8 915 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Skruvdragare - vilket träsk!
Sen jag köpte min makita slagskruvdragare gör den närmare 100% av alla jobb. Min gamla atlas skruvdragare får rycka in när jag ska köra med hålsåg eller andra "udda" jobb eftersom den har chuck.
Idag finns det mesta anpassat för skruvdragare med bitsfäste, borr med sexkant, försänkare etc. Så chuck är inte lika viktigt som förr, men har man inget alternativ bör man ändå satsa på en med chuck tycker jag. Annars är det väldigt smidigt med en maskin med bitsfäste, maskinen blir lättare också.
Det man ska tänka på med slagskruvdragaren är att det inte är alls lika jobbigt för handleden, eftersom maskinen inte vrider emot när skruven börjar gå trögt. En vanlig maskin måste man hålla emot och efter några hundra skruv riskerar det börja göra ont i handleden.
Ska du sätta mycket gips kan jag verkligen rekommendera en skruvautomat, det går oändligt mycket fortare att skruva upp gipsen och det blir rätt varje gång. Skruven är kanske lite dyrare men inte så det stör, särskilt inte med tanke på tiden man sparar och hur mycket smidigare det är, dessutom kan men enkelt hålla gipsen på plats med en hand och ändå skruva med den andra, dragaren håller ju skruvarna själv. Jag har precis sålt en här på sälj-forumet, den gick på en timme.
Idag finns det mesta anpassat för skruvdragare med bitsfäste, borr med sexkant, försänkare etc. Så chuck är inte lika viktigt som förr, men har man inget alternativ bör man ändå satsa på en med chuck tycker jag. Annars är det väldigt smidigt med en maskin med bitsfäste, maskinen blir lättare också.
Det man ska tänka på med slagskruvdragaren är att det inte är alls lika jobbigt för handleden, eftersom maskinen inte vrider emot när skruven börjar gå trögt. En vanlig maskin måste man hålla emot och efter några hundra skruv riskerar det börja göra ont i handleden.
Ska du sätta mycket gips kan jag verkligen rekommendera en skruvautomat, det går oändligt mycket fortare att skruva upp gipsen och det blir rätt varje gång. Skruven är kanske lite dyrare men inte så det stör, särskilt inte med tanke på tiden man sparar och hur mycket smidigare det är, dessutom kan men enkelt hålla gipsen på plats med en hand och ändå skruva med den andra, dragaren håller ju skruvarna själv. Jag har precis sålt en här på sälj-forumet, den gick på en timme.
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Det låter som du har ganska mycket att skruva. Jag har provat och ägt ett antal olika maskiner men ingen slår min Makita BHP 451, 18 V 3,0 AH. Går upp till 25000 varv per minut. Slagborr , skruvdragare och borr. Den kostar lite mer, men att avända den är jämfört som att skruva i smör mot att kämpa med en annan "vanlig" hobbyskruvdragare (då får man ta i!). Skall man göra så mycket som du räknar upp här skulle jag varmt rekommendera att faktiskt införskaffa en skruvdragare med "bättre batteristyrka". Man har faktiskt igen det i alla fall på orken och tiden!
Men bara om man har två. Bäst är givetvis att ha många starka, men hellre två som är sådär, än en enda stark.FredrikR skrev:
Ju oftare man laddar, ju snabbare förstör man batteriet (nya batterier saknar "minnet" gamla batterier hade, men de tål fortfarande inte obegränsat med laddningar). Har man bara ett batteri, vill man inte gärna ha det oladdat, så då laddar man oftare och förstör det snabbare, eller står där utan kraft en dag.
--- Mats ---
Fördelen, med de nya (LiIon) är ju att självurladdningen är riktigt låg, jämfört med tex NiCd och NiMh. 
Men batterierna är en förbrukningsvara som slits, och ofta ganska kostsam sådan om man tänker sig handla originalbatterier.
Men batterierna är en förbrukningsvara som slits, och ofta ganska kostsam sådan om man tänker sig handla originalbatterier.
Va ett himla tjatande om att min är bättre än din osv.
Köper man en dragare av ett bra märke så får man en bra produkt. Därför är det bara för TS att masa sig iväg till en affär o känna på vilken som känns bäst att hålla i, här skiljer det stort mellan olika modeller och det är bara du själv som kan säga vilken som är skönast.
Köp inte heller större dragare än du behöver, den kostar mer, tyngre (känns stor skillnad om du skruvar mycket i tak eller vägg) och är klumpigare är du ska tex skruva möbler.
Däremot är två batterier och helst en laddare som laddar på ung 30min ett måste.
Köper man en dragare av ett bra märke så får man en bra produkt. Därför är det bara för TS att masa sig iväg till en affär o känna på vilken som känns bäst att hålla i, här skiljer det stort mellan olika modeller och det är bara du själv som kan säga vilken som är skönast.
Köp inte heller större dragare än du behöver, den kostar mer, tyngre (känns stor skillnad om du skruvar mycket i tak eller vägg) och är klumpigare är du ska tex skruva möbler.
Däremot är två batterier och helst en laddare som laddar på ung 30min ett måste.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
En laddare som laddar på 30min som ett måste? Nää.. man hinner aldrig skruva 250 skruv på en halvtimme heller? Och om man sitter i en sits där man kanske skulle behöva det så passar nog en skruvpistol bättre. Allt under en timme är klart godkänt. Resten är en lyx.
Men så tycker vi olika också..
/C
Men så tycker vi olika också..
/C
Jepp, alla skruvdragardiskussioner slutar med att det finns en hel serie produkter som anses bäst. För andra områden kan man ofta hitta en modell som är bättre, men kanske inte billigast. För skruvdragare är det annorlunda, det handlar om vad man tycker känns rätt. Prova ett par bra, välj en, känns den rätt kan det inte bli fel så länge det är ett någorlunda märke. Däremot, att köpa en maskin som någon tycker är jättebra kan visa sig fel, bara för att man bedömmer skruvdragare efter hur det känns, inte efter specar.Nimajneb skrev:Va ett himla tjatande om att min är bättre än din osv.
Köper man en dragare av ett bra märke så får man en bra produkt. Därför är det bara för TS att masa sig iväg till en affär o känna på vilken som känns bäst att hålla i, här skiljer det stort mellan olika modeller och det är bara du själv som kan säga vilken som är skönast.
Köp inte heller större dragare än du behöver, den kostar mer, tyngre (känns stor skillnad om du skruvar mycket i tak eller vägg) och är klumpigare är du ska tex skruva möbler.
Däremot är två batterier och helst en laddare som laddar på ung 30min ett måste.
--- Mats ---
Jo tack, jag vet. Jag har också gamla timmerväggar, har haft en hitachi 18v och har nu en makita 18v, och visst går det att köra såna skruv med dessa, men ska man göra det i någon större utsträckning är det helt klart min uppfattning att en grövre dragare gör sig mycket bättre.skalman1 skrev:
Sen är det nog en liten tankevurpa nånstans här tror jag. Om du så har 10 batterier får du inte ut mer än ett batteri var 30e minut ur en 30-minutersladdare. Så det är bara när du börjar din arbetsdag som du får dubbel eller trippel kapacitet av ditt tredje batteri.
Makitas fläktkylda ger 100% laddning på 23 minuter