vilket är att föredra då man sätter upp inredning och möblemang
- att fästa dessa i förborrade hål i kaklet eller
- att fästa emellan kaklet, i fogen?

i vårt fall gäller detta främst ett duschhörn med cirkulära glasväggar

Jag brukar alltid försöka borra i fogen, om det är möjligt. Mindre risk för att spräcka plattan, samt lättare att laga om man någongång vill ta bort det man har satt upp.

• Gilla
krdrf
  • Laddar…
Jag kör alltid i plattan, har aldrig lyckats spräcka nån.
Kör man i fogen är väl snarare risken att man naggar båda intilliggande plattorna lite i kanten. Har man väldigt bred fog blir det en annan sak.

T
para skrev:
Jag kör alltid i plattan, har aldrig lyckats spräcka nån.
Kör man i fogen är väl snarare risken att man naggar båda intilliggande plattorna lite i kanten. Har man väldigt bred fog blir det en annan sak.
Japp, det är bara om plattorna är dåligt satta, för lite fix eller fixet har "skinnat" sig och inte fäst på plattan som plattan kan gå isönder när man borrar i den.

Gammal tråd, men ska jag ha slag om jag borrar i fogen? Och vilket borr?

• Gilla
MrCoo1
  • Laddar…
T
fia_mstd skrev:
Gammal tråd, men ska jag ha slag om jag borrar i fogen? Och vilket borr?
Nej, inget slag och vanligt kakelborr/betongborr om det är kakel du ska borra i. Klinker är en annan historia!

Kakelborr inget slag. När du är igenom fogen så byter du till rätt borr och slag inte slag beroende på underlag.

Jag körde med en diamantborr fungerade riktigt bra både i kakel och klinker

Det går även att använda en billig metalllborr som du kasserar efteråt (förslagsvis).

Du kan hindra att slinka med borren om du sätter en bit maskeringstejp på kakel och markera med blyerts på detta. Inget slag och bara lite tryck.
Att försöka borra i fogen är inte så klokt för du skadar två plattor och är begränsat i möjligheterna var du kan borra.

Det beror ju på hur stor borr man har... Jag hängde ett skötbord på väggen och borrade då i fogen. Nu är skötbordet borta, ny fog på plats och inget syns... Plattorna är inte skadade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.