1 207 724 läst ·
5 440 svar
1208k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Om man ska köra lister eller annat halvmjukt material som har rejäl längd, så kan man ta en eller flera reglar i bottnen (ta med skeva skräpreglar hemifrån eller kosta på och köp en regel extra), sen lägger man listerna uppepå (eller ännu bättre, reser på långsidan) och snurrar banden runt om. Då blir det stadigare och tål att hänga ut en bit.
Inga problem att köra 4.40 långt material på en 3m släpvagn. Lägg det i mitten, så långt fram mot draget som möjligt. Borde bara vara ca 1 - 1,5 meter som sticker ut bakom då.
Inga problem att köra 4.40 långt material på en 3m släpvagn. Lägg det i mitten, så långt fram mot draget som möjligt. Borde bara vara ca 1 - 1,5 meter som sticker ut bakom då.
Hittar inget på myndigheternas hemsidor om att det skulle vara otillåtet.Violina skrev:
Var tillochmed en fråga på BE-teorin om huruvida det var ok att köra annat än hästar i ett hästtransportsläp, och rätt svar var att det är ok, så länge det är lastsäkrat tillfredsställande.
Så jag har svårt att förstå varför karosstyp 70 (för transport av djur) skulle vara ok att köra byggvaror på, men inte karosstyp 14 (för transport av fordon)
/Andreas
Man får hävda att virket är buren som man stängt in skadeinsekterna i. Det är svårare att hävda att det finns fordon bland byggvarorna än djur.E eal skrev:
Har alltid en rulle sträckfilm i bilen när jag köper lister. Perfekt att bunta på tre eller fyra ställen så gungar bunten inte alls. Sen fästs bunten med spännband i takräcket. Enkelt att bära in bunten är det med.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...bubbelplast-och-strackfilm/strackfilm-540064/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...bubbelplast-och-strackfilm/strackfilm-540064/
Detta brukar finnas på de flesta byggvaruhus jag har besökt, i alla fall om man frågar personalen. Men det är ett mycket bra sätt att göra på.T tgr_se skrev:
Där har du något. Eller om fordonet är så smalt att det inte passar spårvidden på släpet behöver man något för att fylla mellanrummet. Lasta på byggmaterialet och lägg en barncykel överst så borde det vara lugnt.O oas skrev:
Jag har uppriktigt sagt mycket svårt att se hur det skulle vara rimligt att på det viset bestämma vad som får och inte får lastas på släpet.
Jag brukar köpa vanlig plastfolie på valfri affär. Funkar (nog) lika bra, duger iallafall till mig.T tgr_se skrev:
Kostar en femma eller tia per förpackning på ÖoB eller Rusta.
Det är i stort sett samma. Men handtaget är väldigt smidigt att ha, dock lite överkurs om man behöver det bara en gång per decennium.K knipo skrev:
Några till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto