I många instruktionsböcker står det att man ska ladda batterierna minst 10-16 timmar innan man använder dem. Någon som har koll på varför, och om det spelar någon roll i praktiken? Trodde det berodde på minneseffekten hos älder batterier, varför är det vikitgt med Li-Ion?

Niclas Jonsson skrev:
Mig veterligen finns det endast ett fåtal batterifabriker i värden. Ägarna till dessa, varav bl a Panasonic är en, förser alltid sina egan apparater med den bästa tekniken och kapaciteten. Därav att Panasonics skruvdragare har haft mest kraft längst (Ah). Sen är det en fallande skala, sämre och billigare ju billigare maskin du köper. Idag är ju batteri och laddare minst hälften av maskinpriset du betalar. Därför kan inte en maskin som kostar 1/3 del ha ett lika bra batteri som en proffsmaskin.

Man får vad man betalar för, igen, alltså.
Så sant som det är sagt. Även jämnheten på cellerna är viktig. Är en cell dålig blir hela batteripacket dåligt. Dyrare märken mäter upp cellerna noggrannare och får jämnare - bättre batteripack.
Skulle inte förvåna mig om det inte är skillnad på elektroniken i batteriet också.

Tja,
Jag kan bara spekulera, de som har skrivit instruktionsboken har inte förstått att man bytt batteriteknologi.

Annars finns det en del kontrollelektronik, som kapacitetsmätare, som behöver initieras. De initieras genom denna långa laddning.

Jag har surfat på lite datablad för li ion celler och där står det ingenting om "initial charging", Däremot står det en del om hur mycket som batterierna laddar ur sig över tiden.

Har pratat med kundsupporten på ryboi nu. Hon som satt där ville allt annat än att hjälpa kunder verkade det som. Hon ansåg att dessa batterierna ska laddas ut av sig självt efter ett par veckor. Jag sa, att nej så är det inte. Och förklarade hur det låg till. Något hon höll med om efter ett tag (hur kan jag som lekman övertyga en som ska föreställa expert att ändra åsikt om en sådan enkel sak som denna?).
I och med att jag redan bytt batteriet en gång och det blev samma fel så tyckte hon att jag kunde få pengarna tillbaka.
Något jag troligen kommer köra på. Även om det säkert kan vara så att nästa batteri fungerar perfekt.
Mitt förtroende både för Roybis kundsupport och Roybis teknik i sig självt har fått sig en törn. Finner ingen anledning att fortsätta köpa deras saker.

Mvh

Stefan

Redigerat:
Låter osannolikt att det skulle vara fel på 2 st batterier det är antingen din laddare eller verktyget, har de bytt ut batteriet en gång så vinner du nog ingenting på att byta batteri igen utan mer på att byta ut något annat.

Andy78 skrev:
Låter osannolikt att det skulle vara fel på 2 st batterier det är antingen din laddare eller verktyget, har de bytt ut batteriet en gång så vinner du nog ingenting på att byta batteri igen utan mer på att byta ut något annat.
De har bytt ut allt 2 ggr men samma fel kvarstår (ink laddare).

Köpte en bosch xxx 26 istället .
Körde dubbelt så länge som jag kunde köra med roybin igår och dubbelt så tufft med dubbelt så bra resultat (klipper finare) och batteriet tog inte ens slut.
Kommer inte köpa Roybi på ett tag igen.

En sak som inte nämnts tidigare är verkningsgraden för motorerna i batterimaskinerna.
En billig varvtalsreglering kan ge 50% medan en bra är väl närmare 80% i verkningsgrad. Det gör att ett batteri med samma kapacitet räcker nästan dubbelt så länge.

Svågern bytte sin Blåa Bosch tigersåg till en Hilti, då batterilivslängden var avgörande. Det var ju löjligt att släpa med sig mer än två fulladdade batterier ut på jobb, samtidigt som det inte gick att ladda under jobbet. Hilti fungerade och Bosch gjorde det inte.

Exakt varför, vet jag inte, men Boschen lämnade han tillbaka efter en vecka.

Köpte en Ryobi grästrimmer här för ett tag sen och laddade då upp batteriet och körde tills det tog slut, satte den i laddaren när jag var klar och laddade fullt och ryckte sen ut kontakten och tog batteriet efter 1 vecka då jag skulle använda det igen och satte det i trimmern.
Jag började köra men den stannade direkt, tryckte på strömbrytaren igen och den startade och stannade direkt. Batteriet var urladdat.
Laddade det igen och sen gick det att köra som vanligt. Ska se om det blir likadant nästa gång för om det blir det blir det ett samtal till Ryobi, blir kul om de säger samma sak igen att de ska ladda ur sig själva.

Har aldrig haft detta problem med mina Makita-batterier och de har legat fulladdade bra mycket längre än 1 vecka.

Redigerat:
Bezt skrev:
...laddade då upp batteriet och körde tills det tog slut, satte den i laddaren när jag var klar och laddade fullt och ryckte sen ut kontakten och tog batteriet efter 1 vecka...
Precis så gjorde jag också, och batteriet var urladdat för mig också. Nu har jag istället plockat ur dem ur laddaren efter en dag eller två (laddaren strömsatt hela tiden alltså) och förvarat dem löst. Då blir det ingen urladdning vad jag kan se. Så det kan vara laddaren som är dumt gjord...

Ja så kan det vara, tänkte på det sist jag laddade att jag skulle ta bort batteriet ur laddaren men det glömde jag nog.
Får ladda det igen och ha det vid sidan om så får vi se hur det beter sig.

stew skrev:
De har bytt ut allt 2 ggr men samma fel kvarstår (ink laddare).

Köpte en bosch xxx 26 istället .
Körde dubbelt så länge som jag kunde köra med roybin igår och dubbelt så tufft med dubbelt så bra resultat (klipper finare) och batteriet tog inte ens slut.
Kommer inte köpa Roybi på ett tag igen.
Man får vad man betalar för...

Bubblaren skrev:
Man får vad man betalar för...
Precis, där för köpte jag Ryobi och aldrig ångrat mig eftersom de fungerar perfekt.

Rund_skruvad skrev:
Precis, där för köpte jag Ryobi och aldrig ångrat mig eftersom de fungerar perfekt.
Uppenbarligen är det inte så för alla...

Bubblaren skrev:
Uppenbarligen är det inte så för alla...

Som med allt annat,
Tycker jag läser väldigt lite negativt om royby i förhållande till hur mycket de verkar sälja.

Det finns alltid måndagsexemplar tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.