G GammelMan99 skrev:
Det släpet kommer nog aldrig att bli rakt igen 😂
Men det var billigt ;) "Jag ska bara köra ris"

Fairlane Fairlane skrev:
Räddningstjänsten som kör sånt där??
Uppenbarligen ja.

Fordonstypen och radionumret antyder att det inte rör sig om ett ordinarie utryckningsfordon utan endera någon form av servicefordon som används för av servicepersonal för att åka runt mellan brandstationerna och fixa eller leverera grejer eller ett reservfordon för förstainsatsperson. Alltså ett fordon som någon i en RiB-styrka som har beredskap i hemmet och på sin "vanliga" arbetsplats har med sig hela tiden och ska kunna åka direkt på larm med.

Så en släpkärra med virke är sig inget konstigt bakom den bilen.

Men naturligtvis gäller samma regler för lastsäkring, kultryck och utmärkning av utstickande last som för alla andra, så ur det perspektivet så ser det inte alls bra ut.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
PNO PNO skrev:
Uppenbarligen ja.

Fordonstypen och radionumret antyder att det inte rör sig om ett ordinarie utryckningsfordon utan endera någon form av servicefordon som används för av servicepersonal för att åka runt mellan brandstationerna och fixa eller leverera grejer eller ett reservfordon för förstainsatsperson. Alltså ett fordon som någon i en RiB-styrka som har beredskap i hemmet och på sin "vanliga" arbetsplats har med sig hela tiden och ska kunna åka direkt på larm med.

Så en släpkärra med virke är sig inget konstigt bakom den bilen.

Men naturligtvis gäller samma regler för lastsäkring, kultryck och utmärkning av utstickande last som för alla andra, så ur det perspektivet så ser det inte alls bra ut.
Ja, men folk som arbetar inom räddningstjänsten borde ha bättre koll på vad som kan hända, de har normalt varit på några olycksplatser. Men det är ju människor det också.

• Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Solceller ska ju klara ganska mycket last, och där finns säkringar....

Uppenbarligen släpade han upp moppen..
Men frågan är hur kan man testa hållbarheten...
[länk]
Lurifax! Jag förväntade mig en dåre med en Yahama DT50 eller liknande.

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
En LEGO-lastbil vid Göta kanal med löst säkrade lastbrädor, byggd av LEGO-delar, omgiven av miniaturbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De är duktiga på mycket på Legoland, lastsäkring - not so much.

• Haha
  • Gilla
Jumos och 8 till
  • Laddar…
T
Utsättaren Utsättaren skrev:
Lurifax! Jag förväntade mig en dåre med en Yahama DT50 eller liknande.
Jag också😂

tveksamt tveksamt skrev:
[bild]
De är duktiga på mycket på Legoland, lastsäkring - not so much.
Så länge man kör runt i Legoland borde "trycka fast i pluttarna på golvet" vara en godkänd lastsäkringsmetod.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
R Räknenisse skrev:
Så länge man kör runt i Legoland borde "trycka fast i pluttarna på golvet" vara en godkänd lastsäkringsmetod.
Finns paletter i full storlek som fungerar på det viset som är godkända som lastsäkring...

G GammelMan99 skrev:
[bild]

Det släpet kommer nog aldrig att bli rakt igen 😂
De får lasta åt andra hållet varannan gång.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
G
F fiskbuggaren skrev:
De får lasta åt andra hållet varannan gång.
Det hade ju varit ett bra alternativ 👍

Jorå, så att jag har ett eget exempel på dålig surrning....

Jag brukar slänga saker som ska vidare till ÅVC på släpet och när det är fullt åker jag dit för att avyttra allt skräp.

Framåt sommaren var släpet fullt och jag åkte glatt på E4.an mot ÅVC Hagby när P4 Sthlm bröt in i ordinarie sändningar med ett trafikmeddelande som lät ungefär så här: "Det är visserligen juli nu, men någon tycks tro att det är jul, för det ligger en julgran på E4:an i norrgående riktning strax innan trafikplats Häggvik."

En snabb blick i backspegeln och jag kunde snabbt konstatera att jag var den skyldige.

Sedan dess har jag köpt ett nät som ALLTID sitter på släpet, *SKÄMS*

• Haha
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
R Ronta_17 skrev:
Jorå, så att jag har ett eget exempel på dålig surrning....

Jag brukar slänga saker som ska vidare till ÅVC på släpet och när det är fullt åker jag dit för att avyttra allt skräp.

Framåt sommaren var släpet fullt och jag åkte glatt på E4.an mot ÅVC Hagby när P4 Sthlm bröt in i ordinarie sändningar med ett trafikmeddelande som lät ungefär så här: "Det är visserligen juli nu, men någon tycks tro att det är jul, för det ligger en julgran på E4:an i norrgående riktning strax innan trafikplats Häggvik."

En snabb blick i backspegeln och jag kunde snabbt konstatera att jag var den skyldige.

Sedan dess har jag köpt ett nät som ALLTID sitter på släpet, *SKÄMS*
Haha, har blivit av med tompallar på gropig väg..
Näten på tex Biltema är bra.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ossian K Olsson
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
djanlov och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

[länk]

Den här lasten får ändå sägas inte är riktigt bra fastspänt!
Jodå. Finns ingen regel om att lasten inte får brinna så länge den inte riskerar att tända eld på något annat.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.