409 läst ·
4 svar
409 läst
4 svar
Skruva fast trägolv - isolera ljud?
Hej! Vi har precis rivit ut en gammal heltäckningsmatta som låg på övervåningen av vårt nyköpta hus. Underlaget där nu är spånskiva. På denna hade vi tänkt lägga trägolv, moelvens Värmlandsgolv som är 14mm tjock och 117mm bred. Vi vill skruva fast golvet.
Vi har funderat på om det går att lägga någon foam under som isolering mot stegljud men hittar inte så mycket om vad som gäller när man ska skruva fast golvet. På moelvens egna informationsfilm säger dom att man ska lägga en foam under. Är det någon som skruvat fast trägolv på spånskiva och använt en foam mellan?
En annan grej är att när vi var på Bauhaus för att fråga om detta så sa han där att vi absolut inte kan skruva fast golv som är smalare än 22mm. Han verkade tvärsäker på sin sak men jag har inte hittat denna info någon annanstans förutom att man inte kan ha smalare än 20mm om man lägger på bjälklag.
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få! Håller precis på att lära mig allt detta.
Vi har funderat på om det går att lägga någon foam under som isolering mot stegljud men hittar inte så mycket om vad som gäller när man ska skruva fast golvet. På moelvens egna informationsfilm säger dom att man ska lägga en foam under. Är det någon som skruvat fast trägolv på spånskiva och använt en foam mellan?
En annan grej är att när vi var på Bauhaus för att fråga om detta så sa han där att vi absolut inte kan skruva fast golv som är smalare än 22mm. Han verkade tvärsäker på sin sak men jag har inte hittat denna info någon annanstans förutom att man inte kan ha smalare än 20mm om man lägger på bjälklag.
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få! Håller precis på att lära mig allt detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Följ tillverkarens rekommendationer skulle jag säga: Om Moelven skriver att man kan skruva detta, och att det bör vara en foam, så är väl detta rimligt ?J Julia95 skrev:Hej! Vi har precis rivit ut en gammal heltäckningsmatta som låg på övervåningen av vårt nyköpta hus. Underlaget där nu är spånskiva. På denna hade vi tänkt lägga trägolv, moelvens Värmlandsgolv som är 14mm tjock och 117mm bred. Vi vill skruva fast golvet.
Kan dock hålla med om att 14mm tjock är inte något jag skulle skruvat direkt på ett bjälklag (cc 60), då 14mm inte är mkt när det gäller flex tex, men ni verkar ju ha ett undergolv.
Bauhaus, och andra byggvaruhus, rekommendationer tar jag med en grovnäve salt.
Det finns kunnig personal, men det finns också extremt okunnig personal, som inte alltid erkänner det utan rätt självsäkert kommer med rekommendationer...
Produkter som diskuteras: "listskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Enligt tillverkarens instruktion skall brädorna skruvas i fjäderns bas, inte not som jag skrev. Det blir säkert bra om ni följer instruktionerna.J Julia95 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden