tveksamt tveksamt skrev:
Såg det här ekipaget på E4 häromdagen. Kan det verkligen räcka med ett spännband för en hel bil?!
[bild]
Solklart en Amazonleverans. 100%.
10 långtradare efter varandra, med en bil på varje.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
R Rikard_Sa skrev:
Knappt att de hjälper vid tvärbroms, spännbandet är ju bara spänt ovanpå godset.
Der är inte spännbandet som ska stoppa flytt framöver utan det är friktionen mellan godset och taket. Spännbandet ger den friktion genom spännkraften.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Spännbandet ger den friktion genom spännkraften.
Spännbandet skapar normalkraft mellan ytorna, som gör att friktionskraft kan skapas.

Sorry, men det är snart omtenta i mek för mina studenter 😉

• Gilla
  • Haha
Backafall och 2 till
  • Laddar…
…..men det är ju fullt naturligt att arrangera spännbanden så att de tar upp kraft i rätt riktning så man slipper förlita sig på friktion.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
…..men det är ju fullt naturligt att arrangera spännbanden så att de tar upp kraft i rätt riktning så man slipper förlita sig på friktion.
Nja, då krävs rejälare doningar. Friktion är bra.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nja, då krävs rejälare doningar. Friktion är bra.
Tyvärr är nog friktionskoefficienten mellan aluminium och ett lackat plåttak ganska låg så det krävs en stor normalkraft för att friktionen ska räcka till. Om man försöker spänna så hårt så kommer det tunna plåttaket säkerligen buckla sig och ge vika.

E Eld skrev:
Tyvärr är nog friktionskoefficienten mellan aluminium och ett lackat plåttak ganska låg så det krävs en stor normalkraft för att friktionen ska räcka till. Om man försöker spänna så hårt så kommer det tunna plåttaket säkerligen buckla sig och ge vika.
Gummiduk emellan...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Gummiduk emellan...
Brukar ta med gummimattor när jag ska lasta sker jag inte riktigt vet vad det är i förväg

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Följer en annan grupp där det kommer lite spännande bilder..
28 000 i böter....
Släpvagn lastad med träreglar, kopplad till en vit skåpbil, med texten "Totalvikt överskriden med 109%!" i en parkeringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit skåpbil med en släpvagn lastad med virke står på en parkeringsplats. Texterna beskriver trafikförseelser och böter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
G
Cheesen Cheesen skrev:
Följer en annan grupp där det kommer lite spännande bilder..
28 000 i böter....
[bild][bild]
Såg den, skaplig överlast och dåligt med spännband.
"Det är så tungt så det rör sig inte" 😆

Cheesen
G GammelMan99 skrev:
Såg den, skaplig överlast och dåligt med spännband.
"Det är så tungt så det rör sig inte" 😆
1100 kg virkespaket... Brosan dödade sin förra vagn med ett sånt lass... 4 mil och den var det skrot.

G
Cheesen Cheesen skrev:
1100 kg virkespaket... Brosan dödade sin förra vagn med ett sånt lass... 4 mil och den var det skrot.
Man får ju ha nåt som tål vikten, enkelaxel kan nog vara svårt men det finns ju husvagnar på 1500 kg på enkelaxel så det kan nog finnas släp också, släpet på bilden var säkert ett 750 kg släp.

Cheesen Cheesen skrev:
Jag har en 1300 släpkärra med dryga tonnet angiven lastförmåga och axeln blir väl motionerad de gångerna man lastar fullt och kör på dålig väg, ofta är ju problemet att kärror står still för mycket och körs med små lass så att torrisionsfjädringen blir stel. Att köra ett virkespaket på 1100kg tror jag bara är bra för släpet om axeln tål vikten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
F fribygg skrev:
Jag har en 1300 släpkärra med dryga tonnet angiven lastförmåga och axeln blir väl motionerad de gångerna man lastar fullt och kör på dålig väg, ofta är ju problemet att kärror står still för mycket och körs med små lass så att torrisionsfjädringen blir stel. Att köra ett virkespaket på 1100kg tror jag bara är bra för släpet om axeln tål vikten.
Ja brorsans Axel blev då orak...

Det finns väl ingen lastsäkring alls på bilden ovan? Det är definitivt bristfälligt. Vikten kan man bara gissa sig till, men det är rätt långa brädor, minst 4,5m skulle jag säga, men troligen längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.