Läser lite då och då i den här tråden och förvånas över hur dåligt folk lastar.

Och nu när det är dags för mig att hämta 440 långa socklar och taklister slår det mig – jag har ju själv ingen jäkla aning om hur jag ska göra :crysmile:

Så, hur bör jag lasta och surra ett gäng långa socklar, lister och några rejäla mdf-skivor? Tänker främst på att längden är en utmaning, men också att det inte ska bli för "wobbligt" liksom, att grejerna ligger och fjångar på släpet. Eller ska jag ta det på taket? :seenoevil:

Edit: Svajar, är nog ordet jag letar efter.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Såg på nåt program om svenska truckers där en rutinerad trucker sa att man ska vrida spännbanden ett halvt varv om det är något högre last. Detta ska tydligen göra att det slår mindre i vinden. Numera gör jag så och det verkar som att det faktiskt funkar. Har jag alltså gjort fel i 30år alltså som alltid varit noga att göra tvärtom och gjort omtag då man fått en skruv på bandet?

• Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
S Sargen skrev:
Läser lite då och då i den här tråden och förvånas över hur dåligt folk lastar.

Och nu när det är dags för mig att hämta 440 långa socklar och taklister slår det mig – jag har ju själv ingen jäkla aning om hur jag ska göra :crysmile:

Så, hur bör jag lasta och surra ett gäng långa socklar, lister och några rejäla mdf-skivor? Tänker främst på att längden är en utmaning, men också att det inte ska bli för "wobbligt" liksom, att grejerna ligger och fjångar på släpet. Eller ska jag ta det på taket? :seenoevil:

Edit: Svajar, är nog ordet jag letar efter.
Jag skulle börjar med skivorna och lägga dessa långt fram på tre underslag (underslag på tvären), surra fast skivorna med spännband över under över och sedan göra ett paket av listerna som jag surrar ovanpå eller i skivorna, vilket som passar bäst.

Om skivorna är lite tyngre än listerna så kommer det vara ok att listerna sticker ut bakåt.

AXS AXS skrev:
Ta de på taket, borde bli lite drygt 50kg.
Problemet med så lång last på taket är att det blir ganska högt vridmoment när man kör i ojämnheter. Därför bör man surra brädorna så långt fram/bak som möjligt och inte bara fästa dom i takräcket.

Har tyvärr en liten bil utan tackeräcke så jag får nog försök få dom levererade hem istället. Besparar mig både att riskera att hamna här i tråden och en hel del huvudbry :crysmile:

Det jag gjorde när jag körde hem ett antal 440 långa lister/socklar var att jag ställde dom på takräcket istället för att lägga dom ner, surrade fast i takräcket, har visserligen inte mer än 1km till bygghandeln, mestadels 30 & 50 sträckor.

Demmpa Demmpa skrev:
Det jag gjorde när jag körde hem ett antal 440 långa lister/socklar var att jag ställde dom på takräcket istället för att lägga dom ner, surrade fast i takräcket, har visserligen inte mer än 1km till bygghandeln, mestadels 30 & 50 sträckor.
Blir det inte problem med höjden på lasten då? 4,5m är väl hur höga fordon får vara?

• Gilla
martinradbo och 7 till
  • Laddar…
T
A Avemo skrev:
Blir det inte problem med höjden på lasten då? 4,5m är väl hur höga fordon får vara?
Finns väl inget "får"? Har retts ut tidigare i tråden.
Sen är 4,5 m normal höjd som man håller under broar etc....?

Nej, taklister på höjden är helt ok, bara opraktiskt.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Sen är 4,5 m normal höjd som man håller under broar etc....?
"Normalhöjden"... nja, det är den höjd på fordonet som garanterat går under bron utan att ta i. Sedan byggs alla nya broar med minst 4,7 meters fri höjd.

G
R roli skrev:
"Normalhöjden"... nja, det är den höjd på fordonet som garanterat går under bron utan att ta i. Sedan byggs alla nya broar med minst 4,7 meters fri höjd.
Men det finns många kvar som är typ 4,52 meter.

berisen berisen skrev:
Funderar på att hämta hem lite vindskivor på antingen 6 eller 7.2 meter längd.

Kommer jag hamna i den här tråden eller går det att vettigt/säkert frakta dom på en vanlig släpvagn med längd <3m? :seenoevil:
Jag gjorde som @GammelMan99 skrev.

Jag har ett släp med 3m flaklängd, surrade de stående i mitten mot det upphissade stödhjulet så långt fram som möjligt, sedan spännband i sling runt om paketet längst fram och bak på släpet och en liten röd fin flagga längst bak på vindskivorna som var 7.2m. Hur stabilt som helst!

Med ett kortare släp behöver du kanske lite barlast fram med.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Jag brukar ta biltransportsläpet när jag ska åka och handla längre material..

Inte lagligt (får bara användas för transport av fordon) men ack så praktiskt..

Violina Violina skrev:
Jag brukar ta biltransportsläpet när jag ska åka och handla längre material..

Inte lagligt (får bara användas för transport av fordon) men ack så praktiskt..
inte lagligt? är det verkligen så? Förvånande.
Har kört en del stort och långt på biltransporter. Men då får man passa sig isåfall :)

C chrille-gäddan skrev:
inte lagligt? är det verkligen så? Förvånande.
Har kört en del stort och långt på biltransporter. Men då får man passa sig isåfall :)
Går att se bla på transportstyrelsens hemsida och i regbeviset, är den avsedd för transport av fordon är det det som gäller.. vissa kan vara avsedda för "flera ändamål" och då är det ok..

Vet dock inte vad polisen skulle säga om de stoppar en, de flesta skulle nog tycka det är ok, men man vet aldrig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.