K karlmb skrev:
Jodå. Finns ingen regel om att lasten inte får brinna så länge den inte riskerar att tända eld på något annat.
Fast i det här fallet orsakade den mindre bränder längs vägen och slutade med att dragbilen antändes,. Så man kan nog säga att den brinnande lasten inte var tillfredsställande innesluten jämfört med t ex ett ånglok eller en gengasbil.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast i det här fallet orsakade den mindre bränder längs vägen och slutade med att dragbilen antändes,. Så man kan nog säga att den brinnande lasten inte var tillfredsställande innesluten jämfört med t ex ett ånglok eller en gengasbil.
Ok. Men då var det ju iofs inte reglerna om lastsäkring tänker jag utan mer typ allmänfarlig vårdslöshet etc.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
Ok. Men då var det ju iofs inte reglerna om lastsäkring tänker jag utan mer typ allmänfarlig vårdslöshet etc.
Elden är ju dåligt lastsäkrad då det faller av eld hela tiden 😂😂😂

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Elden är ju dåligt lastsäkrad då det faller av eld hela tiden 😂😂😂
Den går ju upp i rök.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ytterligare en chaufför med ett gäng tryckimpregnerade Scudmissiler på instrumentbrädan. Löst lagda genom bilens längd och lite till. Möjligt att han hade spänt fast inne i bilen. Jag är skeptisk. Inget som syntes bakifrån. Jag låg direkt bakom en tid innan avfart.
Ett bra lass reglar och nån 95x95 stolpe. Synd på så fin bil. Han hade iallafall en bit trasmatta som skavskydd på instrumentbrädan.
Tråkigt att vara resenär i bilen framför om det blir tvärstopp.
(Som ni förstår så är min bil högerstyrd, så jag är själv exemplarisk i trafiken.)

• Blå bil med öppen bagagelucka lastad med tryckimpregnerad trästockar på väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå bil med bakluckan öppen, loss packad med tryckimpregnerade träreglar som sticker ut.
    Skapa konto
  • Blå bil med långa träreglar synliga genom bakrutan, reflektion av hand ger tummen upp i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Arg
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
(Som ni förstår så är min bil högerstyrd, så jag är själv exemplarisk i trafiken.)
EXAKT vad A-stolpen och fönsterspeglingen återger😂. Din bristfälliga last består av att ta bilder vid ratten😉😂

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
EXAKT vad A-stolpen och fönsterspeglingen återger😂. Din bristfälliga last består av att ta bilder vid ratten😉😂
Nu är detta min tråd så inget OT här inte. Punkt. 😂🙈

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
En undanmanöver lär kännas 😅
Blå bil på motorväg bärande en lång träbalk, nära Vallby-motet, under molnig himmel.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag har ett tidigare offtoppic-inlägg om när min fru vinkades in av polis och fick guldstjärna för lastsäkringen.

I helgen körde vi lådor med grejer till dottern som skall studera i Göteborg. När vi backade in bilen vid huset där hon skall bo (en kvart med cykel från universitetet) möttes vi av en av husägarna. Han har ett åkeri och han kommenterade att ”det där värmer ett åkarhjärta, lastsäkrat med nät”…

Bilens bagageutrymme med lådor och väskor säkrade med grönt nät.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
BengtH och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle kanske valt att spänna på annat sätt och kanske köpt en varningsflagga :)

• Lång last av träbalkar sticker ut från en släpvagn på motorväg.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Hög tyngdpunkt på den lasten. Sitter det virke som ligger uppepå gallergrinden ens fast? Ser inget som spänner ner det mot gallergrinden....

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
U
R roli skrev:
Hög tyngdpunkt på den lasten. Sitter det virke som ligger uppepå gallergrinden ens fast? Ser inget som spänner ner det mot gallergrinden....
Tyngdkraften

• Haha
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
R roli skrev:
Gallergrinden är ingen lastsäkring för tung last...endast för löv och liknande.

• Gilla
Mollgan och 2 till
  • Laddar…
Den lasten hade nog kanske varit ok för den kärran om man hade tagit bort gallergrindarna och främre och bakre lämmen. Men är det en obromsad kärra så kan det också vara överlast.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.