1 207 039 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Tyvärr är nog friktionskoefficienten mellan aluminium och ett lackat plåttak ganska låg så det krävs en stor normalkraft för att friktionen ska räcka till. Om man försöker spänna så hårt så kommer det tunna plåttaket säkerligen buckla sig och ge vika.K karlmb skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 270 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 270 inlägg
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 270 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 270 inlägg
Man får ju ha nåt som tål vikten, enkelaxel kan nog vara svårt men det finns ju husvagnar på 1500 kg på enkelaxel så det kan nog finnas släp också, släpet på bilden var säkert ett 750 kg släp.Cheesen skrev:
Jag har en 1300 släpkärra med dryga tonnet angiven lastförmåga och axeln blir väl motionerad de gångerna man lastar fullt och kör på dålig väg, ofta är ju problemet att kärror står still för mycket och körs med små lass så att torrisionsfjädringen blir stel. Att köra ett virkespaket på 1100kg tror jag bara är bra för släpet om axeln tål vikten.Cheesen skrev:
Ja brorsans Axel blev då orak...F fribygg skrev:Jag har en 1300 släpkärra med dryga tonnet angiven lastförmåga och axeln blir väl motionerad de gångerna man lastar fullt och kör på dålig väg, ofta är ju problemet att kärror står still för mycket och körs med små lass så att torrisionsfjädringen blir stel. Att köra ett virkespaket på 1100kg tror jag bara är bra för släpet om axeln tål vikten.
Det finns väl ingen lastsäkring alls på bilden ovan? Det är definitivt bristfälligt. Vikten kan man bara gissa sig till, men det är rätt långa brädor, minst 4,5m skulle jag säga, men troligen längre.