thomasx skrev:
Jo tack, jag vet. Jag har också gamla timmerväggar, har haft en hitachi 18v och har nu en makita 18v, och visst går det att köra såna skruv med dessa, men ska man göra det i någon större utsträckning är det helt klart min uppfattning att en grövre dragare gör sig mycket bättre.

Sen är det nog en liten tankevurpa nånstans här tror jag. Om du så har 10 batterier får du inte ut mer än ett batteri var 30e minut ur en 30-minutersladdare. Så det är bara när du börjar din arbetsdag som du får dubbel eller trippel kapacitet av ditt tredje batteri.

Makitas fläktkylda ger 100% laddning på 23 minuter ;)
Jovisst men det brukar ju bli pauser i skruvandet då och då när man t.ex sågar material, mäter, fikar eller liknande, då hinner man kanske ladda 2 batterier.
Så har man fler batterier så brukar man klara sig bättre trots en laddare.
Vid hård körning blir ju även batterierna varma så dom måste ligga en stund innan laddaren startar.

Jag gör det iaf. :)

skalman1 skrev:
Jovisst men det brukar ju bli pauser i skruvandet då och då när man t.ex sågar material, mäter, fikar eller liknande, då hinner man kanske ladda 2 batterier.
Så har man fler batterier så brukar man klara sig bättre trots en laddare.
Vid hård körning blir ju även batterierna varma så dom måste ligga en stund innan laddaren startar.

Jag gör det iaf. :)
Ja visst, ibland hinner man ladda till och med två batterier mellan vändorna så visst är det bättre med fler batterier, men skillnaden är inte så stor som man kan ledas att tro eftersom det ändå begränsas av laddtiden.

Det sitter ju en fläkt i laddaren, så batterierna kyls fortare om du sätter dom där i, laddaren har full koll, är det för varmt laddar den inte förrän batteriet svalnar.

Mullbär skrev:
Det låter som du har ganska mycket att skruva. Jag har provat och ägt ett antal olika maskiner men ingen slår min Makita BHP 451, 18 V 3,0 AH. Går upp till 25000 varv per minut. Slagborr , skruvdragare och borr. Den kostar lite mer, men att avända den är jämfört som att skruva i smör mot att kämpa med en annan "vanlig" hobbyskruvdragare (då får man ta i!). Skall man göra så mycket som du räknar upp här skulle jag varmt rekommendera att faktiskt införskaffa en skruvdragare med "bättre batteristyrka". Man har faktiskt igen det i alla fall på orken och tiden!
25000 rpm, bullshit!

Finns ingen maskin som roterar så snabbt pga att den skulle bli helt oanvändbar.

Nimajneb skrev:
25000 rpm, bullshit!

Finns ingen maskin som roterar så snabbt pga att den skulle bli helt oanvändbar.
Han menar 25500 slag/minut. Annars är det en överhandsfräs eller en slip han menar ;)

thomasx skrev:
Han menar 25500 slag/minut. Annars är det en överhandsfräs eller en slip han menar ;)
Intressant tanke med en sexkants spännhyllsa o bits till en överhandsfräs.

Btw så är ju slagfrekvensen ointressant, det handlar ju om slagkraften.

Nimajneb skrev:
Intressant tanke med en sexkants spännhyllsa o bits till en överhandsfräs.

Btw så är ju slagfrekvensen ointressant, det handlar ju om slagkraften.
Haha, ja sexkant spännhylsa skulle ju faktiskt funka, och "bits" kallas ju frässtålen på engelska, ;)

Ja visst, men i specen gäller det att imponera med det man kan ;)

Tänkte bidra lite med mina erfarenheter. Jag har precis byggt klart mitt egna hus på ca 160 m2. Jag har valt att skruva hela stommen och allt som går. Det enda som är spikat är råsponten och fasaden. Grövsta dimensionen på skruv jag använt är 6 x 160. Utöver detta har jag byggt en 90 m2 terrass. Sammanlagt har jag nog dragit 20.000 skruv inkl ankarskruv till takstolarna.

För mig har snabbladdning varit helt avgörande. Man skall ju inte köra slut på batteriet helt innan laddning. Mitt val föll på en Hitachi 18V (DS18DFL). 43Nm 1,6 kg, 2 st 1,5 Ah batterier. Den har jobbat på utan problem i alla lägen och känns som ny nu ett år senare trots extrema påfrestningar. Jag säger inte att den är bäst, men jag har varit väldigt nöjd med den och har inget att anmärka på. Dessutom ligger den oerhört bra i handen, mycket viktigt! Värd att ta en titt på. Köpte min på Hornbach.

Redigerat:
jo hitachi´s grepp faller mig helt i smaken med:)(har en:))...och snabbladdning har varit
avgörande för mig med, finns inget värre än att sakna stret i dragaren när man
som bäst behöver det.
För ett tag sedan så hade jag alla mina dragare utlånade så jag fick tyvärr
låna en b&d och hör och häpna, den klarade av att dra hela 5-8 gipsskruvar
per laddning, då kan man lätt hålla sig för skratt:)
"hade" även en PSR tidigare men efter att min kära far lånat den så ligger den
nu i delar i väntan på en ny motor.
Saker som gör mitt val av dragare:
* greppet/balansen i maskinen
* styrka
* 13mm schuck på minst en maskin
* dubbla batterier
* hård väska
* snabbladdare
* märkesmaskin
* vikt/storlek

finns säkert fler kriterier men så väljer jag min maskin, sen är ju rätt pris också viktigt men
man får oftast vad man betalar för...har lagt ner att köpa "billiga" maskiner...
/
M

Har TS bestämt sig än??

/C

Nej, bara man är medveten om vad man köpt. :)
Och eftersom det nyligen varit upp på tal tycker jag det kan vara bra att påpeka.

Sen att Ryobis support inte verkar vara mest serviceminded och kunnig i historien, men får man inga problem så behöver man ju inte befatta sig med dom.

Men visst, jag hade en Bosch 10,8V dom tvärdog, skillnaden var dock att jag att lämnade in på lokala elverktygsrep-firman, och påtalade att batteriet kom från en maskin köpt i UK eller Tyskland, och de svarade inga problem.
1dryg vecka senare hade jag ett nytt batteri att hämta. :)

Redigerat:
FredrikR skrev:
Sen att Ryobis support inte verkar vara mest serviceminded och kunnig i historien, men får man inga problem så behöver man ju inte befatta sig med dom.
Ryobis kundsupport är väl inte rätt ställe att vända sig till med sådana ärenden, vad säger åf som sålt den?

Maxikatten skrev:
efter att ha tagit mig ur B&D-träsket. ;)
:)

"Unik premiumlitiumjonteknik från Bosch ger 400 % längre livslängd "

säger bosch om din dragare, premiumlitiumjonteknik, vad blir det härnäst tro, ultraextremepremiumlitiumjonelektronikteknologiteknik kanske ;)
Hade dom hittat ett sätt att förlänga livslängden 400% (jämfört med vadå?) hade det nog fått ett aningen större genomslag :rolleyes:

Förövrigt drar den säkert större skruv än du testat också, det är nog en rejäl dragare det där, säkert ett bra köp.

Maxikatten skrev:
En sån här [länk] köpte jag från Tyskland för ca 1700kr. Då får du med två batterier och en L-boxx. Klarar att försänka 6x80 skruv, grövre har jag inte provat. Den är liten och väldigt lätt och tillräckligt stark för ganska många tillämpningar. Om det är den bästa som finns har jag ingen aning eftersom det är den första jag köpt efter att ha tagit mig ur B&D-träsket. ;)
Det där är nog den maskin som passar mina händer bäst av de jag hållit i, smalt och fint handtag som gör att den ligger säkert i handen samtidigt som man kan hålla i den ordentligt. Skulle jag välja en skruvdragare idag så skulle den nog ligga överst på listan.

Det finns en (ny?) variant som heter GSR 18 V Li vilken är kortare & starkare (dock tyngre) med förhoppningsvis samma bekväma slimmade handtag. Den verkar mycket intressant IMO:
http://www.bosch-professional.com/s...4694/sladdloesa-borrskruvdragare/gsr-18-v-li/
fast om det är en ny modell så lär den väl knappast gå att köpa för 1700:- med två batterier. :S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.