Jag bygger en enkel men rejäl sandlåda till min dotter, och insåg att jag återigen får det problem som är återkommande för mig... Det är så jäkla svårt att få i skruvarna!

Ramen är 45mm tjockt virke som jag skruvar ihop i hörnen med 90mm skruvar. Jag förborrade och kämpade in skruvarna med skruvmejsel och rörtång som jag använde för att få extra kraft. Jag lyckades till slut.

Sen skulle jag skruva fast 45*45mm reglar på sidorna för att få en bredare yta att till sist fästa sittbrädan ovanpå det, men jag får inte in skruvarna... 70 - 80 mm långa skruvar, jag förborrar och försöker sen få in skruven med en skruvdragare, men bitsen gick sönder, skruven vill inte in...

Vad gör jag för fel? På tv ser det ju alltid ut att gå så himla lätt.

Hej

1. En riktig skruvdragare som orkar driva
2. Satsa på kvalitetsbits
3. Vad har du för skruv? välj någon typ av trallskruv, gärna med torx eller motsvarande så är sannolikheten att bitsen slirar mindre

mvh wasa

Du gör nog inget "fel", förutom att kanske välja besvärliga skruvar?
För att göra det enkelt för dig, köp skruvar med torx-huvud..och med skärande spets..och helst vaxade. kan rekommendera Heco's Protect 4-skruvar, finns på Jula till bra pris. Skillnaden mellan att dra i såna skruvar och de du verkar använda, är milsvid. Köpte av misstag Byggmax-skruvar häromåret, 6x80...och de får man verkligen kämpa in...medan tex nämnda Heco-skruvar smyger sin smidigt in i trät utan förborrning.
Med det sagt, Byggmax har en del helt ok skruvar, men just träskruvarna i större dimensioner ska man akta sig för.

och dra i stora skruvar med krysspår...usch nej, inte när det finns alternativ:-)

vad använder du för skruv?

Skruvarna är gamla som jag fått från olika håll, bl a en kollega som fått grejer över vid altanbygge. De har raka spår i skallen, vilket jag nu förstår inte rekommenderas... Men när är det isf tänkt att man ska använda de skruvarna?

Vilken effekt (watt) bör en skruvdragare ha? Jag har försökt skruva med både en skruvdragar på okänd effekt, och en borrmaskin på 500W på lägsta varvtal.

Eller dra typ fransk träskruv med en mutterdragare från jula 299:- :)
Drog ett femtiotal sådana förra veckan i mitt altanbygge, hur nöjd som helst, tar ca 2 sek per skruv (8x100mm)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.