1 251 037 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Husägare
· Skåne
· 5 392 inlägg
Felaktigt last!B b8q skrev:
Det har varit ett antal svåra dödsolyckor med ungdomarna och det har alltid varit med överkast i bilen 5-7 personer i bilen och oftast på en mindre väg som föraren kört många gånger, men ikväll med alla kompisar skall det stilas och naturligtvis står det en stor Ek i kurvan som släcker ett ungt liv.
Jag har kört bil i 57 år och blivit överraskad en gång när ett jag skjutsa "tjocka släkten" 5 personer totalt ingen under 90 kg och får en häftig sladd i en rondell som lutar utåt, jag hade kört där 100 tals gånger under många år. Så annorlunda last kan orsaka olyckor.
Snarare 6 fullvuxna. Man ska inte glömma att det spelar oerhört stor roll var tyngdpunkten hamnar. Med en större del av lasten bakom bakaxeln så blir 200kg mycket. Mer än 200kg på bakaxeln då man tar vikt från framaxeln. Det går förmodligen som motsvarande 400kg i baksätet. Då fördelas istället vikten både på bakaxel och framaxel.B b8q skrev:
Hårt förvärvad kunskap . 100kg svetstråd + en pall elmotorer i skuffen på en Renault Megane. Dragkroken låg i backen nära på under hemfärden från en bättre maskinauktion.