Det viktigaste är sannolikt att välja skruv av rätt kvalité, dvs rostfri A2 eller riktig rostfri A4 som är syrafast. Man har ju kommit fram till att impregneringsvätskan är mer korrosiv är tidigare känt.
Väljer du en belagd skruv som normalt sett är härdad får du räkna med att brädorna kommer att knäcka en stor del av skruvarna när trät har rört på sig ett antal vintrar och somrar. Större trädäck (70m² och uppåt om jag minns rätt) ska alltid skruvas med rostfri skruv pga rörelserna blir större i stora trädäck, detta var tumregeln från en tillverkare av skruv redan för tio år sedan.

Det är fint att se på ett trädäck som är skruvat med dold skruv, men jag håller med om att de kommer vara jobbigare att skruva upp den dagen man ska bort med en bräda av okänd anledning.

Jag har skruvat med Camos system för dold skruvning, och tycker att det funkade bra. Skulle dock inte göra en altan med det till mig själv. Tidsmässigt går det typ lika fort som med vanlig skruvning, den stora vinsten är ju att det inte är lika kritiskt att man sätter skruvarna på en fin rad.
Förespråkar alltid vanlig trallskruv om någon frågar.

/Bs

J
Har skruvat både dolt och ovanifrån och tycker dolt blev snyggare. Tog marginellt längre tid och använde Heco.

P
altaxis altaxis skrev:
Förra ägarna la stort tralldäck med dold skruv och det är nog det mest korkade jag varit med om.
Många plankor som slagit sig men som är omöjliga att få upp då man inte får grepp i skruvarna. Även skruvar som gått av och brädor som då rest sig men återigen kan jag inte komma åt att få bort resterande skruvar för att åtgärda.
Trallen las 2020 eller 2021 så det är inte många år gammalt.

Jag skulle aldrig lägga med dold skruv.
Har den tidigare ägaren använt riktigt syrafasta skruvar (A4) eller bara 'Kalle Anka' rostfria (C3/4)?
Man måste naturligtvis göra rent Torxgreppet på skruven innan man försöker skruva ut skruven.
Jag håller på med ett liknande projekt, men med traditionellt monterad trałlskruv genom plankan och jag kan rekommendera att ha tillgång till tryckluft för att blåsa bort skiten som sitter i Torxgreppet efter det att man kratsat bort skräpet med en mindre skruvmejsel.

För allt i världen; passa på att göra alla eljobb innan du lägger trallen, plus lite extra. Jag HATAR att lyfta trall som legat 1+ år eftersom skallarna på skruvarna är fulla med skit och måste rensas, annars rundar jag bara skruvarna och då måste jag bräcka loss brädan istället. Har inte lossat på dolda skruvar ännu, men om de är värre är mitt råd ännu viktigare haha.

Så ska du ha belysning och uttag nånstans, dra govetvis för det, men tips är att även passa på att dra ut till ett par dosor i vardera ände. Då kan du i framtiden lyfta på mindre brädor när du helt plötsligt vill ha ett uttag till en kyl eller stereo, för då har du förberett för dosor lite här och var.

• Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
P
altaxis altaxis skrev:
Om det där var riktat till mig tycker jag du ska byta attityd. Du har ingen aning om min kompetens.

Jag har både byggt och rivit mer än gemene man men när träet har svällt över skruvarna som de gjort i mitt trädäck är det nästan omöjligt att ens nå ner till skallen.
Kanske har förra ägaren dragit dem för djupt eller så har jag bara otur med mitt trädäck.
Oavsett får jag i bästa fall fatt i 1/3 av skruvarna och det räcker inte riktigt för att få loss trallen.
Ska träplankan skrotas behöver man definitivt ett stämjärn (som man inte är rädd om), då får man loss alla skruvar som inte brister.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur svårt är det att hitta och skruva upp skruvarna ?

Jag har ibland behövt fixa lite med min trall, tex komma åt rör från stupränna som hade rört sig och lite annat och då behövt skruva upp ngn bräda då och då
Till vardags må skruvarna vara "osynliga" men när man tittar efter dem så syns de väldugt väl. Det är också lätt att dra upp dem och återmontera dem om man behöver.
20260527_214350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Har lite större tralljobb på gång, men insåg att det snart är 16 år sen jag gjorde det senast Så, tekniken går framåt. Det finns ju fina verktyg för dold, eller nästan dold skruvning idag som jag tror kan fungera bra. Men jag tar ju gärna in lite synpunkter.
tar det längre tid? Är det större risk att få sprickor i trät? Är merkostnaden för verktyg och skruv värt det estetiska?

Hittad den här videon med lite olika verktyg.
[media]
Det blir snyggare när man slipper synliga skruvar på ovansidan. Och mindre risk för stickor i bara fötter. (Trallvirket reser sig dock ofta vid kvistarna och den resningen blir ju densamma). Upplever att det lättare blir sprickor nära skarvarna med dold skruvning när brädorna vrider sig. Det är ju skillnad på att skruva diagonalt i kanten en bit under ovansidan mot att dra skruven rakt igenom. Camo (vars verktyg och skruvar min byggfirma använde) hävdar att man bör sätta en skruvregel vid varje skarv för att öka skruvavståndet till snittet/skarven. Säkert bra men undrar hur många (hantverkare) som gör det.

StigPeter StigPeter skrev:
Det blir snyggare när man slipper synliga skruvar på ovansidan. Och mindre risk för stickor i bara fötter. (Trallvirket reser sig dock ofta vid kvistarna och den resningen blir ju densamma). Upplever att det lättare blir sprickor nära skarvarna med dold skruvning när brädorna vrider sig. Det är ju skillnad på att skruva diagonalt i kanten en bit under ovansidan mot att dra skruven rakt igenom. Camo (vars verktyg och skruvar min byggfirma använde) hävdar att man bör sätta en skruvregel vid varje skarv för att öka skruvavståndet till snittet/skarven. Säkert bra men undrar hur många (hantverkare) som gör det.
Det är ju rådet sedan kanske 2020 med 45x95 på var sida om regeln vid stumskarv, just för att hamna längre ifrån ändträt med skruven. Ungefär i samma veva blev rådet att lägga en remsa takpapp ovanpå reglarna så inte trallen suger vatten från regeln och vice versa. Samt att reglarna håller ännu längre.

Sådana detaljer är skillnaden mellan någon som bryr sig om kvalitet och den som bara ska göra ett trädäck utan att krångla till det.

• Gilla
StigPeter
  • Laddar…
Hade jag byggt en trall idag så hade jag övervägt att sätta A4 bryggskruv istället, utan att dra ner i trät men satt dem i raka rader.
Jag tycker inte att det skämmer med rostfria skruv som syns, när det är lite större skalle. Dessutom är det lättare att dra lite vresigare brädor eftersom skallen är större.

K
Har gjort två altaner varav den senaste på 120+ kvm. Synliga A4 skruv.
Har verkligen inget problem med det, och köper inte riktigt att dold skruv skulle minska stickor i barnens fötter.
För de brädor jag lagt är det knappast skruven eller trät runt skruven som är problemet, utan trät i sig. Försök hitta 120kvm fläckfri trall utan märg, kvistar mm som spricker efter några år. Då hade man stått kvar på brädgården än idag…

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Mycket mindre risk att små barnfötter får elaka stickor om man använder dold trallskruv.
Håller med

Om jag tolkar svaren i tråden så finns det egentligen ingen risk ur ett konstruktionsmässigt perspektiv att använda dold skruvning? Det landar till syvende och sist i tycke och smak om vad man upplever som praktiskt i efterhand.

• Gilla
nordstrommm och 1 till
  • Laddar…
K
Bart Bart skrev:
Om jag tolkar svaren i tråden så finns det egentligen ingen risk ur ett konstruktionsmässigt perspektiv att använda dold skruvning? Det landar till syvende och sist i tycke och smak om vad man upplever som praktiskt i efterhand.
Det är också en altan, trall ovanpå en bärande konstruktion. Trä som rör sig med årstider, fuktighet mm. Så formkraven kan inte vara superhöga.

Trallen slår sig även vid ”synlig” skruvning, så det är lång fler faktorer som spelar roll än enbart skruvens placering. Således blir det till en klar majoritet ett estetiskt beslut.

Byggde precis runt 70 m2 med dold skruv Essve. Gick ganska lätt. Fick även dra upp på några igen vilket gick utan problem. Tycker rent allmänt att det ser bättre ut. Men det är i slutändan en smaksak. Skruvade några utan verktyg men tyckte att det gick smidigare och snabbare med.

Bart Bart skrev:
Fram till ca 1985 så spikade man trallen, vilket var mycket funktionellt & även estetiskt.
Men skruvtillverkarna tryckte på i branschen (dom ville sälja mer skruv), & talade gärna om hur "omöjligt" det var att byta ut enstaka trallbrädor när trallen var spikad ( med skruv skulle allting bli enkelt) & branschen styrdes snabbt över till att använda krysskruv. (som alla yrkesmän vet är värdelös att försöka demontera)

Sedan runt 1995 började torx få fäste i Sverige (ett betydligt bättre skruvgrepp), & 10-15 år senare använde man i stort sett "enbart" torx-skalle på det mesta.

Det finns flera olika problem när man talar om "infästning av trall", & kvaliteten på olika typer av "trallskruv" har varit "under all kritik", då många typer rostar/ärgar eller går av.
Rostfria är nog dem som "alltid" borde användas, men t o m där finns "bättre & sämre"

Sanningen är att alla dessa olika infästnings-sätt för trall är "lika dåliga", & dem alla ger "problem" när man efter 5-10 år behöver byta ut "ett par" trallbrädor. Skruvskallen ska redan vid ny-montering skruvas "ned" i trallen & efter 5-10 års olika årstider så är skruvarna "väl gömda" i trallbrädan fulla med smuts & direkt "hopplösa" att demontera. (om det gäller mer än enstaka)
Trallbrädan splintar sig oxå vid skruvskallen om du demonterar den & att vända på den är inte särskilt ofta "ett bra" val, då ytorna som legat emot bärlinan har 45 mm fula mörka ränder.

Kvaliteten på trall är överlag också "dålig", då den både kan innehålla mjuk splintved, snabbt ge stickor & få sprickbildning i stort sätt "överallt. Glad gubbe/sur gubbe spelar mestadels ingen roll. (utöver hanteringen/förvaringen av trallvirke på brädgården, som också gör allt tralljobb "omöjligare" & att t o m yrkessnickare kan "misslyckas")

Så frågan om att välja dold eller synlig infästning, är för mig tudelad & följ istället "din egen magkänsla".
Känns det bra, så är det bra 👍

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.