den nya pannan som snart kommer med li-on batteri
Blå Bosch, har faktiskt 2 olika. den ena är lite äldre, och känns väldigt stor.Mikael_L skrev:
Den andra känns smidigare men fortfarande väldigt billig (ursäkta min beskrivning, vet inte hur jag skall förklara mig där)
Om man är sugen på en sån maskin kan man göra som jag gjorde i torsdags.Andreas_Hansson skrev:
Jag gick in på COOP och tog deras blad med erbjudande från byggavd. Sen knallade jag över till Bauhaus, 200m bort, och visade att COOP har kampanj på maskinen för 1195:- = deras prisgaranti löses ut och jag köpte en för 1052:-
Det blir alltså då maskin med ett batteri, det är ingen ide att köpa ett till batteri, då är det bättre att åka till K-rauta som har 2-batteri-paketet för 1495:- (om jag minns rätt).
Hyfsat stark iaf (30/17 Nm hårt/mjukt), väldigt lätt maskin (1.35 kg).
Vid ev framtida behov får jag väl köpa en tung och stark, men den här blir ändå bra att ha vid tillfällen som att skruva takgips t.ex.
Väcker liv i denna tråd då jag är på jakt efter en ny skruvdragare.
Hade först tänkt mig något för dryga 1000-lappen, men de flesta här verkar vara överens om att drygt 2000 bör man lägga... eller?
Bosch GSR12 verkar vara populär, men för samma pengar får man även en Metabo BSZ12 på Hornbach. Någon som har erfarenhet av den?
Vad tror ni om Bosch nya 14,4 LI-2 då? väger bara 1.35 med batteri
Hade först tänkt mig något för dryga 1000-lappen, men de flesta här verkar vara överens om att drygt 2000 bör man lägga... eller?
Bosch GSR12 verkar vara populär, men för samma pengar får man även en Metabo BSZ12 på Hornbach. Någon som har erfarenhet av den?
Tror inte att man får med två batterier och det måste man minst ha!Dr.SiC skrev:Väcker liv i denna tråd då jag är på jakt efter en ny skruvdragare.
GSR 12 väger bara 1,7 kg och då får du också lite mer vridmoment.
Antar att du syftar på Metabon? Jo, två batterier är nog bra. Fast med Bosch Li-2 så ska det mtk till att köra slut på den då man placerar den i laddaren så fort man inte använder den.
Ingen som känner till något bättre pris än det på Classe? Förresten, den som finns på klasse heter GSR 12 VE-2 men på Bosch hemsida finns bara en som heter GSR 12 V?!?!? någon som kan förklara skillnaden?
Ingen som känner till något bättre pris än det på Classe? Förresten, den som finns på klasse heter GSR 12 VE-2 men på Bosch hemsida finns bara en som heter GSR 12 V?!?!? någon som kan förklara skillnaden?
Precis som Dr.SiC så söker jag efter en skruvdragare runt 1500 - 2000 kr och är tacksam att han väcker liv i denna tråd.
Jag har kollat på en AEG BS 12X för 1786 kr på Verktygsboden (Verktyg - Vvs - Maskiner - Lås - Biltillbehör) och en Bosch GSR 12 V för 2198 kr på Clas Ohlsson (Clas Ohlson Internetbutik).
Kanske någon kan ge tips på vilken som är mest prisvärd. Vilken skulle ni välja av dessa två? 10 resp 13 mm chuck?. När har man nytta av större än 10? (jag är glad amatör och vet nada) AEGn har 2 st 3,0 Ah batterier medans Boschen levereras med 2 st. 2,6 Ah batterier. Jag måste hursomhelst köpa mig en rackare då det ska skruvas trall till min nya altan. Tacksam för all hjälp
Jag har kollat på en AEG BS 12X för 1786 kr på Verktygsboden (Verktyg - Vvs - Maskiner - Lås - Biltillbehör) och en Bosch GSR 12 V för 2198 kr på Clas Ohlsson (Clas Ohlson Internetbutik).
Kanske någon kan ge tips på vilken som är mest prisvärd. Vilken skulle ni välja av dessa två? 10 resp 13 mm chuck?. När har man nytta av större än 10? (jag är glad amatör och vet nada) AEGn har 2 st 3,0 Ah batterier medans Boschen levereras med 2 st. 2,6 Ah batterier. Jag måste hursomhelst köpa mig en rackare då det ska skruvas trall till min nya altan. Tacksam för all hjälp
Jag citerar mig själv,Dr.SiC skrev:Antar att du syftar på Metabon? Jo, två batterier är nog bra. Fast med Bosch Li-2 så ska det mtk till att köra slut på den då man placerar den i laddaren så fort man inte använder den.
Ingen som känner till något bättre pris än det på Classe? Förresten, den som finns på Classe heter GSR 12 VE-2 men på Bosch hemsida finns bara en som heter GSR 12 V?!?!? någon som kan förklara skillnaden?
GSR VE-2 är ju en mkt kraftigare maskin, jag kollade på fel modell, det är den vanliga GSR 12:an som är aktuell för mig. Det var PSR modellen som var lite förvirrande. Classe säljer en PSR 12VE-2 som inte finns hos Boach, dom har bara PSR 12-2 och PSR 12.
Jag köpte AEG:n för 1895 på Bauhaus, 2 st 3 amp batterier. Jag är grymt nöjd med den, känns gediget med metallchuck och den är stark som en liten oxe. Nackdelen är kanske att den är lite tung, men mycket av det kompenseras med det vändbara batteriet som gör att man kan balansera den beroende på jobb. Jag har inte använt så mycket skruvdragare i den prisklassen innan, men är impad, man får vad man betalar för...
Tack för inputen. Det är väl just tyngden som talar mot den, annars verkar den vara helrätt. GSR 12:an väger enligt Bosch hemsida bara 1.7 med batteri, men den på Classe har 13mm chuck och LiMH batteri istället för 10mm och NiCdyens skrev:Jag köpte AEG:n för 1895 på Bauhaus, 2 st 3 amp batterier. Jag är grymt nöjd med den, känns gediget med metallchuck och den är stark som en liten oxe. Nackdelen är kanske att den är lite tung, men mycket av det kompenseras med det vändbara batteriet som gör att man kan balansera den beroende på jobb. Jag har inte använt så mycket skruvdragare i den prisklassen innan, men är impad, man får vad man betalar för...
Någon som har BRA erfarenhet av B&D?
Nu har jag varit en sväng på Hornbach och insett att de har ett bättre sortiment än vad bosch.se kan visa upp!! Bla har de en PSR 18 Li-2 som verkar passa mig bra. Eftersom det ibland kan bli lite uppehåll mellan projekten passar Li-jon tekniken mig bra. Den är liten och lätt samt har ett förhållandevis bra pris, 1589:- och listpris är 170 euro på bosch.de vilket innebär ug samma. Om man går på en PSR 12-2 med två batterier så kostar den på Hornbach 1249:- och på bosch.de 120 euro -> inte lika bra mao.