Vi är gifta och har under äktenskapet köpt ett fritidshus utöver vår gemensamma bostad. Vi är överens om att fritidshuset är "mitt" och jag har betalt allt från kontantinsats via amorteringar och renoveringar till löpande kostnader. Men för lånet och räntornas skull står vi som 50/50 ägare.

Om vi skulle upprätta ett äktenskapsförord och sätta fritidshuset som enskild egendom för mig, behöver vi då också ändra ägarförhållandet (och flytta över lånet)? Hur gör vi det, gåva mellan makar? Åker vi på en ny lagfartsavgift då?

Jag kan förstå att man kan orda om det här med att det är "mitt", men det är vad jag har lagt min tid och "mina" fickpengar på så vi är helt överens om detta.

Den enda delen av frågan jag tror mig kunna svara på är om lagfartsavgiften. OM vi antar att ni måste skriva ett gåvobrev, som grund för ändrad lagfart. Så skall det inte behöva utgå lagfartasavgift. Bara en adm. avgift på strax under 1000 kr tror jag.

Det som kan sätta käppar i hjulet är om du även övertar lånet (inte aldeles säkert att det är nödvändigt), för då är det inte en ren gåva. Utan du "betalar" lånesumman. Om det du betalar är mer än taxeringsvärdet för halvan, så anses det inte som en gåva. Då utgår både ev. reavinsskatt och det bölir full lagfartsavgift.

Men som sagt, jag vet inte ifall man måste ändra det registrerade ägandet för att äktenskapsförordet skall bli giltigt. Men det låter troligt att man måste det.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Det går att göra en partiell bodelning så att fastigheten och lånet blir dina och ni därmed undviker stämpelskatt. Det blir ju som en gåva inom äktenskapet, men i och med att det klassas som bodelning och inte gåva utgår ingen stämpelskatt även om fastigheten är högt belånad och det du får egentligen överstiger gränsvärdet för när ett blandat fång blir ett köp snarare än en gåva.

Ett äktenskapsförord samt äganderättsöverföring hos Lantmäteriet och registrering hos Skatteverket räcker fint, men måste förstås göras formellt rätt då det bl.a. finns skriftlighetskrav för ägarskifte för fast egendom.

Skatteverket skriver bl.a. så här (se särskilt om bodelning under äktenskap): https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.8/348588.html

• Gilla
beerfueled och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.