I
Fairlane Fairlane skrev:
Ser ut som en registreringsskylt på släpet så det blir inte ett LGF bara för man sätter dit en triangel.
Gränsen på 260 cm i bredd verkar överskriden med råge, så jag säger nog nej, inte ens nära laglig.
Max utstick per sida är 10cm om detta inte är ändrat nyligen.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Men hur ska alla brädor kunna säkras? Med spännband så är de inre brädorna fortfarande lösa och kan glida framåt mot bilen vid kraftig inbromsning.
Tricket är att lägga brädorna så bandet trycker på hela bunten. Bunten ska typ ha formen av ett liggande D.
Sen drar man bandet över , under och över igen. Då drar bandet ner och ihop hela bunten.
Funkar för många typer av last.
20260501_104715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel och 20 till
  • Laddar…
I
A Alexn72 skrev:
Har ni sett dem nya lastbilarna som väger sig själv när de ska köra på färjor, är de för tunga så justerar de själva vikten.

[länk]
Det verkar vara Malaysia eller Indonesien.

RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Det ingår (i teorin) i teorin till B, men hur mycket vikt läggs vid det?
Störst vikt läggs ju vid miljöfrågor samt olika former av statistik. Det finns således ingen plats för frågor så som lastsäkring och släp. Så är det även när man tar högre behörigheter så som C/D/CE, de specifika frågorna för just det körkortet du håller på att ta är skrämmande få, det är mest allmänna trafikregler, miljöfrågor, statistik.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
K karlmb skrev:
Och mer säkerhetsnytta.
Tipsa polisen på deras fb-sidor.
De uppskattar konstruktiv dialog numera.
Varför ska man tvingas att använda facebook för att få kontakt polisen?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
I
AXS AXS skrev:
En extra bokstav för släp är nog inte en så dum idé!

Oavsett vikt då. Skulle kanske räcka med en kortare kurs, lära sig säkra och kanske testköra för att se var släpet tar vägen vid en sväng.

L kanske har ett nytt valvinnande förbudsförslag!

(Seriös i förslaget förövrigt)
Jag håller med dej, jag har A-E och anser att man inte skulle ens få dra ett tomt släp utan E- behörighet och baserat på vad jag sett ute i trafiken och på de sista 10 sidorna i denna tråden, så följer man inte reglerna för last så ska E-behörigheten dras in på plats och mycket dryga böter!

• Gilla
AXS
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Du kan förstås maila dem. Fördelen med sociala medier är att medborgarna ser det och kan reagera.

I
K karlmb skrev:
Du kan förstås maila dem. Fördelen med sociala medier är att medborgarna ser det och kan reagera.
Tänk vad lätt och smidigt det skulle vara om den svenska polisen kunde tänka sej att svara i telefon.....

• Gilla
  • Haha
Testarn och 3 till
  • Laddar…
RoTe
I Incinerator skrev:
Flera timmars kö till 11414 ofta.

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
I
RoTe RoTe skrev:
Flera timmars kö till 11414 ofta.
Och då blir följden att sådana som jag skiter i att anmäla saker till polisen och bara passerar förbi.....

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
I Incinerator skrev:
Och då blir följden att sådana som jag skiter i att anmäla saker till polisen och bara passerar förbi.....
Och andra ringer 112 för saker som egentligen inte borde gå den vägen.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Tricket är att lägga brädorna så bandet trycker på hela bunten. Bunten ska typ ha formen av ett liggande D.
Sen drar man bandet över , under och över igen. Då drar bandet ner och ihop hela bunten.
[bild]
Lite okay medges, men med denna variant kan godset åka i sidled.
Tar man och investerar i fyra band kan man göra det idiotsäkert.
Ursäkta för intrånget av bilden, men jag ville också rita på papper😉
IMG_3303.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
[bild]
"Ibland missuppfattas loopsurrning och i stället för att göra ett loopsurrningspar (två surrningar) används felaktigt endast en surrning som dras från flaket på ena sidan runt godset till flaket på andra sidan. Denna typ av surrning kallas falsk loopsurrning eller på engelska ”silly loop”. Teoretiskt blir det i bästa fall något som motsvarar en överfallssurrning, eller i värsta fall en surrning som varken hindrar glidning eller tippning. En falsk loopsurrning kan innebära ödesdigra konsekvenser då den inte alls motsvarar effekten av ett äkta loopsurrningspar."

https://www.mariterm.se/lastsakring/lastsakringsmetoder/

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Max utstick per sida är 10cm om detta inte är ändrat nyligen.
20 cm är det väl?

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Mitt lastbils-ykb har gått ut så nu har jag glömt allt som har med lastsäkring att göra. Då får man googla istället 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.