Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Har en fråga som finns troligen finns lika många argument om som personer som svarar, men frågar ändå 🙂
Vi har ett 20-talshus i hyfsad 20-talsstil, iaf försöker vi ta tillbaka huset mot den stilen mer och mer.
Håller just nu på att byta till annat parkettgolv och vi tog bort nuvarande braskamin då ändå det varit problem att elda i den (för liten diameter på rökröret mm.) och då blev jag sugen på att kolla hur möjligheten är för att sätta in en kakelugn.
Troligen har det stått en kakelugn i huset tidigare, ser ut så på ritningen, men tidigare ägaren har renoverat en hel del och tog bort den, samt att jag är i dagsläget osäker på om strukturen som är kvar tål en kakelugns vikt.
Men låt ändå säga att det kostar 200-250k inkl. förstärkning av golvstrukturen att montera dit en.
Så frågan är nu ska man oavsett satsa på en kakelugn för att det passar husets stil eller går det lika bra med en vanlig braskamin, eller skulle den se malplacerad ut i ett 20-talshus? 🙄
Vi har ett 20-talshus i hyfsad 20-talsstil, iaf försöker vi ta tillbaka huset mot den stilen mer och mer.
Håller just nu på att byta till annat parkettgolv och vi tog bort nuvarande braskamin då ändå det varit problem att elda i den (för liten diameter på rökröret mm.) och då blev jag sugen på att kolla hur möjligheten är för att sätta in en kakelugn.
Troligen har det stått en kakelugn i huset tidigare, ser ut så på ritningen, men tidigare ägaren har renoverat en hel del och tog bort den, samt att jag är i dagsläget osäker på om strukturen som är kvar tål en kakelugns vikt.
Men låt ändå säga att det kostar 200-250k inkl. förstärkning av golvstrukturen att montera dit en.
Så frågan är nu ska man oavsett satsa på en kakelugn för att det passar husets stil eller går det lika bra med en vanlig braskamin, eller skulle den se malplacerad ut i ett 20-talshus? 🙄
Jag har inte ett entydigt svar på din fråga.
Har du pengarna eller behöver du låna?
Planerar du att elda kakelugnen ljummen/varm under hela vinterhalvåret eller handlar det om tillfällig myseldning?
Bor du så att du kan lagra minst 5m3 ved?
Har du pengarna eller behöver du låna?
Planerar du att elda kakelugnen ljummen/varm under hela vinterhalvåret eller handlar det om tillfällig myseldning?
Bor du så att du kan lagra minst 5m3 ved?
Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Man kan väl tänka sig att kostnaden är en mindre trång sektor, men det får inte kosta mer än 250k. 😅
Det är bara om man gör bort sig med att sätta dit en vanlig braskamin?
Det är bara om man gör bort sig med att sätta dit en vanlig braskamin?
Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Man kan väl tänka sig att elda iaf varje kväll under vår, vinter och höst för att få ut det ruggiga men sen har vi golvvärme på första våning, men den får vara avstängd om denna värmer.
Sen är det även för att det är en snygg ”detalj” i huset, om man får säga så 🙂
Sen är det även för att det är en snygg ”detalj” i huset, om man får säga så 🙂
Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Vad tycker du om en ”vanlig” braskamin då, typ Contura?
Passar det inte så bra i 20-talshus, ska man helst ha kakelugn? Eller spelar det ingen roll?
Passar det inte så bra i 20-talshus, ska man helst ha kakelugn? Eller spelar det ingen roll?
Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Om jag förstått rätt så ska man inte elda för mycket i en kakelugn utan mer en-två brasor om dagen och det skulle innebära rätt mycket mindre åtgång av ved jmf med en braskamin, vet inte förhållandet, men kanske 50-75% av åtgången för braskaminen?
Principen för en kakelugn, är att med en relativt liten mängd ved,värma upp själva ugnen mha de luftkanaler som finns i kakelugnen.M McTornberg skrev:
Sedan så håller kakelugnen sig varm/ljummen bortåt ett dygn i bästa fall och bidrar väsentligt till att värma (del) av huset.
En braskamin avger strålningsvärme medans man eldar i den. Så snart man slutar elda så svalnar den fort, så det går åt mycket ved och värmen stannar inte kvar.
Rätt eldad, så är en kakelugn en förträfflig värmekälla för tillskottsvärme (besparing) medan en braskamin är mer till för myseldning.
Det beror väl på resultatet av den renoveringen, passar det den nya eller vill du återskapa det gamla?M McTornberg skrev:
Kakelugn är ju effektivt, braskamin en enklare lösning men värmer inte upp "kärnan" i huset.
Jag har en enkel vedkamin i stugan, men den värmer skorstensstocken (inte bara ett plåtrör ut) samt att det står 2 mindre mjölkhinkar på kaminen med vatten som ger varmvatten vid "nöd/behov" och fungerar som värmemagasin under natten utöver skorstensstocken (liten stuga 55 kvadrat i det huset).
Bodde för 40 år sedan i lgh med kakelugn, det är en mysfaktor och om det passar stilen är det ännu bättre. Nuvarande lgh är de bortplockade, men ändå lyx med takhöjd över 3,5 meter när man bara betalar för ytan och inte volymen ;-)
Vi har några kakelugnar, men också flera som försvunnit från huset genom åren.
Vi är lite sugna på att återställa i åtminstone ett rum, men lutar då åt en modern kakelugn, typ Gabriel.
Det kanske kan vara en vettig kompromiss?
https://gabrielkakelugnar.com/
Vi är lite sugna på att återställa i åtminstone ett rum, men lutar då åt en modern kakelugn, typ Gabriel.
Det kanske kan vara en vettig kompromiss?
https://gabrielkakelugnar.com/
Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Tack för alla svar!
Vi renoverar oss mot 20-talsstilen igen och har 265 cm i takhöjd på båda våningarna så det skulle verkligen passa, och då lutar vi åt en gammal som är lika gammal som huset, men helst med glasluckor så man kan se elden, det är ju fördelen med Gabriels.
Vi får se, hoppas det inte krävs för mycket jobb med att skapa förutsättningar i stommen för att klara tyngden, den faktorn ihop med att renoveringen kan ta för lång tid för min fru att godta, är det som kakelugn kan falla på nu tror jag.
Vi renoverar oss mot 20-talsstilen igen och har 265 cm i takhöjd på båda våningarna så det skulle verkligen passa, och då lutar vi åt en gammal som är lika gammal som huset, men helst med glasluckor så man kan se elden, det är ju fördelen med Gabriels.
Vi får se, hoppas det inte krävs för mycket jobb med att skapa förutsättningar i stommen för att klara tyngden, den faktorn ihop med att renoveringen kan ta för lång tid för min fru att godta, är det som kakelugn kan falla på nu tror jag.
Klart du skall ha kakelugn, de är ståtliga och ger mjuk värme över hela dygnet om man eldar morgon och kväll. Man får en sådan varm känsla när man ser den, klappar eller kramar den. 😀
Ta med frun till en kakelugnsmakare som har några uppmurade exemplar, det blir nog svårt att motstå att sätta in en då!
Ta med frun till en kakelugnsmakare som har några uppmurade exemplar, det blir nog svårt att motstå att sätta in en då!