19 505 läst ·
134 svar
20k läst
134 svar
Skruvdragare för elektriker..
Innan nu förköper dig...Preed skrev:A. DS 14 DBL klarar dosfräs..
B Sen funkar ju inte hammarfunktionen riktigt tillfredställande på en batteridriven kombinerad skruv/slag,
C. helst ska man ju ha en större sladdmaskin för sånt..
D, Småhål i mjukbetong/tegel tror jag nästan att min TD090DWE klarar av med sina 90Nm och 3000slag/minut(små slag men ska nog gå bra med upptill runt 5mm borr)
E. Jag har faktiskt borrat mindre hål i betong med en vanlig skruvdragare utan slagfunktion och det funkade det med..![]()
A. Yes, inte påstått något annat heller men däremot tillför den inte så mycket mot 10.8an
B Jasså, total nyhet för mig, dessa maskiner fungerar förträffligt som skruvdragare och borrmaskin i åväl trä, metall som tegel/puts etc (Iaf den maskinen jag har)
C. Förr att borra i betong måst du ha en borrhammare och ja det är bra om den är sladdriven
D. Tvivlat jag starkt på att en slagskruvdragare ska kunna klar detta, det finns väl inte ens betongborr som passar i en slagskruvdragare
E. Sorry men att borra i betong med en skruvdragare tvivlar jag på att du kommit längre än 0,3mm
Jag tror att du blandar ihop saker här:
betong-tegel puts osv
skruvdragare, slagskruvdragare, slagborrmaskin,borrhammare
Allt ovan är helt skilda saker som används för olika ändamål
Jag fick med ett hölster till maskinerna också, tyvärr skulle det fästas i bältet genom en nylonsölja på hölstret som inte gick att öppna och dessutom var för liten för att trä igenom hela bältet, och iom att ett snikki bälte är som det är(nylonbältet fastsytt i vadderingen), så fungerade det inte.. Som tur är har jag några Tek-Lok liggandes så jag tog helt sonika och skruvade dit ett sånt så nu kan jag hur snabbt som helst fästa/lossa hela hölstret från bältet
Smidigt om jag snickrar hemma och inte konkar runt på snikkibältet att bara kunna haka hölstret i byxbältet 
Jag gillar inte dom flesta 3,6 voltarna för att A) Dom saknar oftast momentinställning och B) dom har bara en hastighet.. Har dragit sönder gängan på ett antal småskruvar(typ dom som sitter i en dator faktiskt) med min IXO..Nimajneb skrev:
Du har helt rät i att det krävs en helt annan teknik. Min grabb fixar det utan problem... annars hade han fått ta en annan maskin.Preed skrev:
Det finns ju tex ProDrive som visst har steglös hastighet. Momentinställningen har jag aldrig gillat.
Nej det är ju bättre att ha steglös hastighet, en momentinställning gör bara att man gasar på och tror det ska gå bra, men det blir ju nästan samma funktion som en slagskruvdragare så man kan lika gärna dra sönder gängorna på så sätt med..
Makitan i Haglöfsbyxorna
Makitan i Haglöfsbyxorna
Ytterligare ett användningsområde, men kanske främst för lata föräldrarNimajneb skrev:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article2482489.ece

Korkskruven får vara åt kärringarna då, jag dricker inte vin..
Whiskeykorkar behöver man iaf inte korkskruv till
På tal om det, dags att hälla upp ett glas 21-årig Glenfarclas.. ;D
Idag har jag provkört miniknatterdragarn en sväng genom att skruva några kvadrat med 16mm tryckt trall.. Det blev väl i runda slängar 150-200 30mm skruvar och ett par 6x90mm Jetting innan batteriet tog slut.. Tycker det är rätt ok för en så liten maskin..
Idag har jag provkört miniknatterdragarn en sväng genom att skruva några kvadrat med 16mm tryckt trall.. Det blev väl i runda slängar 150-200 30mm skruvar och ett par 6x90mm Jetting innan batteriet tog slut.. Tycker det är rätt ok för en så liten maskin..
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har en Milwaukee (PDD 12 tror jag) där chucken är löstagbar med hexfäste bakom. T70 fräsen i chucken och plattborrarna i hexfästet, snabba byten och riktigt smidigt. Det optimala vore en chuck till där T80n fick sitta
Det finns lösa chuckar med hexfäste att köpa om man vill haRikard Ågren skrev:
Så vad skruvar ni andra upp klammer och kontakter/dosor med? Skruvmejsel bara eller? Hur många använder en större maskin för det? Jag fick höra att bara 3% av elektrikerna jobbar hela vägen till pension och det största bortfallet är pga axlar/nacke som tar slut.. Hoppas mina minidragare kan hjälpa mig lite där...
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Småskruvning blir med en Bosch 10,8 för tillfället. Är inne på tredje maskinen på ca 4 år. Tycker att de borde hålla längre