19 505 läst ·
134 svar
20k läst
134 svar
Skruvdragare för elektriker..
Jag drar av hela centrotectchucken, på så sätt blir "trycket" och "draget" åt samma håll, vilket gör det lätt och snabbt att utföra med en hand. Och det är mycket lättare att greppa om chucken med en hand (i ännu högre utsträckning om man har en handske på handen) än vad det är att dra ut bara bitset. Dessutom är chuc+bits otroligt mycket lättare att hitta i fickan än vad bara ett bits är.skalman1 skrev:Min teknik tror jag inte är felet, stod och bytte bits i c12 med en hand när jag stod på stege och monterade vindskivor.
Det jag menade var att en magnetisk bitshållare är det ju bara att dra ur bitsen ur, med centrotec så måste man ju även dra den gröna ringen bakåt.
Men det kan ju även vara så att vi upplever olika saker som smidigast, jag menar inte att just jag har "rätt".
![]()
Den väger nästan inget, den är liten och i plast. Jag brukar ha 2 eller 3 med mig.Preed skrev:
Här finns en bild på hur de ser ut: http://www.festoolusa.com/images/features/tdrill-feature-1.jpg
Okej, jag brukar ha 55mm centrotecbits sittande på c12:an.Daniel_N skrev:Jag drar av hela centrotectchucken, på så sätt blir "trycket" och "draget" åt samma håll, vilket gör det lätt och snabbt att utföra med en hand. Och det är mycket lättare att greppa om chucken med en hand (i ännu högre utsträckning om man har en handske på handen) än vad det är att dra ut bara bitset. Dessutom är chuc+bits otroligt mycket lättare att hitta i fickan än vad bara ett bits är.
1 i chucken och 2 på maskinen, för då slipper man rota i fickorna efter bits när man ska byta.
När jag tänker efter så har jag nog aldrig använt slagskruvdragare inomhus. Alltid utomhus o alltid hörselskydd. Men oj vad dom är bra för kraftiga skruvar frallor tex. och skruvaf mellan 60 o 120mm. Däremot lite sämre på långa skruvar >130mm.Danne031 skrev:
Vidare så har jag märkt att övergången mellan hex o 1/2" hylsan måste vara riktigt tight
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Det har jag också lagt märke till, och dom måste vara av bra kvalite.Nimajneb skrev:
Flera stycken har deformerats så att dom har fastnat i hex fästet. q(;^
Nu använder jag ampro:s och dom har funkat i ett år nu.
Angående ljudnivån så har jag en gdr 10.8 i jobbet där jag ibland mekar med kartongpressar och liknande.
Ljudet av en slagskruvdragare blir rätt högt när man skruvar i en maskin som har flera kvadratmeter av 1mm plåt på baksidan som endast sitter fast i kanterna, och man är ju för lat för att hämta hörselskydd också.......
Så nu har jag minidragare, bitsar och 1000V mejslar inhandlade.. Blev totalt 8st WERA 1000V mejslar så det rök 1000kr bara på dom.. Men jag har bara bitshållare modell enkel.. En T30-bits låstes fast i hållaren när jag körde knatterdragaren igår och drog 6x100mm träskruv och jag fick vrida loss den med tång, så jag ska nog inte använda en sån bitshållare i knattraren..
Så imorgon ska jag inhandla en Wera BiTorsion hållare.. Har försökt hitta min HEX 1/4"->1/2" hylsadapter men den måste ha gömt sig på något bra ställe, och fanskapet kostade nästan 400kr.. :/
Finns det någon bra svensk onlinebutik som saluför Weras bitshållare och bitssatser? Tänker jämföra priset online mot butiken i stan, för dom där rackarna kostar ju någon hundralapp..
Finns det någon bra svensk onlinebutik som saluför Weras bitshållare och bitssatser? Tänker jämföra priset online mot butiken i stan, för dom där rackarna kostar ju någon hundralapp..
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Skolan håller egentligen med alla verktyg, dock saknades en del i min verktygslåda som skulle kompletteras senare, men jag köper en del verktyg som jag vet att jag kommer använda privat också.. Mejslarna från skolan var dessutom rätt slitna och på nån var isoleringen bortskuren.. :/ Som, spänningsprovare har vi Fluke T5-600 med tångamperemeter..
Jo jag har några 50mm bitsar som följde med i Bosch bitssatsen jag fyndade för 150kr, dock inga torx bara PH/PZ och spår..
Jo jag har några 50mm bitsar som följde med i Bosch bitssatsen jag fyndade för 150kr, dock inga torx bara PH/PZ och spår..
Knacka lite lätt på bitsen med något hårt material så lossnar bitsen från hållaren. På välsorterade järnaffär kan du köpa lösa 50 mm torxbitsar. Brukar köpa mina hos Bromma järn. Men om du vill ha Ph och Pz så kan du även kolla hos Bygma, vet dock inte om det finns där du bor.