Hej
Har fått in prisförslag från byggare för att bygga ett uterum fäst i fasaden. Ett av förslagen innefattar att de skruvar ner markskruv istället för att gräva ur marken och fylla ut med isolerande material. Detta ska då bli grunden till en altan som uterummet ska stå på.
Vi har mycket lerig blöt mark på vår tomt, befintligt uterum rör på sig och det går inte att öppna skjutdörrarna vissa perioder pga detta.
Kommer markskruv att räcka till för stabiliteten och hur långt ner måste man skicka ner dem? Vi bor i Skellefteå. Kan få mycket snö eller som i år knappt ingen men då är tjälen nästan värre.

Hej

Det finns markskruvar som är 200 cm och sådana som kan förlängas med flera sektioner och bli ännu längre.
Så att nå ned till frostfritt djup kommer gå bra.

Vet du vilket system av markskruv det är byggaren använder sig av?

Nej vi har inte frågat upp. Byggaren säger att det fungerat bra då de monterat detta hos andra med liknande mark men vi blev lite oroliga att det inte ska bli bra. Vill inte behöva göra om det om uterummet rör på sig eller att markskruvarna är för veka.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Du kan ju be om några referensprojekt där de har använt markskruvar så att du kan du kolla hur stabilt det är efteråt.

Om rätt storlek väljs så är jag övertygad om att det kommer att hålla för ditt uterum.

Den videon är och för sig partisk, men visar hur de kan användas.

Jag har än så länge bara använt 4 stycken 865 mm långa från Jula för att fästa 2 grindportaler. De gjordes i ordning i höstas och står fortfarande raka efter den första vintern.

Jag hade liknande funderingar. Sedan gjorde jag lite matematik:

Ungefär 20 mm utstick på gängan och ungefär 50 mm diameter på skaftet. Det innebär en area på pi*(50+(20/2))*20. Det är ungerfär 3770 mm2 per varv. Säg att man skruvar ner den 10 varv. Det är då 37700 mm2, eller en kvadrat med ungefär 195 mm sida. Typ som en tallrik i storlek. Give or take, lite skattningar huvudräkning och avrundningar.

Det är en ganska stor yta, och markskruvar är billiga, så man kan sätta många.

Jag använde markskruv.

Vad byggde du då? Och har det stått emot tjällyft?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi är bara oroliga att byggaren är så angelägen att få jobbet att de lovar mer än vad de kan åstadkomma. Leverantörer av markskruv tycks lovorda användning till även fritidshus medan vissa skriver att det bara bör användas till lättare konstruktioner. Vet inte vad som är mest rätt där o frågan är om byggaren vet....Sedan skrev jag ju att jag vill veta hur andra med just liknande förutsättningar har upplevt denna lösning. Vet att det i vårt avlånga land är helt olika mark och tjäle mm och att det inte går att jämföra men kanske att någon i norr läser o svarar. Så tänkte jag. Men jag ska så klart även kolla om referenser till byggaren ifall det finns någon.

E Erikaistaan skrev:
Vad byggde du då? Och har det stått emot tjällyft?
Två altaner, modell större (typ 70-100 m2). Stabbig jävla lerjord, gammal sjöbotten. Har varit stenstabilt.

Se bara till att ha dem ganska tätt, och att ha reglar som fördelar trycket.

• Gilla
Erikaistaan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.