1 207 724 läst ·
5 440 svar
1208k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Läser lite då och då i den här tråden och förvånas över hur dåligt folk lastar.
Och nu när det är dags för mig att hämta 440 långa socklar och taklister slår det mig – jag har ju själv ingen jäkla aning om hur jag ska göra
Så, hur bör jag lasta och surra ett gäng långa socklar, lister och några rejäla mdf-skivor? Tänker främst på att längden är en utmaning, men också att det inte ska bli för "wobbligt" liksom, att grejerna ligger och fjångar på släpet. Eller ska jag ta det på taket?
Edit: Svajar, är nog ordet jag letar efter.
Och nu när det är dags för mig att hämta 440 långa socklar och taklister slår det mig – jag har ju själv ingen jäkla aning om hur jag ska göra
Så, hur bör jag lasta och surra ett gäng långa socklar, lister och några rejäla mdf-skivor? Tänker främst på att längden är en utmaning, men också att det inte ska bli för "wobbligt" liksom, att grejerna ligger och fjångar på släpet. Eller ska jag ta det på taket?
Såg på nåt program om svenska truckers där en rutinerad trucker sa att man ska vrida spännbanden ett halvt varv om det är något högre last. Detta ska tydligen göra att det slår mindre i vinden. Numera gör jag så och det verkar som att det faktiskt funkar. Har jag alltså gjort fel i 30år alltså som alltid varit noga att göra tvärtom och gjort omtag då man fått en skruv på bandet?
Jag skulle börjar med skivorna och lägga dessa långt fram på tre underslag (underslag på tvären), surra fast skivorna med spännband över under över och sedan göra ett paket av listerna som jag surrar ovanpå eller i skivorna, vilket som passar bäst.S Sargen skrev:Läser lite då och då i den här tråden och förvånas över hur dåligt folk lastar.
Om skivorna är lite tyngre än listerna så kommer det vara ok att listerna sticker ut bakåt.
Det jag gjorde när jag körde hem ett antal 440 långa lister/socklar var att jag ställde dom på takräcket istället för att lägga dom ner, surrade fast i takräcket, har visserligen inte mer än 1km till bygghandeln, mestadels 30 & 50 sträckor.
Blir det inte problem med höjden på lasten då? 4,5m är väl hur höga fordon får vara?Demmpa skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 271 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 271 inlägg
Jag gjorde som @GammelMan99 skrev.berisen skrev:
Jag har ett släp med 3m flaklängd, surrade de stående i mitten mot det upphissade stödhjulet så långt fram som möjligt, sedan spännband i sling runt om paketet längst fram och bak på släpet och en liten röd fin flagga längst bak på vindskivorna som var 7.2m. Hur stabilt som helst!
Med ett kortare släp behöver du kanske lite barlast fram med.
Nybyggare
· Skåne
· 295 inlägg
inte lagligt? är det verkligen så? Förvånande.Violina skrev:
Har kört en del stort och långt på biltransporter. Men då får man passa sig isåfall
Går att se bla på transportstyrelsens hemsida och i regbeviset, är den avsedd för transport av fordon är det det som gäller.. vissa kan vara avsedda för "flera ändamål" och då är det ok..C chrille-gäddan skrev:
Vet dock inte vad polisen skulle säga om de stoppar en, de flesta skulle nog tycka det är ok, men man vet aldrig..