1 251 052 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Vad är en tydlig markering dagtid enligt dig?Mikael_L skrev:
En väldig vanlig missuppfattning, att utskjutande last måste märkas med en röd/gul varningsflagga.
Jag har faktiskt t.o.m fått läxa upp poliser om denna felaktiga tro.
Om det inte är mörker eller av annan anledning gravt nedsatt sikt, behöver lasten endast vara tydligt utmärkt.
Efter mörkrets inbrott måste den vara utmärkt med röd lykta och röd reflex bakåt, och vit dito framåt.
Trafikförordning (1998:1276) 3 kap 82§
[länk]
Men när t.o.m olika körkortsportaler lär ut fel så ...
[länk]
Och på många ställen så skrivs det typ "t.ex. rödgul flagga" , vilket förstås hjälper till att vidmakthålla myten att det måste vara en rödgul flagga.
Samt att mackar säljer (sålde?) sådana flaggor, men nu kanske man bara hittar dem på Biltema Mekonomen och Jula.
Jag misstänker dock att det är försvinnande få som märker ut sin utskjutande last med lykta och reflex om de kör på natten. Jag har aldrig gjort det, såvitt jag kan minnas, även om jag troligen någon gång kört en sådan last i mörkret.
Nummerplåten ser tysk ut och ett A betyder Augsburg i Bayern. Och kollar man flaggorna i bakgrunden så har nog snubben i Mercan handlat på OBI Markt, en av de tyska byggvarukedjorna.Cheesen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt internet är OBI rankat mellan Hornbach och Bauhaus avseende utbud och priser.
Jag kan rekomendera batteridriven cykelbelyning, det är lätt att redan i morgon köpa, medföra och om det behövs tejpa på utstickande last om man behöver åka i mörker, snörök eller liknande.Mikael_L skrev:
Ja historien var som sådan:T Testarn skrev:
Jag höll på och tog ner en timring, märkte upp och rev ner stockar och skulle sen transportera dem en knapp mil till en plats för förvaring. De långa stockarna längs långsidorna var ca 8 meter långa, så de lade jag med maximalt utstick framåt, så släpet inte skulle få alltför mycket negativt kultryck, det stack ut kanske 1 meter framåt, och nästan 3 meter bakåt.
Om jag minns rätt så tog jag 14 eller 16 stockar i taget.
Ordentligt lastsäkrat, men absolut inte något helt vettigt i alla avseenden, mest avsaknaden av kultryck, ja det var väl negativt, men jag körde lugnt och försiktigt i alla fall.
Men naturligtvis var det en polisbil som fick syn på mig och stoppade mig.
Märkligt att det var tre poliser i, tänkte jag, kanske en aspirant, typ ...
Så först lite koll på körkort, och det var inte mitt släp...? "Nä jag behövde ett lite rejälare ett, så det här har jag lånat!"
Men sen började det ...
"Ähum, det här måste ju vara överlast?"
"Nejdå, det här är 150 år gamla timmerstockar, de är så torra att de knappt väger något alls, jag kan surra loss så ska du få se att jag lätt lyfter en ensam, och du kan också få testa!"
Nä, det var han ju inte intresserad av, att hålla på och lyfta timmerstockar och smutsa ner sig ...
Jag drog min första lättnadens suck, för det var nog trots allt något lite överlast, så nu var jag bara orolig över att de skulle börja intressera sig för kultrycket.
Men det tänkte han aldrig på, tydligen, utan nu, lite sur över att inte haft rätt på första punkten så kam det:
"Men du har ju inte märkt ut den utskjutande lasten!!!"
"Jodå, det har jag ju, kolla här sitter det en stor plastpåse!"
"Men det är inte rätt, det ska ju vara en rödgul flagga !!! "
"Nja, ursäkta mig, men det behöver det inte alls vara, det ska endast vara tydligt utmärkt!"
"NEJ, det SKA vara en rödgul flagga"
"Jag är väldigt säker på att det inte behöver vara det, men vi kan kolla i lagboken om du vill?"
Och såhär gick det på, i en eller två omgångar till, tills poliskollegan lutade sig fram och viskade (men jag hörde!) " Du, han har nog rätt!"
Så där tog det slut, poliserna drog iväg med nästan en burnout, och jag klarade mig från fel kultryck och ev överlast, och kunde pusta ut.
Men det är långt ifrån det värsta jag har hållt på med i trafiken, just vid denna transport körde jag extremt lugnt och försiktigt, väl medveten om riskerna med negativt kultryck.
En helt annan gång var jag en hårsmån ifrån dikeskörning vid transport av en båt som vi hade lagt för långt bak på släpet, men det var uppe på i princip trafiklösa vägar uppe i Lappland, så det hade blivit endast ett 100% eget problem. Men det gick ju trots allt väl, men med en hårsmån dock.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har vid några tillfällen gjort en rosett med änden av den lösa änden av de spännband som användes för lastsäkringen av utstickande brädor, just för att tydligt märka ut utsticket. Samtidigt har jag fått för mig att spännbanden normalt sett inte får hänga lösa och fladdra. 🤷♂️
Va e de inte därför de e så långa så de skall räcka ut och märka lasten🤔🤔F fiskbuggaren skrev: