G
Tokslut Tokslut skrev:
En undanmanöver lär kännas 😅
[bild]
Bra med cab så man slipper ett tak som begränsar höjden på lasten 👍😆

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
en varningsflagga
Han har ju försökt lite iaf, det är ju en varningshandske längst ut.

Bil med släp krok som hänger löst på en motorväg, omgiven av träd och andra fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om lasten är bra surrad?
Svårt att se på bilden…😬

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
[bild]
Om lasten är bra surrad?
Svårt att se på bilden…😬
Jag vet inte varför men bilden jag fick i huvudet var att du som tar bilden sitter på släpet 🤔

• Gilla
Deltidslantisen och 1 till
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Om lasten är bra surrad?
Svårt att se på bilden…
Har du aldrig tappat nåt? 😉😂😱

G
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
[bild]
Om lasten är bra surrad?
Svårt att se på bilden…😬
Men det är inget fel på kulhandsken åtminstone 🤪

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Men det är inget fel på kulhandsken åtminstone 🤪
Kan man säga det säkert när den släppt från släpet?

Man i prickig tröja som lastar träplankor genom bilens fönster i parkeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Mats-S och 9 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
[bild]
Fan vet om inte hans klädsel är värre än lastsurrningen 🤔

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag gissar att bilden har några år på nacken… fast Audin bakom ser inte lastgammal ut.

B b8q skrev:
[bild]
På en riktig bil så!

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag gissar att bilden har några år på nacken… fast Audin bakom ser inte lastgammal ut.
Ja färgsättningen överlag i kombination med tröjan och frisyren får en att tänka på 70-talet. Tills man börjar skärskåda bilarna.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Utsättaren Utsättaren skrev:
Ja färgsättningen överlag i kombination med tröjan och frisyren får en att tänka på 70-talet. Tills man börjar skärskåda bilarna.
Keiller Keiller skrev:
B b8q skrev:
K karlmb skrev:
På en riktig bil så!
Typisk white trash... Tänkte genast att det var sydstaterna i USA men nummerplåten säger då europa nånstanns... troligen europas sydstater... Tror inte bilden är speciellt gammal, bara tagen nånstans där det finns gott om pizzabagare (För det vet vi ju alla vilka bilar pizzabagare kör och det är då dom enda bilarna som syns på bilden, saknas bara en pizzaräser)
Surrningen funkar nog, men trafiksäkerheten blir nog låg då man tappar sikten till höger... Synd på bilen bara, dom håller på vara sällsynta på vägarna numera.

Mikael_L
R RPM2006 skrev:
och kanske köpt en varningsflagga
Dalbotant Dalbotant skrev:
Han har ju försökt lite iaf, det är ju en varningshandske längst ut.
En väldig vanlig missuppfattning, att utskjutande last måste märkas med en röd/gul varningsflagga.
Jag har faktiskt t.o.m fått läxa upp poliser om denna felaktiga tro.

Om det inte är mörker eller av annan anledning gravt nedsatt sikt, behöver lasten endast vara tydligt utmärkt.
Efter mörkrets inbrott måste den vara utmärkt med röd lykta och röd reflex bakåt, och vit dito framåt.

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap 82§
82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.

Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut

framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita reflexer, och
baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.
https://lagen.nu/1998:1276#K3P82S1

Men när t.o.m olika körkortsportaler lär ut fel så ...
https://trafiko.se/faktabank/regler-for-bilens-last

Och på många ställen så skrivs det typ "t.ex. rödgul flagga" , vilket förstås hjälper till att vidmakthålla myten att det måste vara en rödgul flagga.
Samt att mackar säljer (sålde?) sådana flaggor, men nu kanske man bara hittar dem på Biltema Mekonomen och Jula.

Jag misstänker dock att det är försvinnande få som märker ut sin utskjutande last med lykta och reflex om de kör på natten. Jag har aldrig gjort det, såvitt jag kan minnas, även om jag troligen någon gång kört en sådan last i mörkret.

Mikael_L Mikael_L skrev:
En väldig vanlig missuppfattning, att utskjutande last måste märkas med en röd/gul varningsflagga.
Jag har faktiskt t.o.m fått läxa upp poliser om denna felaktiga tro.

Om det inte är mörker eller av annan anledning gravt nedsatt sikt, behöver lasten endast vara tydligt utmärkt.
Efter mörkrets inbrott måste den vara utmärkt med röd lykta och röd reflex bakåt, och vit dito framåt.

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap 82§

[länk]

Men när t.o.m olika körkortsportaler lär ut fel så ...
[länk]

Och på många ställen så skrivs det typ "t.ex. rödgul flagga" , vilket förstås hjälper till att vidmakthålla myten att det måste vara en rödgul flagga.
Samt att mackar säljer (sålde?) sådana flaggor, men nu kanske man bara hittar dem på Biltema Mekonomen och Jula.

Jag misstänker dock att det är försvinnande få som märker ut sin utskjutande last med lykta och reflex om de kör på natten. Jag har aldrig gjort det, såvitt jag kan minnas, även om jag troligen någon gång kört en sådan last i mörkret.
Du menar att poliser tror att även under 1m måste märkas ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.