1 251 061 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Totalvikten på ekipaget överstiger 3,5 ton och det åker längre än 10 mil. Då krävs färdskrivare. Utan släp behövs det inte. Lätt lastbil med släp är en slamkrypare som man lätt missar.E Eld skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Enligt kommentarerna på Instagram så gjorde vikten ihop med att det var en kommersiell transport att de borde haft färdskrivare...E Eld skrev:
Det var ju ändå polisen själva som lade upp inlägget, så man får väl utgå från att de vet vad de talar om? 🤷
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Armen som sticker ut är ju kronan på verket.
Med skräckblandad förtjusning tog jag hem ett lass med gyllne kantareller. Men frågan är om det är ok med surrningen av dessa? Jag har inte tidigare sett någonstans att man INTE kan använda sig av klädnypa för transportsäkring. Den hittades i kantarellskogen på ett träd och som ett varsel lyste den upp för att komma till användning. Vet inte hur jag skulle hanterat lasten utan den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt!Noramasen skrev:
Med skräckblandad förtjusning tog jag hem ett lass med gyllne kantareller. Men frågan är om det är ok med surrningen av dessa? Jag har inte tidigare sett någonstans att man INTE kan använda sig av klädnypa för transportsäkring. Den hittades i kantarellskogen på ett träd och som ett varsel lyste den upp för att komma till användning. Vet inte hur jag skulle hanterat lasten utan den.
[bild]
Hittar man större mängder får man ta av skjortan och göra ett knyte.
Bannade mig själv för att jag hade för liten bulkutrustning, men å andra sidan så skulle det behövas mint ett par klädnypor till för att vara säker på lastsäkringen. Hade ändå tur i oturen då den brast precis utkommen ur bilen.
Är rätt säker på att sådan last ska transporteras skyddat invändigt i skalet, ej på utsidan.Noramasen skrev:
[bild]
Det finns hopp!
Idag fick jag äran att beskåda en lastbil som blivit stoppad av polisen för dålig lastsäkring. Bil med släp med containrar med råge fulla med gamla däck utan lastnät…
Chauffören klättrade omkring med rejält sur min och säkrade en stund senare 😂.
Idag fick jag äran att beskåda en lastbil som blivit stoppad av polisen för dålig lastsäkring. Bil med släp med containrar med råge fulla med gamla däck utan lastnät…
Chauffören klättrade omkring med rejält sur min och säkrade en stund senare 😂.
Full container med däck? Däck låser i varandra om dom lastas rätt. Du behöver inte säkra last uppåt så nät behövs ej. Var det containern som inte satt fast?mexitegel skrev: