En sån chuck pallar nog inte länge. Det är inte hexfäste på min löstagbara, utan ett mycket stadigare. 13 mm chuck och i metall.
 
Rikard Ågren skrev:
Småskruvning blir med en Bosch 10,8 för tillfället. Är inne på tredje maskinen på ca 4 år. Tycker att de borde hålla längre
3 maskiner på 4 år? Tycker du borde sluta köpa Bosch då.. :o
Jag vet en kille som har en Makita dragare som är över 30 år gammal och snurrar bra fortfarande, han har fått byta kol en gång och några omgångar batterier genom åren.. Men då var det också skillnad på kvalitén förr då varje maskin provkördes innan dom lämnade fabriken..
 
Rikard Ågren skrev:
En sån chuck pallar nog inte länge. Det är inte hexfäste på min löstagbara, utan ett mycket stadigare. 13 mm chuck och i metall.
Kan du inte köpa en extra chuck som reservdel då?
 
Preed skrev:
Så vad skruvar ni andra upp klammer och kontakter/dosor med? Skruvmejsel bara eller? Hur många använder en större maskin för det? Jag fick höra att bara 3% av elektrikerna jobbar hela vägen till pension och det största bortfallet är pga axlar/nacke som tar slut.. Hoppas mina minidragare kan hjälpa mig lite där... :)
Nu när du ska bli elektriker så får du lära dig att säga rätt namn på saker och ting, och strömställare/vägguttag (installationsapparater/apparater) kallas inte för "kontakt". ;):cool::rolleyes:

Jag använder min Hilti SF-121 A (där jag har PH2-bits på) tillsammans med de fyra skruvmejslar jag har på mig till att skruva upp saker. Ska det skruvas med PZ2 eller dyl. så är det skruvmejseln som får rycka in. Det går fortare än att hålla på att byta bits och grejer.


//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Jag använder min Hilti SF-121 A (där jag har PH2-bits på) tillsammans med de fyra skruvmejslar jag har på mig till att skruva upp saker. Ska det skruvas med PZ2 eller dyl. så är det skruvmejseln som får rycka in. Det går fortare än att hålla på att byta bits och grejer.
//Patrik
*host*centrotec*host*
 
Daniel_N skrev:
*host*centrotec*host*
hrm
antingen är du förkyld o allmänt förvirrad eller så har du börjat frilansa för Festool.

Men du brukar ju inte göra osaklig reklam för produkter;)
 
Daniel_N skrev:
*host*centrotec*host*
Personligen tycker jag inte att det egentligen går snabbare med centrotec, jämfört med en vanlig magnetisk bitshållare så är det ju långsammare.

Största fördelen tycker jag är att det finns så många olika prylar som passar i centrotec chucken.




"springer för livet" ;)
 
Att byta till en annan bitshållare, gör väl ändå inte så att det går fortare än att bara dra upp skruvmejseln som sitter på sidan av höften och skruva i skruven?
För att byta bits behöver man ju sätta fast skuvdragaren mellan benen, dra ut bitsen, leta på den andra stoppa i, skruva in skruven, sedan göra samma procedur igen för att byta tllbaka till den gamla bitsen.

Så länge den inte byter sig själv så kommer i alla fall jag fortsätta med skruvmejslar (så vida det inte gäller att skruva en massa skruvar med t.ex. PZ2, då byter man ju såklart).

//Patrik
 
Eller så har man ett sexigt hölster som man tjongar ner dragarn i, drar ur bitsen från bitshållaren som sticker ut lite nedanför hölstret och byter... :) Borde gå med en hand också bara man har bitsarna på ett bra sätt..

Men ja, ska man nu bara skruva några enstaka skruvar, ett vägguttag eller någon strömställare, så är det ju enklast med mejseln.. :) En dragare är väl inte direkt VDE klassad för 1000V heller så de gånger man jobbar med spänning så är det ju bara isolerade mejslar som gäller..

makitaholster.jpg
 
Redigerat:
skalman1 skrev:
Personligen tycker jag inte att det egentligen går snabbare med centrotec, jämfört med en vanlig magnetisk bitshållare så är det ju långsammare.

Största fördelen tycker jag är att det finns så många olika prylar som passar i centrotec chucken.




"springer för livet" ;)
Du måste träna mer, centrotec är otroligt snabbt att byta med. Även jmf med vanlig magnetisk bitshållare. Jag har ett par långa bits monterade i centrotechuck i verktygsfickan, med chucken uppåt så sitter de väldigt lätt tillgängliga. Sen går det mycket fort att byta.
 
Nimajneb skrev:
Men du brukar ju inte göra osaklig reklam för produkter;)
Hoppas du inte upplever det så. Reklam för centrotec gör jag gärna, och den är enligt min mening inte osaklig.
 
Daniel_N skrev:
Du måste träna mer, centrotec är otroligt snabbt att byta med. Även jmf med vanlig magnetisk bitshållare. Jag har ett par långa bits monterade i centrotechuck i verktygsfickan, med chucken uppåt så sitter de väldigt lätt tillgängliga. Sen går det mycket fort att byta.
Min teknik tror jag inte är felet, stod och bytte bits i c12 med en hand när jag stod på stege och monterade vindskivor. :)

Det jag menade var att en magnetisk bitshållare är det ju bara att dra ur bitsen ur, med centrotec så måste man ju även dra den gröna ringen bakåt.


Men det kan ju även vara så att vi upplever olika saker som smidigast, jag menar inte att just jag har "rätt".


:)
 
Daniel_N skrev:
Hoppas du inte upplever det så. Reklam för centrotec gör jag gärna, och den är enligt min mening inte osaklig.
vad jag menade var att du alltid motiverar dina synpunkter på ett mycket sakligt o bra sätt. Dina objektiva åsikter framkommer även dessa tydligt.

Därför kände jag inte igen dig med ditt hostande:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.