Ja det kan göra läget bättre men det är ju ännu bättre att lägga ballasten längst fram på släpet. Det ger mer tryck pga längre hävarm och minskar ju dessutom belastningen ”åt fel håll” i kulhandsken. Finns ju en gräns för hur mycket handsken håller i, uppåt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det kan göra läget bättre men det är ju ännu bättre att lägga ballasten längst fram på släpet. Det ger mer tryck pga längre hävarm och minskar ju dessutom belastningen ”åt fel håll” i kulhandsken. Finns ju en gräns för hur mycket handsken håller i, uppåt.
Jo, fast handsken tål nog lätt 200 kg iaf. Jag hade inget att lägga nånstans.. Man kunde ju letat upp några stenar dock, tänkte inte på de..

Jag tror inte man kan kompensera släpvagnens svajande och felaktigt kultryck genom att lägga vikter bak i bilen. Problemet med instabilt svajande släp handlar mer om att vagnens tyngdpunkt hamnar bakom axeln. Överhänget bak strävar efter att vrida vagnen. Läggs istället vikten framför släpvagnsaxeln strävar vikten att räta upp fordonet. Det är vikternas krafter i det horisontella planet som är viktiga och som påverkar stabiliteten. Att man med rätt viktfördelning också naturligtvis får ett vertikalt kultryck är igentligen en bisak.
Ju längre fram man flyttar vikten på släpet ju stabilare blir det. Så varför inte lägga vikten bak i bilen istället? Jo för vi har det ledade draget imellan. Ligger vikt bak på släpet som just nu vill till vänster, så kommer vikt fram på släpet i samma stund tvingas till höger och krafterna balanserar varandra. Den funktionen tappas när det finns en ledad kula emellan. I vart fall den direkta kopplingen.
Istället får vi kanske ogynnsam viktfördelning på både släp och bil.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man kan inte kompensera det helt av skälen du nämner, men man kan ge bilen en chans att hantera instabiliteten bättre genom att få ner hjulen i marken igen…. Men det är ju bättre att lasta rätt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan inte kompensera det helt av skälen du nämner, men man kan ge bilen en chans att hantera instabiliteten bättre genom att få ner hjulen i marken igen…. Men det är ju bättre att lasta rätt.
Precis så. Lite mer friktion på bakhjulen kan förbättra en hel del.

Handlar man på lokala byggladan och lånar släp där köper man lämpligen ett par extra plintar eller dyl. och använder dessa att balansera med. När man sedan lämnar tillbaka släpet returnerar man plintarna också.
Lastar man saker på andra platser får man hitta på andra lösningar förstås.

• Gilla
Per i Hamrånge och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Handlar man på lokala byggladan och lånar släp där köper man lämpligen ett par extra plintar eller dyl. och använder dessa att balansera med. När man sedan lämnar tillbaka släpet returnerar man plintarna också.
Bara stora stenar..

tveksamt tveksamt skrev:
Det blir inte nödvändigtvis bra bara för det, finns en länkad youtubevideo längre bak i tråden som visar riskerna med att ha vikten långt ifrån axeln även om kultrycket blir rätt

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P Prodigys skrev:
Det blir inte nödvändigtvis bra bara för det, finns en länkad youtubevideo längre bak i tråden som visar riskerna med att ha vikten långt ifrån axeln även om kultrycket blir rätt
Livet är fullt av risker och vi i Europa har ju våra fordon och släp som ser ut som dom gör där axeln sitter i mitten av släpet och inte som i USA där den sitter långt bak och ger ordentligt kultryck. Det är vad det är...

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
B
K karlmb skrev:
Hade en liknande upplevelse när jag hyrde ett biltransportsläp som på pappret var stort nog att ta en Opel Vivaro. Den skulle vi dra med en annan skåpbil, nån Ford.
Vivaron gick upp på släpet som beräknat både till bredd o längd.
Det var bara det att boggie-axeln av ngn obegriplig anledning satt typ 50 cm för långt fram så trots att den långa Opeln ställdes med motorn fram för att tynga ner så blev viktfördelningen över boggie säkert -50 kg om inte ännu mer.
Det blev en ytterst försiktig hemfärd kan jag meddela.
Tur man är en sån klippa på att köra.
Sämre på att hyra, hyr aldrig biltranspotsläp på CircleK!
Att transportera stora bilar på biltransportsläp kan ge en överraskningar man inte räknade med, det kan jag också intyga. Jag skulle köra en VW-buss, av den kantiga modellen som kom i slutet av 70-talet, på ett biltransportsläp. För att få en bra viktfördelning backades Folkabussen upp på släpet så att motorn skulle ge tyngd i framänden. Folkabussen visade sig dock vara ett så stort vindfång vid högre farter att ekipaget började slingra sig, det hjälpte inte att det var mest tyngd framtill på släpet. Det blev till att ligga och smygköra, högst 60 km/h tror jag det gick med stabilitet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe
B Blazermannen skrev:
Att transportera stora bilar på biltransportsläp kan ge en överraskningar man inte räknade med, det kan jag också intyga. Jag skulle köra en VW-buss, av den kantiga modellen som kom i slutet av 70-talet, på ett biltransportsläp. För att få en bra viktfördelning backades Folkabussen upp på släpet så att motorn skulle ge tyngd i framänden. Folkabussen visade sig dock vara ett så stort vindfång vid högre farter att ekipaget började slingra sig, det hjälpte inte att det var mest tyngd framtill på släpet. Det blev till att ligga och smygköra, högst 60 km/h tror jag det gick med stabilitet.
Vad var dragbilen för något?

B
RoTe RoTe skrev:
Vad var dragbilen för något?
Cheva Blazer -88 med 350TBI.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Såg det här ekipaget på E4 häromdagen. Kan det verkligen räcka med ett spännband för en hel bil?!
Litet rött leksaksfordon fastsatt med spännband på en stor lastbilsflak, sett från bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
lärjungen och 27 till
  • Laddar…
G
tveksamt tveksamt skrev:
Såg det här ekipaget på E4 häromdagen. Kan det verkligen räcka med ett spännband för en hel bil?!
[bild]
Nja känns inte riktigt bra, dessutom var nog spännbandet lite för klent tror jag 🤪

• Haha
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
[bild]
När det är en så pass liten bil så krävs exra lastsäkring. Hade det varit en fullstor bil hade man kunnat sparka på däcken och nicka gillande medan man säger "det där är så tungt så det kommer ingenstans".

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.